Anonym_her_inne Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Er det slik at brystbarn holder seg friske, og flaskebarn får alle infeksjonene som kommer inn i hjemmet?? Hvordan er det hos dere?
Gjest Skrevet 7. november 2006 #2 Skrevet 7. november 2006 mi har fått kun mme fra hun var 3mnd. eneste som har plaget henne er litt snørr
Anonym_her_inne Skrevet 7. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 7. november 2006 Innlegget var faktisk seriøst ment!
Surfing Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 Her går det bare på mm og minstemann på 2 1/2 mnd har allerede vært forkjøla 2 ganger.. Tror det skyldes alle basseluskene storebror har med hjem fra barnehagen, hehe.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 Tulla her har fått mest mm men litt mme om kvelden. Nå får hun en flaske om morgen og kveld. Har vært frisk som en fisk hele tiden. Jeg fikk ikke en dråpe mm var også frisk som en fisk. De første 6 månedene er alle barn uasnett mat beskyttet av imunforsvaret til mammaen som de har samlet i leveren siden fødselen.
Benni-min Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 Jeg tror ikke de holder seg mer friske. Min gutt har fått mme og har ikke vært syk ennå. Er bare 3 mnd også da men...Alle kan jo få en liten forkjølelse selv med mm.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #8 Skrevet 7. november 2006 For å si det sånn, tror ikke du får noen holdbar statistikk ut fra noen svar her inne, hvis det er målet? Selvfølgelig kan brystbarn bli syke, og flaskebarn holde seg friske (og for å pirke litt; man kan fint gi MM på flaske også, er en del som gjør det.) Vår baby på 10 måneder har kun fått MM (+ MME som er i grøtpulveret), og har ikke vært syk enda, bare litt småsnørrete av og til. Dette beviser jo på ingen måte at ALLE som kun får MM holder seg friske. Akkurat som ett eksempel på et barn som kun har fått MME og aldri har vært syk beviser at babyer som kun får MME er friskere enn barn som kun får MM. For å finne slike sammenhenger må man foreta kontrollerte undersøkelser på større grupper.
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 7. november 2006 #9 Skrevet 7. november 2006 Go'klompen får mme. Er 8 mnd og har aldri vært syk. Venners barn som får mm derimot har vært mye og ofte forkjølet og syke. Tror ikke alltid brysternærte babyer er friskere enn dem som får mme )
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #10 Skrevet 7. november 2006 http://www.mozon.no/kvinnehelse/gynekologi/medisin_mot_infeksjoner http://www.helsenytt.no/artikler/morsmelk_flaskemelk.htm
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #11 Skrevet 7. november 2006 Ja, har du ikke lagt merke til at alle brystbarn bestandig er friske, mens flaskebarna alltid er snørrete... Dumme spørsmål fortjener dumme svar!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 Nei, selvfølgelig ikke alltid, men statistisk sett så er de jo det. Sånn er det bare, fordi man overfører antistoffer i morsmelken, noe man selvfølgelig ikke kan gjøre i morsmelkserstatningen. Men for hver enkelt trenger man selvfølgelig ikke merke noe til det.
Mini&Meg Skrevet 7. november 2006 #13 Skrevet 7. november 2006 tror det har litt med gener å gjøre og jeg da. noen er mer syke enn andre. jeg har akk vært veldig forkjøla, mini får mme og har ikke blitt syk. en venninne av meg har en datter får mm og hun har vært forkløla begge gangene moren har vært forkjøla. de er begge 6 mnd.
Anonym_her_inne Skrevet 7. november 2006 Forfatter #14 Skrevet 7. november 2006 Da jeg skrev dette innlegget tenkte jeg ikke på at det skulle virke så provoserende på noen! Grunnen til at jeg skrev det var at jeg i ganske lang tid nå har holdt på med pumping for å kunne gi lille gutt morsmelk på flaske. (Han tar ikke brystet lenger) Denne pumpinga er så pyton å stresse med at jeg ønsker vel egentlig å avslutte, men vi har forkjølelse i huset her, og jeg er i tvil om det er en god ide og kutte ut all morsmelk av frykt for at babyen skal bli værre... Hadde nok fått noe mindre dårlig samvittighet dersom det viste seg at også brystbarna rundt omkring ble forkjøla... Mulig det var et dumt spørsmål, men jeg synes ikke at alle andre innlegg på disse sidene står til doktorgraden heller da!!
Mini&Meg Skrevet 7. november 2006 #15 Skrevet 7. november 2006 syntes ikke spørsmålet ditt var så dumt jeg da. Det er jo det som står i bøker og en av de positive sidene med amming. men som sagt, noen er mer syke enn andre være seg mm eller mme.
hAndy Skrevet 7. november 2006 #16 Skrevet 7. november 2006 Min sønn ble forkjølet når jeg ble det..amming tross.
mamma og my Skrevet 7. november 2006 #17 Skrevet 7. november 2006 Syns du hadde et bra spørsmål, jeg! Nå er ikke jeg helsepersonell, men ut fra den infoen jeg har fått, beskytter mm mot infeksjoner. Dvs at barnet får i seg antistoffer mot infeksjoner mor blir utsatt for. Dette gjør at babyen blir sjeldnere syk. Det betyr ikke at mm-barn aldri blir syke, eller at flaskebarn blir syke "hele tida". Det betyr bare at de er bedre rustet mot ulike infeksjoner. Men brystbarn kan jo likevel bli smittet av søsken og andre. Dessuten er de fleste infeksjoner kjipe, men ikke farlige for barnet... Alderen på barnet spiller også en rolle. Dersom du har en nyfødt er det nok et poeng å holde ut litt til, de minste har jo mest bruk for antistoffene. Men etterhvert tåler de mer. Det å pumpe ER et stress, skjønner godt at du blir sliten av det. Og-mme er jo god næring for spedbarn det også, og ingen grunn til å få dårlig samvittighet fordi du gir det! Er det realistisk å kombinere pumping og mme, så du får litt avlastning?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #18 Skrevet 7. november 2006 Grunnen til at det kan virke provoserende er nok at det med jevne mellomrom kommer innlegg fra "antiammepolitiet" her inne, der de legger ut om at alle de kjenner som har fått MME er så fantastisk friske og aldri er syke, mens alle som får MM er konstant syke og har alle verdens allergier. Og gjerne slenger på noe om at de som ammer er hysteriske og hjernevaska. Var nok noen som følte at hovedinnlegget ditt var innledningen til en ny slik tråd, men ser jo at du ikke mente det slik (sto jo ikke så mye om bakgrunnen for spørsmålet ditt i hovedinnlegget). Ut fra det jeg har lest gir amming barnet en ekstra beskyttelse mot sykdom, men det er jo ingen garanti for at barnet alltid vil være friskt, og barn som bare får MME kan også være veldig friske. Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet dersom du gir opp pumpinga og gir MME, eller evt kombinerer MM og MME. Tvert i mot kan du være stolt som har holdt ut lenge allerede, å fullpumpe må være ganske slitsomt ser jeg for meg. Lykke til, uansett hva du velger :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå