Gå til innhold

hoff...i dag er det en .......dag.muntre meg opp litt da =0)

Anbefalte innlegg

Skrevet

sitter med forkjølelse,og fikk jammen meg besøk av "tanta".å den er det værste jeg har vært borti på år....ryggen verker og magen slår...

ungene er nesten snørrfrie.(renner ikke lenger)

junior er kvikkere og sover ikke hele dagen.

men....det er mulig barnebarnet mitt er døv.vi har hatt mistanke,men ikke sagt noe til mamman da vi ikke var sikker.han har jo "språk",og det virker som han svarer oss.men reagerer ikke med å snu seg etter lyder.har prøvd forskjellig,men nei.men i går prøvde hun igjen,og ble helt fra seg,stakkar.skal til hs i dag da,så kanskje er han bare lur og lukker ørene for oss,vi får se.men uansett,så er det jo ikke noe undergang.men jeg brukte noen timer på å fortelle,berolige og forklare henne ting.siden jeg selv sitter med tvillinger som er sykomotorisk tilbakestående,og har et syndrom,så syns ikke jeg at å kanskje være døv er et problem i dag.å alle kan lære seg tegnspråk =0)

har ligget våken noen timer i natt ja.tenkt på hvordan støtte opp dattera mi,hvis han er døv.blir jo litt ekstra da.

skulle ikke bli syteinlegg dette,men det var godt å få "lufta" litt =0)

he en kjempefin dag da =0)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv tunghørt, og det er også min eldste datter. Dette er er handicap det utmerket godt går an å leve med... Det er jo ikke sikkert han er døv, men kanskje har redusert hørsel. Eller væske i mellomøret for den saks skyld. Jeg ville ventet litt med å bekymre meg jeg. Først skal det kontrolleres på helsestasjonen, så evt hos en øre-nese-hals-lege...

Solen skinner ute! Gå en tur i det vakre høstværet og blås bort all gørra! Ha en nydelig helg!!!

Skrevet

god morgen kjære deg, dette mulefunken lesning, og jeg som trodde jeg hadde hatt en kjedelig morgen... :-)

for det første så syns jeg du er flink som tar bort det "farlige" med å være døv. det er jo en helt vanlig kjekk og fin unge uansett om han hører eller ikke... alle kan tegnspråk, og de som ikke kan det, de kan skrive lapper. jeg er ikke døv, og jeg hadde den mest spennende flirtekvelden i min ungdom med en døv dritpen gutt, en blokk og en blyant... :-)

tante rød flytter ut igjen heldigvis, spis sjokolade og fyll varmt vann i varmeflasken, så skal du nok se det blir bedre.

hvor gamle er tvillingene dine? dettesikkert utfordrende kapittelet, har jeg ikke fått med meg.

jeg syns ikke du skal ligge å gruble, jeg syns du skal se deg i speilet å smile til hun som står der, for hun er din venn og det er en god venn du kan være stolt av!

vil du også ha en kopp te? jeg skal nemlig lage meg en nå.

klem klem

Skrevet

Det er lov med syteinnlegg når natta har vært lang og tankene mange. Forkjølelser og tanter går over. Sørg for at du får litt tid til å slappe av eller i hvert fall at noen i nærheten vet at du har vondt og derfor steller litt ekstra med deg.

Skjønner at datteren din blir bekymret, vi vil jo helst at alt skal være bra og ingen bekymringer skal dukke opp. Det kan jo godt hende det handler om væske i mellomøret og da gjør et dren susen. Hvis han virkelig hører lite eller ingenting, får dere jo alle muligheten til å lære tegnspråk. Det er klart det vil by på noen utfordringer i hverdagen, men de er overkommelige!

Hva slags syndrom har tvillingene dine da? Dette har visst jeg også gått glipp av. Det at du har "glemt" å nevne det, betyr sannsynligvis at du vil være en god modell for datteren din på at ting går bra selv om ikke alt er helt som hos de fleste andre.

Trøsteklemmer, en varm kakao og nesespray herfra.

Skrevet

du får meg bestandig til å le du dritgrei (0=

jeg syns ikke det er noe farlig med å være døv.har vært en del på sophies minde i oslo,og der lærte jeg meg en ting.ALLE mennesker,med og uten plager er like gode!!

lærte litt tegnspråk av ei jente som var døvstum.hadde mye morro,vi to =0)

er jo ikke sikkert han er døv,men ting tyder på det.trodde først han var for liten da vi prøvde ut lyder.men han er kvikk og føller med.prater vi så ser han på munn og ansiktet vårt.er bare nydelig den ungen =0)

som jeg sa til dattra mi,eneste problemet da ville bli...at det nytta ikke å kjefte på han,hehe.klart jeg grubler.ikke over at han kanskje er døv,men hvordan dattra mi kommer til å ta det.hun er ung,ikke fylt 18år enda.blir tøffe tak da =0) men tiden får vise...

tvillingene er 10,5år nå.er to småramper,hehe.

men di kommer seg.har lært seg å lese litt,og kan alfabetet =0)

skriver noen ord ogå.har litt handarbeid der,men som jeg sa da vi fikk diagnose.det kunne vært værre =0)

tar gjerne en te jeg =0)

nypete med sukker takk !!

Skrevet

du er jo en usedvanlig poisitiv sjel, takk for at du deler det med meg, og oss! du er varm og sterk og fin! hurra for deg som fyller ditt år, med glede og gode venner!

te skal bli, men hva sier du når jeg ikke har nypete? vil du ha grønn eller svart te da?

Skrevet

ja,hun var langt nede i går.men jeg aner ikke hvordan jeg skal muntre henne opp,og få henne til å innse at å være døv (hvis han er det) ikke er noe problem.jeg ser ikke mørkt på det.jeg kan være med på både kurs og opplæring.kan jo være veske i mellomøret ja.vi får se =0)

jentene har egentlig flere diagnoser,og syndromet aner vi ikke hva heter.leger her og i utlandet har ikke funnet tilsvarende hos andre.

men di er lett sagt sykomotorisk tilbakestående.altså sene i alt.

så fikk vi diagnosen sykisk utviklingshemmet.men legene er ikke enige der.jentene har ingen ytre tegn,men man skjønner at det er noe når man prater med di.har litt dårlig uttale og diverse.syndromet vises på hender og føtter.er veldig små og føttene er breie over rista.

jeg har vel ikke nevnt det her inne nei.er ikke enkelt å bare "buse" ut med det=0)

dattera mi vet hva jeg mener om slikt.ingen problem med å være døv nei.men hun hadde vanskelig for å innse at tvillingene var "annerledes".

først i sommer forstod hun det skikkelig.da fikk hun ha dem 1 uke alene.=0) det åpna øynene litt.

så mine grublerier om dattra mi er problemet,hehe.

kakao hørtes nydelig ut =0)

Skrevet

ååå,jeg er ikke bestandig like positiv.har mine tunge dager også.

var egentlig litt godt å få det ut,hehe.her i bygda er det ingen som snakker med meg om det.er litt sånn,"hvis vi ikke nevner det,forsvinner det" opplegg.

fyller mitt år?? døh....det var i august....blæh =0)

tar svart te jeg....(hva nå enn det er i den da...)

Skrevet

hun klarer seg vettu. husk hun er mamman.... akkurat som du er mamman til dine unger, da klarer man mye, selvom hun "bare " er 17 år!

hun vil jo fort oppdage at hørselshemming ikke er så fælt, men hun må sikkert oppleve det før hun kan slå seg til ro med at det er helt greit å ikke høre...

:-)

Skrevet

å fylle sitt år med glede og ro pg varme og slikt.... håper ikke du bare gjør det i august ;-)

Skrevet

Kjære deg! Du har da lov til å synes at du har tunge dager! Bare legg fra deg alt her du, så får du trøst og kos i massevis!!!! Og du, det er ikke sikkert du får gjort den prosessen til datteren din så mye lettere uansett hva du gjør... Bare vær der når hun trenger det, og det hører jeg jo at du er!!!

Skrevet

Det er klart at for en 18 år gammel mor er det vanskelig å tenke tanken om at babyen skal ha et eller annet problem. Jeg tror kanskje ikke du kan trøste henne så mye akkurat nå. Det viktigste du som mormor kan gjøre er vel å trøste mamma'n og si at du skal hjelpe henne med det hun eventuelt trenger hjelp til. Være med på kurs, øve på tegn sammen osv. Hun må nok bare få være lei seg og fortvilet og lure på hvordan fremtiden skal bli for henne og gutten. Etter hvert som hun får mer informasjon vil fremtiden bli mindre skremmende og dere kan løse de praktiske problemene som dukker opp.

Hun trenger en kakao hun også!

Skrevet

dere er så snille =0) TAKK !!

jeg prøver å gjøre så godt jeg kan her.kjenner følelsen av å være bekymret og ikke vite.tok noen år før jeg selv innså at jeg ikke hadde skylden for at tvillingene ble født med diverse.spesialister mente jeg skulle få en til,bare for å se at det ikke skjedde igjen.ALDRI,sa jeg.

men så kom overraskelsen da =0) helt perfekt og mammas store seier.holdt på å miste han også.

var virkelig en lettelse å få lufta litt her.kjenner skuldrene er mindre anspent allerede.

tror nok hun må jobbe seg gjennom selv ja,men vi får se hva di finner ut nå da.

klem til dere.

Skrevet

De andre jentene over her har vel sagt det meste av det jeg ville si, forstår at det er tøffe dager. Tøffe dager kommer, men tøffe dager går også:-) Vær sammen om dette, viktig å snakke om det, ikke fortrenge.....så ønsker jeg dere lykke til med alle utfordringene og sender over en DIGER BAMSEKLEM med STORE bamsearmer som rekker helt rundt både deg og dine:-)))

Skrevet

bamseklemmen motatt =0)

tøffe dager blir det.men jeg bekymrer meg mest over dattera mi...er henne jeg er redd for egentlig.guttungen klarer seg godt uansett.han er den blideste baby i hele verden,hehe.å veldig tidlig ute.2mnd bare,men står på føttene,sitter nesten oppreist,jabber og skratter.men reagerer ikke på lyder rundt seg.

jeg er veldig sånn at jeg snakker om ting med henne,så vi hadde en laaang prat i går kveld.men man kan uansett ikke skjerme ungene sine for smerte.desverre....

men det blir da vel greit,når hun vet mer.

samboeren hennes er ikke slik.så det er meg hun kommer til,for å prate.er om å gjøre å få det negative snudd til positivt.

nå skal jeg lage meg te =0) NYPE TE....

takk for at dere fikk meg opp av den tunge starten på dagen =0)

Skrevet

kos deg med nypeteen din!

:-)

Skrevet

Jeg vil bare slenge med litt oppmuntring, jeg også - ser at du har fått mange, mange kloke og fine svar over her - så da skriver jeg bare under på alt de andre har sagt og sender en oppmuntrngsklem!

c",)

Skrevet

Jeg kan ikke si stort som ikke allerde er sagt. Men jeg kan sende masse oppmuntering....

Og når skal politikerene forstå at barna må bytte ut nynorsk med tegnspråk???

Er vel større sjanse for å få bruk for det.

Men hva er det med dere som har syke barn evt. egen sykdom....??

Det kunne ha vært verre.... Vet ikke om jeg hadde klart å ha den innstillingen. Må si jeg beundrer sånn tankegang.

Ønsker dere all mulig lykke til.

Skrevet

nynorsk ja...jeg har ikke hatt bruk for det,til nå.

men tegnspråk skulle vært inn i skolen.uansett.alle skulle hatt litt kunnskap om det å være hørselshemmet.sier det ikke siden det er mulig vi har fått en som er det i familien,men for at jeg flere ganger har møtt folk jeg kunne tenkt meg å komunisere med.

jeg mener det...kunne vært værre =0)

da ungene mine kom til.og ting ble funnet.,så tenkte jeg slik.di kunne vært sykere.osv. å enda værre....jeg kunne mista den ene.men hun klarte seg heldigvis.har vært igjennom en del,både selv og med ungene.så jeg prøver å se ting slik,at det kunne vært værre,hehe.er det som holder meg oppe og i kamphumør.

men innerst inne er jeg en redd liten stakkar som ikke er så tøff,når ting blir for voldsomt.er helt som andre.trenger oppmuntring og annet innimellom =0)

tusen takk for alle svar dere ga meg.jeg ble virkelig i bedre humør og føler at jeg kan møte hva som helst nå.

har netopp ringt rundt for å høre om andre i slekta har hørselsproblemer.ikke funnet noe til nå.hs som befalte det da =0)

enda en gang....TAKK FOR OPPMUNTRINGER =0)

(lover å ikke "sutre" på leeeenge nå!)

Skrevet

Samme om det er noe i veien med hørselen han eller ikke... så ordner det seg 0=attpåklatt!!! Sånn er det bare:) Du er jo der til støtte!

Og for din del::::: Både forkjølelsen og "tanta" går snart sin vei:)

Skrevet

Mange kloke ord er allerede skrevet her, men det skader vel neppe med en trøsteklem fra meg i tillegg :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...