Gå til innhold

Hvor mye leker ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye leker har deres babyer? Jeg har alltid trodd at det med leker må jo være det minst viktige vi kjøper til babyen. Den kan jo alltids spise på en slikkepott eller noe annet i huset som passer. Men i går fikk jeg meg en liten tankevekker. Jeg skulle skifte bleie på dattra mi på 6 mnd, og hun fikk holde en liten blå sminkepung og spise på den. (glidelåsen var igjen, så hun fikk ikke ut innholdet). Men da jeg var ferdig å skifte oppdaget jeg at hun var blå på hendene, og litt blå i og rundt munnene. Altså denne sminkepungen farget av på henne når hun slevet på den så den ble våt! Prøvde å vaske vekk blåfargen på hendene med såpe og vann, men det var ikke lett å få vekk.

Fikk skikkelig dårlig samvittighet. Det kan jo umulig være bra for henne og få i seg sånt!

Da kom jeg på ting jeg har hørt før, at leker som det står "ikke for barn under 3 år", kan ha ftalater i de, eller kjemikaler som kan være skadelige og kreftfremkallende. Og det er ikke bra og spise på de.

Jeg har alltid tenkt at leker for barn under tre år har med det at de ikke skal spise på de og sette de fast i halsen.

Så dattra mi har fått leke masse med storebrødrene sine leker.

De lekene som er store nok til at hun ikke kan sette de i halsen. Men det er vel ikke så lurt det da, i.o.m. at de kan ha sånne skaldelige stoffer i seg?

Off, har dårlig samvittighet nå. Hun er blitt så lei av sine egne leker, så jeg må vel ut på shopping og kjøpe nye "riktige" leker til henne jeg da!

Hvor nøye er dere med valg av leker til deres babyer/unger?

Og hvor ofte kjøper dere nye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke bare kjemikalier som er farlig, masse bakterier som florerer i en sminkepung. Spesiellt hvis sminkepungen/sminken er gammel... Vi har har hatt de samme lekene i 5 mnd, tenkte a vaske de snart.

Skrevet

Eg kjøper stort sett merker som TinyLove, FisherPrice eller Lamaze til jenta mi på 5 mnd. Dersom ho får leker i gave sjekker eg at de er CE merket og at det ikkje er løse deler på de. Hu har en del leker, eg må vel innrømme det. Må jo ha noen nye til å henge opp i babygymmen og noen til å ha på stellebordet og noen i bilen ;-) Men ikkje sånn enormt mange altså..Eh, kanskje eg må skjerpe meg litt..

Skrevet

Vil bare si at denne sminkepungen er helt ny, og jeg bruker den ikke til sminke, men til å ha øredobber i. Så det er nok ikke så veldig mange bakterier der enda. Men er helt enig. Bakterier er det overalt. Jeg er ikke så flink til å vaske lekene til ungene våre, for det er noe jeg sjelden kommer på.

Men man skal ikke vaske alt så altfor mye, for hvis ungen aldri blir utsatt for bakterier osv, så får den et veldig dårlig immunforsvar.

Skrevet

Så dette CE merke betyr at de er godkjent og at de ikke inneholder noe farlig for barnet? Jeg har kjøpt noen billige leker på Cubus, lurer på om de er godkjent. Har de lov å selge ting i Norge da til babyer som ikke er CE godkjent? Det syns jeg er rart...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...