Gå til innhold

Råd mot ømme og såre brystvorter??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd både morsmelk, lufttørking og brystvortekrem. Men ingen ting ser ut til å hjelpe :(

Nå er det ene vorta så sår at jeg ikke vet hvordan jeg skal klare å amme og beibien er bare en uke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper kanskje å bruke brystskjold! :) (Tror det heter det.. husker ikke helt! :P)

Skrevet

Jeg brukte kremen PureLan, den hjalp litt. Så brukte jeg brystskjold og nå 'bruker' jeg bare morsmelk. Jeg synes det var ett mareritt med amming i begynnelsen, men rådet mitt er å holde ut! Det blir bedre, men i begynnelsen er det dessverre vondt...

Skrevet

Uff, får vel bare bite tennene sammen! Godt å høre at det er normalt da og at det blir bedre.

Men hvordan fungerer sånne brystskjold?? Hva er det??

Skrevet

Det er plastikk, gjennomsiktige... formet som brystvorten. Den er litt lengre enn brystvorten slik at det ikke skal være så sårt når ungen din suger. Det kommer fortsatt til å være litt sårt, men det er litt bedre (syntes jeg). Det kan også hjelpe på litt i lengden så brystvortene får tid til å 'helbredes' mellom hver gang du ammer. Det er verdt ett forsøk. Holdt selv på å gi opp ammingen pga såre brystvorter, men det ga seg:)

Skrevet

Du får forresten kjøpt dem på apoteket!

Skrevet

Det finnes også skjell (fra havet) som visstnok skal hjelpe.

Selges på apoteket.

Skrevet

klipp en sånn vanlig tesil i to og sett på hver brystvorte, slik at de hele tiden får lufttørke og slipper å gnisse mot ammeinnlegget eller bhen..det hjalp veldig for meg..

Skrevet

Jeg brukte brystskjold under ammingen (husk å stimuler brystvorten først), så smurte på mm, lufttørket og så hadde jeg på PureLan. Har kjøpt engangsinnlegg til brystene, lettere å holde tørr, bare å ta et nytt når det blir fuktig/våt.

Skrevet

Jeg brukte noen oppsamlingskopper fra Avent (apoteket) istedenfor albueskjell. Disse beskytter brystvorten slik at ingenting gnisser imot + at de får luft (det er noen hull øverst). Og så smurte jeg av og til med PureLan, klemte alltid ut mm og lot det lufttørke.

MEN, det viktigste av alt, om du har åpne sår, sjekk om du har fått bakterier i sårene! Da må du ha antibiotika, ellers gror det ikke! Jeg gjorde den tabben at jeg først hadde tatt en kur, men et sår grodde ikke og det tok meg to uker før jeg tok en ny bakterieprøve og måtte på ny kur.

Jeg trodde aldri det skulle bli bra, men det gjør det altså!! Hold ut.

P.S Du kan få masse tips på Ammedebatten, der står det også mange tråder for andre som har hatt samme problem

Skrevet

Ta turen til helsestasjonen og la dem sjekke sugetaket! Det er derfor du blir sår! Skikkelig hamburgertak, mye av det brune inni munnen, stort gap, tungen ut under puppen, mer av det brune under enn over skal inni, brystvorten skal opp bak i ganen til barnet. Bruk gjerne ammepute for a avlaste. Beveger kjeven og tinningene seg når barnet suger så er det riktig. Går kinnene innover er det feil. Unngå for all del sutt og tåteflasker nå, da blir barnet sugeforvirret, det er bedre å bruke en kopp. Går du til ammehjelpen.no og ser etter Ammenytt finnes det et relativt nytt nummer som har som tema såre brystvorter.

Skrevet

Har vært gjennom samme suppa som du nå opplever. Fikk såre brystvorter alerede på sykehus, og fikk aldri minsten til å suge slik at det ikke gjorde vondt...samme hvor mye hjelp jeg fikk. Det som hjalp oss var å bytte litt på ammestillingen (for å avlaste litt der hvor han sugde skjevt) og så smøre noe så enkelt som OlivenOlje (Ekstra virgin) på etterpå. Det tok to uker før det ble bedre (et par dager med oliven olje) ...men så fikk jeg brystbetennelse :( Vær veldig forsiktig med trekk så du ikke lider samme skjebne...!

Du kan se på brystvorta om han suger feil (er vorta skeiv når han er ferdig?)

Minsten er nå 8 mnd, og han suger nok fortsatt feil. brystvortene mine er ofte skeive når han er ferdig, men vi plages ikke med det.

Skrevet

Hadde det på samme måte jeg også. Snuppa sugde riktig og alt det der, men brystvortene så ut som kjøttkaker allikevel. Tårene spratt hver gang hun sugde seg på. Men det går over. Det tok to uker før mine var herdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...