Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jenta vår på snart 18 mnd blir sint eller ikke får det som hun vil har det pleid å hjelpe å distrahere henne med noe annet, som sikkert de fleste småbarnsforeldre pleier å gjøre. (som "se der, se på pusen, se på boka osv...) Men nå har hun faktisk begynt med "omvendt distrahering"...

Hun er så fæl til å kaste maten sin og drikkekoppen ned på gulvet når hun spiser, så nå hadde vi bestemt oss for å ta skikkelig tak i dette og være litt strenge med henne. Saken er bare den at når jeg sier med min morskeste stemme "nei, Matilde! ikke kaste maten!" Så ser hun bare lurt på meg og sier "oj!, se der!" og peker på et eller annet i rommet. Ikke så lett alltid å holde maska da, nei...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er utrolige til å kopiere oss, altså!

Men du - tips til deg som funka kjempefint her:

Fortell hva de skal gjøre i stedet for hva de IKKE skal gjøre. F. eks.: "Når du skal legge fra deg brødskiva vil jeg at du skal legge den her på tallerknen" og "når du har drukket ferdig vil jeg at du skal sette koppen fint på bordet". Det høres helt absurd ut, men her fikk vi resultater på første forsøk. Innimellom er det sånn at vi må si det HVER gang, men så kommer hun i bedre perioder, og vi slipper å tenke på det. Jeg tror det er heeeeelt alderstypisk også - jeg kjenner ørten unger på den alderen og litt eldre, og alle har hatt en slik periode.

Skrevet

hihi såå søtt!

Skrevet

Ja, ofte mer effektivt & i alle fall hyggeligere enn å si "NEEEEI!!" hele tiden :-)

Logikken er at når man sier "ikke hiv maten på gulvet"er det "hiv maten på gulvet" og ikke "ikke" som blir registrert. Sier man "legg maten på bordet", blir resultatet ofte overraskende bra :-)

Men vanskelige saker det der ja!

Hilsen en som jobber intenst med saken hjemme om dagen!

Skrevet

hehe, nå fikk jeg meg en god latter. Er en ganske så smart unge du har der.De lærer fort i denne alderen.

Skrevet

Huff, er du her enda fjummsi?? Du er såååå utrolig belærende og kjedelig. Blæææ...

Skrevet

Hehe, jeg flytter til neste småtroll i januar, så du får nok bare holde ut til da ;o)

Skrevet

Hei, fjummsi!

Takk for tips ;-) Vi prøver jo å ta det før det skjer, men ikke alltid det funker lenger. Også er det lett å glemme må jeg innrømme, særlig når det har fungert bra en stund. Jaja, det er en artig alder dette her! Skjer stadig artige episoder, tror jeg må begynne å skrive ned et sted så jeg ikke glemmer alt... Går det forresten bra med dere? og den lille i magen? :-)

Skrevet

Sånn er (var???) det her også - noen ganger skjer ting før man rekker å si noe, liksom ;o)

Jada, her er alt bra. Er 17 uker nå, og kjenner det spreller og surrer inni der, det er så herlig! Det er i alle fall deilig å være ferdig med første slitsomme del av svangerskapet. Så får vi håpe formen holder og Martine fortsetter å være like lettvinn å ha med å gjøre som hun har vært til nå. Kan tro at hun har blitt stor og selvstendig i det siste (jaja, ikke bare i det siste, det har jo skjedd gradvis hele veien)

Dere da? Trives dere langt "hjemmefra"?

Skrevet

Litt kjedelig å være langt unna besteforeldrene, men vi har alliert oss med foreldrene til en kompis av samboeren min som har sitt barnebarn like langt unna og bor her selv... De hjelper oss litt av og til :-)

Vi har forøvrig besteforeldre-besøk her nå denne helga. Veldig stas! :-)

ellers trives vi veldig godt i jobbene våre og det betyr jo ganske mye også.

Høres koselig ut å kjenne spark igjen. Begynner å få litt lyst til det selv også, men vil vente litt til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...