Attpåklatten :-)™ Skrevet 9. november 2006 #1 Skrevet 9. november 2006 Blir helt forvirret av alle tester som er gjort......den ene sier en ting og en annen sier noe annet.....hjelpesegsåvanskeligåfinneframidennejungelenda!!!! Lille babyfjerta vokser så fort og må snart ha nytt sete. Men, jeg vil ha et sikkert sete, ikke et som kommer dårlig ut på tester. Er det noen som kan hjelpe meg, som VET at setet har kommet bra ut i de forskjellige tester. Hva med Isofix, vi har dette i bilen, men er det så fantastisk som de sier eller? Og så pris da, det er jo himmelvid forskjell på priser, og farger, og duppedingser og greier og greier......puh......nå er jeg sliten.....HJELP!!! Erfaringer og råd mottas med takk:-)) og nå skal jeg legge meg, for nå er jeg kjempetrøtt:-)) Sove godt dere andre og Trollmora, ha en fortsatt god vakt:-)
Trollmora Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 Takk og takk og sov godt da ) Vi har Acta Graco Cosmic. Veldig bra da vi kjøpte det for 4 år siden, men nå er jeg ikke riktig sikker. De skal være godkjent og hvis du kjøper brukt så vær sikker på at det er behandlet pent. (er ikke sikker på om jeg ville stolt på opplysninger om bruktsalg over nett) Trygg Trafikk har litt info, de bruker vel å teste stoler også hvis jeg ikke husker feil. http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/ Du bor jo ganske nærme grensen og da kan det nok lønne seg å kjøpe i Sverige. Lykke til med ett av de vanskelige valgene vi forledre bare må ta )
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 10. november 2006 #3 Skrevet 10. november 2006 Jeg vil også ha erfaringer og råd.... Et trygt sete som ikke koster skjorta er selvsagt å foretrekke...
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 10. november 2006 #4 Skrevet 10. november 2006 Her tror jeg faktisk at man må prøve the hard way. Og dra i fjellveggen for å se om setet faktisk fungerer er kanskje ikke noe noen ønsker å gjøre. Men jeg tror at marginene i disse testene er små, sånn at de som ligger blandt de 5-3 beste er så og si same, same. Og så lenge setet blir montert riktig og det er godkjent. Tror jeg ikke man kan gjøre så mye annet enn å håpe at man aldri får vite hvordan det fungerer ved ulykker.
dritgrei hei hei! Skrevet 10. november 2006 #5 Skrevet 10. november 2006 vi har det som heter izi sleep... veldig fornøyd med det setet altså, men det er tungt så det er ikke noe "fise-rundt- i- byen- åå fikse-ting-lett-som-bare-det"-sete. men det er trygt og stort ogplass til ungen og plass til å vokse.
Gjest Skrevet 10. november 2006 #6 Skrevet 10. november 2006 Isofix skal jo være veldig bra og forhindre feilmontering. Ellers er det jo slik at selv om et bilsete er best i test, så er det ikke sikkert at det passer i din bil. Så man må faktisk prøve det ut før man bestemmer seg. Her fant jeg en del fine linker og greie forklaringer: http://barneutstyr.wikispaces.com/Bilstoler
♥Snulder Skrevet 10. november 2006 #7 Skrevet 10. november 2006 Vi kjøpte BeSafe Izi Comfort lux - testvinner. Men... måtte gå får forovervendt sete.. og det føler jeg at jeg har dårlig samvittighet for hver gang vi er ute og kjører. Årsaken til dette er at Leah skriker som en smågris når hun sitter bakovervendt. Det har hun gjort HVER gang vi har kjørt fra og med hun var nyfødt. Nå sitter hun blid og fornøyd og titter forover. Da jeg kjøpte setet fortalte de meg i butikken at seter bakovervendt er mellom 5 og 10 % sikrere jo yngre de er... når de blir eldre er ryggen mer stabil. Men føler alikevel at jeg er en dårlig mor....buhu... Problemet med bilkjøring er jo i grunnen ikke hvordan man kjører selv... det har man jo en viss kontroll på. Men alle disse andre ustabile bilførerne som finnes rundt om kring da gitt! Må kontakte Eldre engstelige mødres forening igjen tror jeg....
Attpåklatten :-)™ Skrevet 10. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 10. november 2006 Takk for innspill, dette er supervanskelig. Vil jo det beste for disse små. Vi har også vurdert testvinneren som dere Snulder, og det er som du sier dette med å sette barnet forovervendt.......Var inne på en side nå som påstår at sikkerheten er 95 prosent (bakovervendt) mot 60 prosent (forovervendt).....sukk....Nei dette er ikke lett! Vi får bruke litt tid fremover til å farte rundt og prøve, både med Hannah og i bilen vår......Vi finner nok noe til slutt:-)
phantomet Skrevet 10. november 2006 #9 Skrevet 10. november 2006 Det kommer flere og flere isofix seter på markedet. Da vi kjøpte sete til junior for tre år siden var det ikke noe alternativ, siden det bare var bilprodusentene som hadde slike, og de var veldig dyre iforhold til andre.. Et tips angående setet er dersom du kjører med flere biler, med samme sete, så bør det være lett å montere.(Ikke sikkert alle har isofix f.eks) Dersom det skal være bare i den ene bilen, og ikke flyttes finnes det altenativer som er veldig bra, men som krever ingeniørgrad for å montere (Men da har du gjort det en gang for alle)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 10. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 10. november 2006 Vi har kun en bil og den har isofix, så vi kommer nok ikke til å flytte på setet, tror jeg......men, det er jo greit å kunne gjøre det da.....dette er ikke lett nei:-) Og monteringen får de jammen gjøre der vi kjøper det evt..
phantomet Skrevet 10. november 2006 #11 Skrevet 10. november 2006 Da er det jo greit... Jeg bare minnes at mannen din jobber i Oslo? Og hva om dere skulle finne på noe en dag han har bilen? Kjøpe et reserve sete? Eller kanskje la være å gjøre sprell de dagene? Sikkert bare jeg som tenker alle scenarioer. Vi må ha to seter uansett siden vi er iferd med å kjøpe en bil til.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 10. november 2006 Forfatter #12 Skrevet 10. november 2006 He he, han tar tog el buss han, jeg har hevd på bilen:-)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå