Gå til innhold

Koking av smokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet man skal koke smokken før den brukes første gang. Men når man ønsker å rengjøre smokken ved senere anledning, kan den kokes da også? Begynte plutselig å tenke på om de kanskje ikke tåler å bli kokt flere ganger..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg koker alle tuttene med jevne mellomrom. Klemmer bare vannet ut av tutten etterpå. Ingen er ødelagt ennå.

Skrevet

vi kokte smokkene til han ble 6 mnd, men nå åler han seg rundt, slikker på gulvet og gnafser på alt han kommer over. Så nå kokes de sjelden.

Skrevet

Jeg koker smokkene både før førstegangsbruk, og når de har vært brukt en dag. Er litt nøye på det, he he. Har vel 6-8 smokker til hvert av barna, og de får en "ny" ren smokk hver morgen. Når alle smokkene er brukt opp gir jeg dem et lett oppkok, så er de rene igjen.

Gullklumpene mine er 5 mnd og 2,5 år, og jeg vil fortsette å koke smokkene deres så lenge de bruker smokk. Greit nok slikker de på og gnager på alt mulig annet, men smokkene er inne i munnen, og jeg synes det er greit å "sterilisere" dem. Ser i barnehagen til eldstejenta at det er flere som har smokkene liggende der over tid, og det er fort gjort at andre putter dem i munnen, noe som også kan skje med de minste på barseltreff etc. Og da er smitten (forkjølelsen, barnesykdommen e.l.) veeeeldig lett å få, går jo direkte fra en munn til en annen. Greit å begrense smitten noe, de små får jo så masse likevel. Og syke blir jo små barn flere ganger i småbarnstiden, men man trenger jo ikke dele smokk etc. likevel. Det er nå min mening da....

Skrevet

de anbefaler faktisk ikke at smokkene kokes, men kun skylles i vann-- kjøp heller nye med jevne mellomrom!!

Skrevet

Og en annen ting, jeg bytter smokkene ut med jevne mellomrom. Kjøper nye til dem etter 1-2 mnd bruk.

Skrevet

Man skal jo ikke være helt hysterisk for bakterier heller. Da får ikke barna opparbeidet et godt imunforsvar som gjør dem mer morstandsdyktige mot bakterier.

Skrevet

Da babyen var mindre enn 3 måneder kokte jeg smokkene flere ganger om dagen, fordi de stadig var på gulvet, og der var det dessverre ikke så rent som jeg skulle ønske=) Nå blir de skylt, og vasket i oppvaskmaskinen innimellom, og de byttes ut ca. annenhver måned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...