Gjest Skrevet 11. november 2006 #1 Skrevet 11. november 2006 Har vert veldi plaga av sopp etter at jeg slutta på pille, får det en gang i mnd, å er DRITTLEI nå. Noen som har noen råd om hvordan jeg kan unngå det? Noe jag kan spise, drikke eller gjøre som vil forebygge det, er det noe vits å få henvisning til en gynekolog, er det noe hjelp å få der?? Canesten funker ikke lengre, men jeg bruker en sånn gel som skal normalisere, hele tiden (men får det alikevell). Har ikke sukkersyke, bruker ikke stramt undertøy i syntetisk stoff og har ellers god helse og er mye aktiv. Noen som har noen råd, byner å bli desperat, legen har jo ikke peiling på noenting! Takker for svar
kelebek Skrevet 11. november 2006 #2 Skrevet 11. november 2006 Hei! Det siste rådet jeg fikk var å bruke tamponger dyppet i naturell yoghurt (ja, litt ekkelt men) det skal visst være veldig bra! Har ikke prøvd det selv da. Ellers bra å drikke biola og sånt noe. Det anbefales ihvertfall dersom man tar antibiotika som ofte kan føre til soppinfeksjon. (bakteriefloraen blir ødelagt, den normale altså) Ikke vask deg med såpe, evt bare litt Dr. Greves intimvask. (såpefri) Ikke bruke så masse truseinnlegg, men dette vet du jo sikkert! Lykke til da! Klem
Gjest Skrevet 11. november 2006 #3 Skrevet 11. november 2006 Heisann, takk for svar. Hvor ofte skal man bør man bruke sånn tampong? Er det forebyggende, eller når man har fått sopp?
kelebek Skrevet 11. november 2006 #4 Skrevet 11. november 2006 Er ikke helt sikker egentlig... Tror det kan brukes både forebyggende og "behandlende". Da jeg var gravid brukte jeg engangssprøyter med yoghurt, problemet var bare det at alt rant ut... Derfor skal visst tampong være bra. Prøv i noen dager, merker sikkert fort om det hjelper!
Gjest Skrevet 11. november 2006 #5 Skrevet 11. november 2006 Hm, ja takk for tipset. Er jo kjemperedd for å få sopp når jeg bli gravid å, for da kan jeg jo ikke ta Diflucan. Skal prøve det
Mina sin mamma Skrevet 11. november 2006 #6 Skrevet 11. november 2006 Har du prøvd melkesyre-vagitorier fra apoteket? Brukes forebyggende. Mindre gris enn yoghurt naturell.... Husk også å sov uten truse, eventuelt gå med skjørt uten truse når du er hjemme. Sopp liker sukker. Prøv derfor å unngå mye søt mat. Unngå unødvendig vask av underlivet. Forstyrrer det sure miljøet og normalfloraen. Ellers har gynekolog mer peiling på dette enn mange allmennleger. Søk råd på et gyn-senter.
Gjest Skrevet 11. november 2006 #7 Skrevet 11. november 2006 Jeg kjenner faktisk til flere, inkl meg selv som reagerer allergisk på Canesten... Blir bare verre når jeg smører med den. Så etter jeg fikk d tipset, har jeg brukt Natusan Baby Olje med Aloe Vera (IKKE sprayflaske, den er parfymert). Jeg smører meg hver gang jeg kjenner d murrer der nede, og vips så lindrer d og blir bra. Ellers er d lurt å unngå sukker, gjær og hvetemel... Fins jo en sånn diett man kan gå på hvis d er skikkelig ille. For meg er d også mindre plager dersom jeg har lite hår i området, mye hår->fuktig miljø som soppen trives i Men altså, den olja har jeg alltid i hus, og d hjelper alltid.
babyT Skrevet 11. november 2006 #8 Skrevet 11. november 2006 Hei :-) Det finnes en serie med produkter for intimhygiene på apoteket som heter Vivag. Der er det bant annet noen vagitorier med melkesyrebakterier. De er vedig greie å bruke, men det kan bli litt "utflod", så jeg anbefaler truseinnlegg når du bruker disse. Ellers kan sopp ofte skyldes at man vasker seg for mye. Jeg slet også mye med sopp ei stund, men etter at jeg gikk over til å bruke intimolje istedet for intimsåpe har jeg ikke merka noenting. Jeg bruker intimolja fra ACO (hvit flaske med rosa kork). Kosthold har også en del å si. Kutt ned på sukker og gjærbakst, da dette kan forverre og faktisk fremkalle plagene. Kan også være lurt å la trusene få seg en real kokevask innimellom. Bomullstruser tåler dette. Dette er råd jeg selv fikk etter en ekstremt hissig soppinfeksjon for over to år siden. Har ikke hatt eneste infeksjon siden :-) Lykke til!
Gjest Skrevet 11. november 2006 #9 Skrevet 11. november 2006 Takker for alle svar. Får man kjøpt den intimolja på alle apotek eller? Er stikkpillene sånne som smuldrer seg sånn som de til canesten? Det gnager så fælt nar man har sex da, hehe
*bubbs* Skrevet 11. november 2006 #10 Skrevet 11. november 2006 Jeg vil bare si at olje IKKE er bra for å motvirke sopp. Å bruke olje som glidemiddel er en av de vanlige grunnene til at kvinner får sopp. Prøv heller tipsene som står nedenfor her: Prøv å ikke bruke sterke såper der nede (eg. ikke parfymert barberskum og hvertfall ikke veet når du friserter deg..), men Dr. Greves intimvask (den er sur), og prøv å unngå at det renner såpe ned dit når du dusjer. Ellers bør du kun gå med bomullstruser, prøv å unngå g-streng (det er mange ganske fine bomullsboxere med blonder) Sov naken og prøv å gå litt truseløs hjemme med skjørt eller vide joggiser Prøv å unngå sex uten kondom, for ellers smitter dere hverandre om og om igjen. ALDRI la han komme inni deg. For mye sex er faktisk det eneste som noensinne har gitt meg soppinfeksjon! Det med yoghurt-tampong høres smart ut
*bubbs* Skrevet 11. november 2006 #11 Skrevet 11. november 2006 Oi! tenkte ikke på at du prøver å bli gravid.. Da må du jo godta litt sperm. Hehe.. *teite meg*
babyT Skrevet 11. november 2006 #12 Skrevet 11. november 2006 Olja skal IKKE brukes som glidemiddel! Det er en oljebasert intimvask. Har fungert veldig bra for meg. Har prøvd både lactacyd, Dr. Greve og andre intimsåper som skal være sure, men det var like ille for det. Leste om olja i en infobrosjyre om sopp som jeg fant på apotek. Har funnet olja påalle apotek jeg har vært på. Spør dem gjerne hvis du er i tvil Ellers er jeg helt enig med Bubbs når det gjelder det å bruke bomullstruser og unngå g-streng.
Gjest Skrevet 12. november 2006 #13 Skrevet 12. november 2006 Har kommet mange bra svar nå. Er jo veldi forsiktig, bruker bomulls hipstere, tar brasiliansk der nede, så ikke no barberskum eller hår fjærnings middel og går nesten alltid i slække bukser, til og med på jobb, hehe. Men kan jo ikke unngå at han kommer inni meg, hehe, er derfor jeg er her Men ligger nok noe i det ja, for hadde aldri sopp før jeg møtte han jeg er sammen med nå, å har aldri vert så kanin før som det jeg har vert med han, hehe. Men skal ihvertfall byne å kokvaske undertøyet, for 60 er vell ikke nok? Å ihvertfall prøve den intimolja
♥ DAME Skrevet 12. november 2006 #14 Skrevet 12. november 2006 Da jeg hadde det for leeenge siden, brukte jeg de minste tampongene med Canestensalve på og skiftet hver tredje time. Det hjalp, men husk å skift ofte
babyT Skrevet 12. november 2006 #15 Skrevet 12. november 2006 60 grader er ikke nok, nei. Du må over 60 grader for å drepe alle bakterier.
Dr. Horrible Skrevet 12. november 2006 #16 Skrevet 12. november 2006 Damen! Husk på at viss soppen kjem tilbake gang på gang MÅ du få mannen din til å behandle seg og! Sopp er veldig smittsomt, så du smittar han, så går du på ein kur og blir bra igjen, og så smittar han deg igjen. Han kan vere smitta sjølv om han ikkje har symptom!
Dr. Horrible Skrevet 12. november 2006 #17 Skrevet 12. november 2006 Då eg fekk sopp blei eg forresten bedre då eg droppa alt som heiter såpe i underlivet. Har etter det berre vaska meg med vatn nedentil. Og trusene køyrer du på 90 grader. Er dei bomull tåler dei det.
*bubbs* Skrevet 12. november 2006 #18 Skrevet 12. november 2006 Soppen dør når du tørker trusene godt og. De trives jo bare i fuktig klima. Jeg vasker aldri trusene mine på mer enn 40 grader, for med dagens såper forsvinner nesten alt uansett. Men, om du ikke føler undikene blir stive, så er det jo verd et forsøk! Du kan jo prøve parfymefri vaskemiddel og tøymykner i tillegg da. Og som pus? sier over her: for all del behandle typen og, ellers smitter dere bare hverandre! Selv om det ikke syns, så er han nok bærer han og. Han bør "lufte" den litt ved å dra forhuden tilbake og la glans tørke, samt bruke salve innimellom og bomullsboxer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå