Gå til innhold

Hvor lurt er det at bruke hormonspiral???

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fick jag höra från en väninna, att om man använder hormonspiral, så tar den "kverken" på alla ägg som redan är befruktade. Dvs, vill ju säga med stora ord, att man "dödar" ett foster då varje gång ägget blir befruktat. Usch, så hemskt det låter alltså!! det visste faktiskt inte jag om. Jag tror inte att det så många människor, med mig, som vet om det. Om man visste det, så kanske flera i mindretal hade slutat att använda det eller valt en annan form för prevantion.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette du skriver vet jeg igrunnen ikke noe om, men etter å ha bekymret meg for om hormontilskuddet man får via spiralen er "stort nok" til å trigge feks brystkreft googlet jeg litt i dag(i rene Klatten-stil) og fant denne hyggelige meldingen:

http://www.nordlys.no/nyheter/article771867.ece

Så nå skal jeg hvertfall beholde min en stund til c",)

Mener imidlertid å ha hørt at spiral hindrer befruktede egg i å feste seg i livmoren - det blir vel et definisjonsspørsmål om man vil kalle det å "ta kverken på" et befrukted egg.

Skrevet

Jag trodde ockå at det var så som du säger. Men det kanske är skillnad på vanlig spiral o hormonspiral? Jag kan ingenting om spiraler. Det var bara något jag hörde av en väninna, som valde att ta bort sin hormonspiral pga detta som jag skrev i inlägget.

Skrevet

Hentet fra Lommelegen.no :

Hvordan virker hormonspiralen?

På samme måte som kobberspiralen er den laget av en tynn plastpinne. Istedenfor å skille ut kobber, skiller hormonspiralen ut et gestagen.

Gestagen er et kvinnelig kjønnshormon, som vanligvis finnes i kroppen vår. Det påvirker slimet i skjeden, slik at det blir mindre gjennomtrengelig for sædceller. Hvis noen små kjappe likevel skulle snike seg forbi, har gestagenet sørget for å gjøre miljøet i livmoren så lite gjestfritt, at det setter en stopper for selv de mest standhaftige svømmerne. Foruten å virke på sædcellenes bevegelse, fører spiralen også til at færre eggløsninger inntreffer. Hvis det nå likevel skulle skje en befruktning, er også livmorslimhinnen forandret, slik at det blir vanskeligere for en befruktet eggcelle å feste seg der. Hvis den ikke får festet seg, vil den heller ikke kunne vokse videre til et foster.

Det finnes kun én type hormonspiral, den heter Levonova.

Skrevet

Men jeg syns jo at opplysningen om at den er kreftforebyggende er svært hyggelig, og avgjørende for min del!

Skrevet

Det var väldigt fint att du skickade den beskrivningen om hormonspiral. Då känns det redan lite bättre!!! Jag ska vidareföra den infon till min väninna. Tack så mycket....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...