Gå til innhold

hvilke melodier/sanger er det enkelt å lage tekst til?


Perlemor : )

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har lang erfaring med å skrive sanger til f.eks. bryllup.

Det viktigste er at du finner en melodi som er lett å synge, og som alle kan. Husk at dette skal passe både for lillebror og oldemor.

 

Forslag:

 

Teddybjørnens vise

Fjellveisvisen

Bamsens fødselsdag

Lykkeliten

Blåbærturen

Dyrene i Afrika

Gøy på landet

Musevisa

De nære ting

Blåveispiken

Mot i brystet

 

Melodivalget ditt avhenger blant annet om du ønsker å ha med mye tekst, da bør du velge melodier med litt lange verselinjer, ellers blir det lett for oppstykket før du må finne rimord igjen.

 

Håper dette var til litt hjelp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg ha skrevet sang (et par/tre ganger) har jeg alltid endt opp med teddybjørnens vise som melodi. Føler den er lettest å skrive noe inn i, det er en fin melodi som de fleste kan være med på å synge. Har fått skryt for sangene fordi de er greie å synge og har litt innhold. Noen melodier består av mye refreng som fort kan bli likt og kjedelig i lengden når det hele tiden blir det samme.. (eks "tyroleri, tyrolera", "gøy på landet" o.l.)

Men det er jo smaksak og vane. Finn en sang du synes det går greit å skrive til, og få gjerne noen andre til å prøvesynge den for å se om tonefall og stavelser passer overens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg sørlandstulla, Teddybjørnens vise er en av de beste melodiene å dikte til - og da synger alle!

Men nå er det jo slik at det gjerne kommer flere sanger til et bryllup, så det er greit at toastmaster har en oversikt, slik at det ikke blir flere sanger på samme melodi. (Brudeparet skal jo helst ikke vite noe........)

 

Når det gjelder sanger med refreng, kan det lett bli alt for lite tekst, og som du sier, kjedelig å synge det samme gang på gang. Derfor dikter jeg ofte på refrengene også, har fått gode tilbakemeldinger på dette.

 

Så her gjelder det å ha litt fantasi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...