SpiseLise Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Siden den er så ny, og man ikke vet så mye om bivirkningene. Leste en artikkel om at vaksinen kan redde 2-4 liv årlig, mens 21 kan dø av bivirkninger i løpet av det samme året. Nå har det jo vært så mye skummelt på TV i det siste om Folkehelseinstituttet og vaksinene deres, så jeg vurderer faktisk å i allefall utsette å ta vaksinen til jeg vet mer om den. Er det noen av dere som har gjort det samme?
Gjest Skrevet 7. november 2006 #2 Skrevet 7. november 2006 er skeptisk.....må lese om den en del for å bli betrygget tror jeg.
ine73 Skrevet 7. november 2006 #3 Skrevet 7. november 2006 "21 kan dø av bivirkninger..." - må bare si at dette er TULL! I så fall ville selvfølgelig ikke vaksinen vært godkjent! Den vaksina på TV var mot en annen bakterie, meningokokker, og var kun til utprøving, ble aldri tatt inn i vaksineprogrammet. Alt for mange, 12 av 180.000 fikk alvorlige bivirkninger (men ingen døde!), og vaksinen ble aldri godkjent til bruk i Norge. Det er veldig strenge kriterier for å få vaksiner godkjent. Jeg mener HS sa at 80-100 barn årlig ble syke av pneumokokk-hjernehinnebet., og at vaksinen redder 8-10 liv årlig ( en god del blir spontant friske også). Liten sjanse for at dette skal ramme akkurat min baby, men jeg mener sjansen for bivirkninger er enda mye mindre. Velger derfor å gi vaksinen. Mitt råd er at du tar det opp med lege/helsesøster, de er helt sikkert vant til at foreldre er engstelige.
SpiseLise Skrevet 7. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 7. november 2006 Tull og tull, sier nå bare hva jeg har lest på: http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/resultdet.asp?id=323&type=2 Det står mange steder at vaksinen redder 2-4 (ikke 8-10) liv årlig, så der tar nok HS'en din feil. Selvfølgelig er det flott at disse livene reddes, ikke misforstå, men jeg vil være 100% sikker på at ikke vaksinen kan skade henne før hun evt får den vaksinen.
mamma og my Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Pneumokokk-vaksinen er det som kalles en "død" vaksine. Det betyr at det ikke er levende virus som blir sprøytet inn i kroppen, men kun membranen som omslutter viruset. Kroppen lager antistoff mot denne membranen, og oppnår dermed motstandsdyktighet mot virus. Så vaksinen er trygg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå