Gå til innhold

Han legger ikke på seg nok i hht til vekstkurven sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden ble født 6 uker for tidlig, men hadde fin vekt og lengde (2700gr og 47cm). Vi var nettopp på 3 mndkontroll og fikk vaksiner. Han har hatt fin vektoppgang fram til nå. Men fra forrige veiing og til nå hadde han ikke lagt på seg noe særlig (200gr på ca 1 mnd), men han har strekt seg godt (10cm siden fødselen).

Han spiser regelmessig ca hver 3 time og tar seg god tid. Han sover godt om natta, gjerne 4-5 timer i strekk. Han er blid og fornøyd og virker ikke sulten når han slipper puppen. Helsesøster sa at jeg skulle prøve å legge han til oftere, men det er ikke særlig effektivt siden han da ikke spiser noe særlig siden han ikke er sulten.

Noen som har noen erfaringer å dele??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres kjent ut, uten at jeg skal sammeligne noe særlig. Gutten min la også godt på seg i starten, men plutselig begynte han å spise mindre og la dårligere på seg (1.5 mnd korrigert). Helsesøster rådet også oss til å legge oftere til, men det eneste det førte til hos oss var en puppenekt som ble verre og verre og vi gikk til slutt over til flaske. Er jo logisk, om han er mett pga det bare er 2 timer siden forrige måltid så er det ikke noe særlig å få en pupp stukket inn i munnen i tide og utide. Så mitt råd til deg er å følge din egen magefølelse på når han skal få pupp, eller la han si i fra selv.

Vi har vært hos ernæringsfysiolog og hun rådet oss til å la det gå minst 3 timer mellom måltidene men ikke mer enn 4 timer. Han må få lov til å bli sulten før puppen kommer opp i fjeset hans. Men dette rådet fikk vi ikke før han var blitt 7 mnd korrigert, så er ikke sikker på hvor riktig det blir for dere å følge det. Men å legge han til oftere gjorde ingen nytte for oss, det bare tullet til hele ammingen isteden.

Gutten min heter forresten også Ask- flott navn!

Skrevet

Gutten din har jo tydeligvis strekt seg mye da, og da sier de jo at det ikke er urovekkende med dårlig vektoppgang. Han får jo tydeligvis nok næring i seg til å vokse på lengden. Måtte bare få med det :o)

Skrevet

Huff ja, dette var kjent. Mye pes fra helsesøster om vekt det første halvåret. Lillemann er født i uke 32 og han vokste også mest i lengden i begynnelsen.

Da han ble født var han 1865 og 43 cm.

Ved 3 mnd. var han 57 cm og 4260.

Nå er han 22 mnd.og fortsatt slank.

Jeg synes det hjalp fint å følge med selv mot percentilskjemaene. Da så jeg at han vokste fint.

Her er link til de nye skjemaene basert på MM, de gamle er basert på MME.

http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php

(MM-babyer vokser mer på lengden og mindre på vekta enn MME-babyer)

Skrevet

Takk for svar:)

Magefølelsen sier at jeg ikke skal legge han til før han er sulten. Somregel er det hver tredje time. Og legger jeg han til før ligger han bare og småsutter. Ingen effektiv spising og det er ikke noe vits å prøve etter to timer igjen. Jeg tror ikke jeg har lyst til å framprovosere en puppenekt heller.

Det skal også sies at jeg selv var slank som baby og spiste når jeg selv ville. Gjerne mye en uke og lite den andre uka. Så det kan jo hende han slekter litt på meg der ja.

Skrevet

å det der er så kjent så kjent.. mi er 17mnd og er 8,1 kg og 69 cm.. 14 mnd korrigert.. jeg har prøvd alt.. ikke vært glad i mat i hele tatt.. jeg mista melka og måtte bli vant med flaske.. og det var ikke lett.. også slet jeg med å få i henne vanlig mat.. jeg måtte gi henne kosttilskudd til slutt.. men plutselig no i siste uka har så har hun vært kjempe flink til å spise vanlig mat.. så jeg trur det går over jeg.. stress ned hvertfall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...