Gå til innhold

Jul hos svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Nå nærmer det seg jul og i år skal vi feire jul hos svigermor. Det er første gang vi skal være hele familien der noe som sikkert blir kjekt.. Tidligere har det bare vært vi som har vært der noe som har blidt litt kjedelig for datteren vår. Så nå tenkte jeg at i år blir det bra for da er det hvertfall to barn der. Men nei. Svigerinnen min mener at sønnen hennes på 5 år er redd nissen og at vi ikke skal ha noen nisse.. Hun og svigermoren min bryr seg ikke noe om nissen og mener at vi like godt kan bare sløyfe hele greien. Jeg er oppvokst med nisse og har alltid synest at nissemysteriet har vært veldig facinerende. Det er en tradisjon jeg vil at datteren våres og vårt kommende barn skal vokse opp med. Min mann er enig med meg og mener vi bare skal ha nisse og drite i de. Jeg klarer ikke helt det og vil jo gjerne finne en løsning som alle kan være fornøyd med. I går da vi snakket om det kom de med forslag om at en av onklene kunne være nisse og at han ikke trenger ha skjegg eller maske eller noe. En kunne jo avsløre nissen og at da ville alt være bra. Det synest jo jeg hørtes helt villt ut. Hva er da vitsen med nisse? Hver gang jeg prøver å finne en løsning sammen med de svarer de ikke eller bare fnyser av meg.. Jeg er litt fortvilet for det betyr mye for meg at vi har en koselig jul med mange kjekke traisjoner for barna sin del. Noen andre som har vært borti lignende eller har noen forslag til hvordan vi kan gjøre dette?

Familen hans bryr seg ikke noe om julen og synest nok jeg er helt på jordet. I tillegg mener min svigermor at vi ikke skal få åpne pakkene fra min sivgerfar der (de er skillt) noe jeg kommer til å gi fullstendig blaffen i. Jeg vil ikke lære min datter på tre år at farmor hater farfar og vi får ikke lov å åpne pakker fra han. Der er nok hat i verden om ikke hun skal fremme det foran mine barn.. Hun burde vokse opp og ta et tak i seg selv.. Men men det var nissen jeg lurte på .. Hvordan ville dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angående pakkene er jeg helt enig meg deg. Barn lærer av de voksne, derfor må de lære å være omgjengelige og ikke hate hverandre.

Det går jo ikke ann.

Angående nissen syns jeg vel du er noe firkantet. Går ann å prøve å gjøre ting på en annen måte også, ikke bare sånn som du alltid har gjort det. Selv om nissen er koselig så har han ingenting med julen å gjøre overhodet. Ikke juletreet heller for den saks skyld. Det finner du ut hvis du undersøker litt.

Skrevet

Jeg syntes nissen er en koselig tradisjon og vet veldig godt at den ikke har noe med julen å gjøre i den forstand.. Jeg mener bare at det er en koselig tradsjon jeg og min mann ønsker å videreføre til våre barn.. Min svigermor hadde nisse til sine barn da de var små, og skjønner ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å kunne finne en løsning som alle kan være tilfreds med. Det er mange måter å gjøre det på men vi må jo bli møtt for at det skal kunne funke. Godt mulig jeg er firkantet.. Dette er første året de ikke skal ha nisse når vi skal feire sammen med de. De har hatt hvert eneste år så hvorfor ikke ha det i år også..? Bare fordi deres sønn ikke synest det er noe stas skal ikke andre barn få ha glede av det? Ja ja.. Jeg er bare litt frustrert når det gjelder dette her.. he he.. Sikkert en god porsjon firkantet også men jeg er sannelig ikke den eneste.. he he..

Skrevet

Datteren til søskenbarnet mitt var veldig redd for nissen, og grudde seg fælt til han skulle komme på julaften da hun var en 5-6 år. Det vi da gjorde var at det var stefaren hennes som kledde seg ut som nisse, og lot henne forstå at det var han. Hun ble så glad og lettet at hun strålte, og ga nissen en klem og alt. De andre barna kjente ham ikke igjen, så der ordnet alt seg fint. Senere år var hun ikke redd lenger, selv om stefaren ikke var nisse neste år.

Skrevet

Hei.

Kan ikke nissen komme hjem til dere før dere drar til svigermor da? Nå vet jeg ikke hvor gammel barnet ditt er, men små barn tror jeg ikke vil bry seg om det er på formiddagen eller kvelden......

Et lite tips bare:)

Skrevet

Hvis dere alltid har fått ha nisse når dere har feiret der er det kanskje tid for at noen andre skal få ha det slik de vil.

Skrevet

he he.. takk for mange svar og det var absolutt ikke dumt at han som er redd kan få vite hvem nissen er.. Det hadde ikke jeg tenkt på..

Jeg skrev at de som ikke vil ha den i år alltid har hatt nisse men i år så skal de plutselig ikke ha..(ikke omvendt;)) Og det er like mye for de at de ikke bryr seg noen særlig om det der nisse greiene som de sier.. Min datter er snart 4 og snakker mye om nissen allerede.. Gleder seg til han kommer og husker godt da han var der ifjor og hva alle fikk av han osv.. Vi ender vel kanskje opp med å reise hjem og ha nisse der for så å gå ned til sivgermor igjen.. Vi skal nemmlig bo hos henne i julen for hun synest det er ensomt i det store huset alene.. Men alt for nissen:) he he..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...