Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Noen som har erfaring med dette? Kan dette nektes av kirken?
Gjest Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Jeg var fadder for sønnen til venninna mi, og jeg er ikke døpt. Tror ikke kirka kan nekte det. Men det er kanskje noe forskjell fra kirke til kirke. Tror nok at man bør snakke med presten om det.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #3 Skrevet 9. november 2006 prester kan få mye rart for seg, selv om de fleste nok er ålreite på sånne ting. da lillebroren min skulle døpes, ville ikke presten godta fadderne fordi de var pinsevenner og ikke "statskirke-kristne". foreldrene mine blei så provoserte at de valgte å utsette hele dåpen på ubestemt tid. så utrolig teit: når folk som ikke tror på gud, men står i statskirka, kunne få være fadder - men ikke kristne som gikk i en annen menighet, liksom. lillebror valgte å døpe seg da han var omtrent ti år, han. da med en annen prest, og faddere han hadde valgt selv:)
Anonym bruker Skrevet 12. november 2006 #4 Skrevet 12. november 2006 Jeg var og snakket med presten angående barnedåp. På listen min over faddere hadde jeg fire personer som er døpt og en som ikke er det. Jeg trudde at det var ok og nevnet for presten at hun ene ikke er døpt. Da sa han at hun dessverre ikke kunne stå oppført som fadder siden hun ikke var medlem. Han sa også at han aldri sjekket om fadderene var døpte, men siden jeg hadde tatt det opp så måtte han følge retningslinjene... Med andre ord så sitter jeg her og irriterer meg grønn over at jeg i det hele tatt nevnte det!!! Så til deg kjære anonym; hvis jeg var deg så hadde jeg iallefall prøvd meg, og hvis presten sjekker det så er det jo bare til å stryke vedkommende.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2006 #5 Skrevet 12. november 2006 Hva er poenget med en fadder hvis den personen ikke er kristen da? En fadders oppgave er jo å sørge for at barnet får en kristen oppdragelse. Jeg har takket nei flere ganger fordi jeg syns det ville ha vært feil av meg å sagt ja til noe slikt når jeg ikke tror på det dette handler om.
bærtæ Skrevet 12. november 2006 #6 Skrevet 12. november 2006 Nå var det vell streng tatt ikke poenget med "ukristen" fadder jeg spurte om her. Men som et svar til det,- det går faktisk fint å være kristen selv om en ikke er medlem av statskirken. Den norske kirke står faktisk for verdier som ikke alle i Norges land er enige i. Takk for svar her, men jeg ringte og spurte presten. Fikk til svar at dette var opp til dem som ble spurt. Fadderne ble ikke sjekket opp fra deres side. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå