Gå til innhold

"Det var jammen på tide du ble gravid!"


Piivo

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei (allerede) av folk som sier dumme ting om graviditeten!

Har begynt å fortele kolleger om det og bare i dag har jeg fått 4 kommentarer som "Det var jammen på tide du ble gravid!". Jeg blir 33 i januar og synes ikke jeg er alt for gammel.

Når man i tillegg til to aborter bruker nesten to år på å bli gravid, så er det ganske sårende å høre "det var på tide!", spesielt når jeg ikke vil fortelle dem historien min bak.

Jeg sier jo ikke "Det er jammen på tide du pensjonerer deg nå!" til kolleger over 60.

Det er akkurat som om når man er gravid er man frittvilt, folk kan endelig si hva de mener om saken.

Og alle de andre kommenaterne som kommer, "ja du må jo spise for to nå", "hvordan har formen vært", "har magen vokst" osv. Når man har en del kolleger blir smilet litt stivt etterhvert, altså.

 

Men sorry jenter, er bare litt lei i dag ja, og godt å lufte ut litt her.

Håper alle får en fin helg!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Det er mange sånne unødvendige kommentarer ute å går ja. Det virker som at når en er gravid så skal alle ha en mening om saken, og utlevere "gode" råd om hva du skal gjøre og ikke gjøre....

 

Når du skriver om spørsmålet "har magen vokst", så kommer jeg til å tenke på en kommentar fra min "svigermor". Jeg er 14 uker på vei, og hun sa her en dag:

"Jeg syns magen din har vokst siden mandag" (under en uke). Måtte flire litt da :)

 

Ha en fin helg!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel egentlig mest at det er folk sin måte å prøve å delta og vise omsorg på, jeg. Min mor syns alltid noe om noe og skal alltid sammenligne alle med hverandre. Du er mindre nå/større nå, tidligere/senere blablabla.

 

Jeg tar meg ikke nær av spørsmål om magen min eller sånn, men skjønner godt at det er en litt teit kommentar at man sier at noe er på tide. Samtidig tror jeg vel egentlig at det underliggende budskapet er ment å være at de holder med oss i avgjørelsen om å få barn? Også tenker de seg ikke muligheten for at det evt har vært problematisk? :)

 

Jeg er vanvittig mye mer sensitiv i dette svangerskapet enn forrige, men tror det er fordi jeg er mer hormonell denne gangen. Kan dette sammen i krampegråt bare jeg får et papirkutt i fingeren, hehe... Så stort sett prøver jeg bare å tenke på det som positiv deltagelse selv om det kan bli litt mye i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd dette med å bli "fritt vilt" etter å ha gått ut med nyheten om graviditeten.. Spesielt ubehagelig synes jeg det er at så og si ukjente plutselig skal være så veldig engasjert i hvordan jeg har det. Jeg skjønner at de fleste prøver å være hyggelige eller morsomme, men ser ikke poenget med å spørre _hver_ dag om hvordan formen er etc, når man ellers bare er på hils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde i to år, før det til slutt lyktes oss ved hjelp av prøverør. I mellomtiden har vi måttet tåle masse kommentarer om at skal du ikke bli gravid snart, husk du blir ikke yngre (jeg er 29!!), og tenk på at det kanskje ikke er så lett å bli gravid når du først vil det. I tillegg har vi fått en del merkelige kommentarer som insinuerer at vi er egoistiske som ikke har fått barn, at vi bare prioriterer oss selv, bare tenker karriere og mulighet til å reise osv.

 

Folk må vel fatte og forstå at dersom noen har vært sammen i 11 år og gift i 2 og enda ikke har fått barn så er det en grunn for det!? Enten ønsker man ikke barn (og det er vel ikke deres sak???) eller så kan man rett og slett ikke få barn ved bare å knipse!!!

 

Og nå som jeg endelig er gravid snakker alle om at jeg må passe vekta... Joda, supert...

 

Hilsen lykkelig gravid, men ofte oppgitt over folk rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner til det der du....

Jeg mistet i MA i fjor, og det tok meg ett år før jeg ble gravid igjen. Da var det lite trivelig å få slengt i fleisen at det var på tide... Hun som sa det visste at jeg hadde mistet. Jeg svarte bare at det var enkelte ting man ikke kunne styre selv. Før jeg ble gravid kunne hun også si ting som "du må da ikke vente for lenge før du blir gravid, for når du blir over 30 er det jo økt fare for at du får mongolide barn". Jeg vet jo at det ikke stemmer, men det var da litt av en kommentar...

 

Hun er like gammel som meg, fikk første da hun var 21, og andre da hun var 23. Vi er nå 24.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første komentaren vi fikk av min svigermor var. "skal dere gifte dere" og så etterpå hinte til at vi trengte ikke ha noe stort brullup.. jeg syns det var frekt. vi er i midten av tyveårene og er voksne mennesker... jeg forstår ikke hvorfor graviditeten min skulle vært en mye bedre nyhet om vi hadde vert gift. det er da et mirakel alikevel... hu har faktiskikke gratulert meg enda. i tillegg er jeg veeeldig hormonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...