Gå til innhold

Noen som har opplevd å få dårlig syn under graviditeten?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 39 i dag, og satt som vanlig og leste avisen. Plutselig var det som om alt ble litt tåkete og jeg hadde problemer med å lese hva som sto.

Satt ved et vindu, så det kan hende det var lyset. Det går litt bedre nå som jeg sitter ved dataen...

Bruker ikke briller eller linser til daglig, og har aldri tidligere brukt briller.

 

Noen som har opplevd eller hørt om at noe skjer med synet under graviditeten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, når jeg var under halveis ble synet så dårlig at jeg satt å grein til optikeren over tlf'en fordi jeg var så redd. Dette skjedde to ganger på få minutter. Og det er ikke vanlig, men det skjer med noen.

 

Men nå, i uke 29, har jeg gått fra å ha -3.75 på begge øynene, til -3.50...så jeg har fått bedre syn nå ;o) Men dette ville gå tilbake etter jeg hadde født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt dårligere nå enn vanlig ja. Fikk høre av en optiker jg kjenner (som også er gravid) at det ikke er noe vits i å endre styrken på briller/linser under svangerskap fordi det kan variere en god del. Årsaken er todelt: hormonendringer i slimhinnene i kroppen (inkl øyene), og at vi hovner opp - til og med øyeeplene hovner nemlig opp... jippi... hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre at det er normalt... Jeg ser kjempe dårlig nå... Alt flyter liksom sammen... Må ha data på stor skrift... Godt jeg ikke skiftet glass i brillene da... ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått problemer med synet! Trodde det var bare meg...

Har problemer med å se teksten på tv og sånn. Når jeg kjører bil ser jeg ikke skilta før de er rett foran meg.

Håper det går over her også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er helt vanlig, uansett hvor irriterende det kan være så er det jo "felles trøst i felles skjebne" som det heter... hehe...

 

Men vær litt oppmerksomme likevel, jenter! Av og til kan synsforstyrrelser i graviditet være symptom på blodtrykksforstyrrelser og/eller svangerskapsforgiftning. Men da gjerne i kombinsjon med andre symptomer... hvis alt ellers er ok og dere har litt problem med å lese skilt, så ikke løp gråtende til legen og påberop dere svangerskapsforgiftning altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAAAA!!! blir gal av det, slørete syn, øynene er fuktige på en måte og. klarer ikke å lese teksten på tv nesten.. spess ikke når jeg er litt sliten... håper det går over etter at babyen er godt pressa ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er det noen kroppsdeler som *ikke* hovner opp under graviditeten? Har faktisk aldri hørt at øyeeplene kan hovne opp. Det høres nesten litt snålt ut, men jeg slutter aldri å forundre meg over hva en graviditet gjør med en kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres både snålt og ekkelt ut, men det var faktisk en optiker som fortalte meg dette... (gravid hun også)... Det er mye rart som skjer med oss ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...