Gå til innhold

Redd for Pneumokokk-vaksinen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden den er så ny, og man ikke vet så mye om bivirkningene. Leste en artikkel om at vaksinen kan redde 2-4 liv årlig, mens 21 kan dø av bivirkninger i løpet av det samme året. Nå har det jo vært så mye skummelt på TV i det siste om Folkehelseinstituttet og vaksinene deres, så jeg vurderer faktisk å i allefall utsette å ta vaksinen til jeg vet mer om den.

Er det noen av dere som har gjort det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er skeptisk.....må lese om den en del for å bli betrygget tror jeg.

Skrevet

"21 kan dø av bivirkninger..." - må bare si at dette er TULL! I så fall ville selvfølgelig ikke vaksinen vært godkjent! Den vaksina på TV var mot en annen bakterie, meningokokker, og var kun til utprøving, ble aldri tatt inn i vaksineprogrammet. Alt for mange, 12 av 180.000 fikk alvorlige bivirkninger (men ingen døde!), og vaksinen ble aldri godkjent til bruk i Norge. Det er veldig strenge kriterier for å få vaksiner godkjent. Jeg mener HS sa at 80-100 barn årlig ble syke av pneumokokk-hjernehinnebet., og at vaksinen redder 8-10 liv årlig ( en god del blir spontant friske også). Liten sjanse for at dette skal ramme akkurat min baby, men jeg mener sjansen for bivirkninger er enda mye mindre. Velger derfor å gi vaksinen. Mitt råd er at du tar det opp med lege/helsesøster, de er helt sikkert vant til at foreldre er engstelige.

Skrevet

Tull og tull, sier nå bare hva jeg har lest på:

http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/resultdet.asp?id=323&type=2

Det står mange steder at vaksinen redder 2-4 (ikke 8-10) liv årlig, så der tar nok HS'en din feil. Selvfølgelig er det flott at disse livene reddes, ikke misforstå, men jeg vil være 100% sikker på at ikke vaksinen kan skade henne før hun evt får den vaksinen.

Skrevet

Pneumokokk-vaksinen er det som kalles en "død" vaksine. Det betyr at det ikke er levende virus som blir sprøytet inn i kroppen, men kun membranen som omslutter viruset. Kroppen lager antistoff mot denne membranen, og oppnår dermed motstandsdyktighet mot virus. Så vaksinen er trygg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...