Gå til innhold

når man adopterer bort barnet sitt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

da har ikke dette barnet noe arverett fra de biologiske foreldrene sant? og er det sånn at hvis man adopterer en stedattere/sønn så slipper far/mor å betale barnebidrag?

 

isåfall skjønner eg ikke fedre/mødre som ikke har kontakt med barna sine i det heletatt, at de ikke vil adoptere bort barnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke bare å adoptere bort barnet sitt. Jeg har akkurat vært igjennom en adopsjonsprosess for å få adoptere min manns datter, det var hennes mor som ville at jeg skulle adoptere henne for hun vil aldri være en mor for henne, og det var hun selv. Men vi får ikke lov. Så det er noe feil i systemet her et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

riktig! Barn som er adoptert arver sin adoptivfar og ikke sin biologiske far. (jeg er adoptert)

 

Kone, foreldre og søsken til biologisk far arver biologisk far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Enig med deg i at det må være en feil med systemet i Norge når det gjelder stebarnsadopsjon. Har hørt at det er svært vanskelig å få dette igjennom. Kommer til å søke stebarnsadopsjon for min datter som snart fyller 7 år. Selv ønsker hun at mannen min skal adoptere henne og bli hennes "ordentlige" pappa. Det er også mitt, og mannen min sitt høyeste ønske. Hennes biologiske far, som hun ikke har noen som helst kontakt med, har også uoppfordret foreslått at mannen min skal adoptere jenta. Det er noe feil når det biologiske veier så tungt sammenlignet med barnets beste. I 2001-2002 var det mye snakk om at norsk barnelov skulle legges under FN's barnekonvensjon, slik at barnets beste skulle veie tungt. Vet ikke helt hvordan dette gikk, men fortsatt veier visst det biologiske tungt. Vi har vært gift i 1 år, og samboere siden 2004. Vi venter også felles barn i sommer. Jeg håper på å få innvilget søknad når mannen min søker på nyåret.

 

Hvor lenge har "oppfostringstiden" vart for din del? Skriv gjerne for å fortelle hvordan det går videre med dere. Jeg leste om et par som levde i partnerskap, fikk innvilget stebarnsadopsjon. I det tilfellet var det en gutt som var 2 år gammel. Da de fikk et felles barn ble avslaget anket for 3. el 4. gang og de fikk innvilges adopsjon. Vet ikke hvordan det var med biologisk far i det tilfellet.

 

Uansett, om du leser dette så lenge etter at du selv har laget innlegget, lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma ble adoptert av sin stefar: Dette er veldig mange år siden (mamma er 58 år) Hun arvet derfor sin adoptivfar på lik linje som hans bologiske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...