Gå til innhold

Dere som røyker og dere som kjefter på dem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke-røyker, sluttet for noen år tilbake.

Jeg skjønner godt at folk gir deg pes for at du røyker når du er gravid. Men de bør ikke kritisere deg før de har vært i dine sko. Det må være fryktelig å få kjeft hele tiden for at du røyker. Du vet jo at du bør slutte. Du har kanskje kuttet veldig mye ned, det er så flott. Kanskje du til og med har gått over til nikotinpreparater som kan hjelpe deg å slutte. Da er det lite moro å høre på dem som hele tiden kritiserer.

Noen klarer å slutte med røyk med det samme de oppdager graviditeten, andre klarer det bare ikke. Vi er forskjellige alle som en. Selv om en synes det var lett å slutte, kan det oppleves svært vanskelig for en annen.

Du som kritiserer og kjefter, du kan få kaste den første steinen dersom du aldri har gjort noe som kunne være skadelig for babyen.

Aldri? Har du aldri spist litt for mye usunt? Spist sukkerfri-produkter/light brus o.l.? Trimmer du nok? Kjører du uten gravid belte i bilen? Alle vet hva vi bør og ikke bør gjøre.

Jeg burde begynne å trene/spise mindre sukker/spise sunnere etc. Du vet det er det beste for babyen. Men det er så vanskelig å komme i gang, ikke sant? Slik kan det føles for røykere også. Og de blir ikke mer motiverte av folk som bare kommer med vonde ord. Tenk deg litt om før du hiver ut en bemerkning til en røyker. Det kan hende du gjør vondt verre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

takk for et flott og saklig innlegg:)

Skrevet

Der sa du noe kjempeviktig! Jeg tror det er veldig sant at man gjør vondt verre ved å kritisere røykere.

Skrevet

Takk for supert fint innlegg og meget saklig:)

Skrevet

Jeg vil vel mene at det er verre å røyke enn å ikke ha tatt seg en ekstra gåtur hver dag eller ta seg et glass cola men.. Det er kanskje bare mitt syn.

Men for all del, hetser ringen røykere - pleier egentlig ikke å delta i de røykedebattene her inne.. Det får bli folks eget valg.

Og jeg tror kulen på magen er den beste motivasjonen noen kan få til å slutte å røyke - selv har jeg klart det!

Klem fra ikke-røykende, men sjokoladespisende (og ups, spiste visst spekepølse her en dag også ja) vordende mamma :)

Skrevet

Mente på ingen måte at det å drikke cola var likestilt med å røyke, men det å klare å slutte med å røyke kan være for en røyker som det er for en annen og slutte å drikke cola. Det var bare for å få folk til å forstå at selv om man vet at noe ikke er bra, er det ikke alltid like lett å la være.

Hva ville du synes hvis noen sa til deg at du bør slutte å spise sjokolade. Det er ikke bra for babyen. Du må jo tenke på den ikke på deg selv. Du er jo skikkelig egoistisk! Å spekepølse da, tenkte du ikke på at babyen kunne ta skade? Sånne som deg skulle ikke fått lov å bli gravid.

Slike kommentarer får røykere hele tiden. Skjønner godt at de ikke klarer å få opp motivasjonen til å slutte.

Skrevet

M e n, grunnen til at sånne kommentarer blir slengt om røyking, og ikke om cola og spekepølse, er vel åpenbar for de fleste?

Skrevet

jeg er enig i at det ikke er bra å kjefte på røykere hele tiden. kjefting og slengbemerkninger får dessverre de færreste til å slutte, hvis noe tar de seg bare en trøsterøyk istedet. men jeg synes det er viktig å stadig ha en debatt om hvor farlig røyking er for barnet. Ja jeg vet at mange har hørt det før, men om debatten fortsetter vil påminnelsen hjelpe mange fler til å slutte det er iallefall mitt synspunkt. Det dreier seg om måten det blir gjordt på. f.eks. de fleste vet at røyking fører til mindre fødselsvekt, infarkter i morkaka, og abstinenser når de er født, hadere fødsel, oftere keisersnitt. De færreste tenker over at røyking i svært stor grad fører til lærings og konsentrasjonsvansker hos barnet og i opp til 50% av tilfellene (hvis jeg husker forksningstallene rett) diagnosen ADHD. og da snakkes det om mor som røyker kanskje bare 5 om dagen og i noen tilfeller bare sekundær røyking.

dette er ikke bare problematisk for barnet men også for foreldrene når den tid kommer. Dette dreier det seg ofte om "delayed gratification". forsinket nytelse. utsett nytelsen nå så får du mer igjen senere.

Jeg skjønner at det er vanskelig for mange, og diskusjonen bør ikke være fordømmende men opplysende. selv i vår opplyste hverdag er det alt for mange som likevel ikke vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...