Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med permisjonen..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper noen kan hjelpe.. Mitt vikariat går ut i slutten av des. Jeg har termin i midten/slutten av feb. Vil det lønne seg å gå ut i perm. når vikariatet er slutt? Dersom jeg ikke gjør det vil jeg jo få dagpenger, men det er jo bare 62% av lønna..

Sliter litt med å bestemme hva jeg skal gjøre. Trenger andres synspunkter og meninger..:)

Dersom jeg tar perm. før(1 jan.)- vil de da telle 10 mnd. "bakover" fra dag 1 (1. jan.)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapspermisjonen starter tre mnd før termin, det kan du ikke velge selv.

Skrevet

Svangerskapspermisjonen kan du begynne inntil 12 uker før termin, det velger du selv. Ulempen er jo at du taper tid med barnet. Har måttet gå ut 3 uker tidligere enn jeg "skulle" selv pga lignende situasjon. Min arbeidsgiver teller bakover fra dag 1.

Skrevet

Jeg ville startet permisjonen med det samme om det passer med de 12 ukene, for det er kjedelig om de regner fødselsperm.pengene dine av de 62% av den lønnen du har hatt til nå. Men du kan ringe trygdekontoret og høre, kanskje de kan hjelpe deg:)

Skrevet

jeg syns du skal få deg en sykemelding. Da trenger du ikke begynne permisjonen så tidlig , og ikke taper du masse penger heller. Det vil også bli bedre etter permisjonen når de skal regne ut dagpengegrunnlaget ditt dersom du fortsatt er arbeidsledig.

Skrevet

Dette har jeg faktisk litt bedre oversikt over enn noen av de som har svart...

permisjonen din starter SENEST tre uker før termin. Derfra varer den enten ca 10 eller 12 mnd alt etter om du velger 100 eller 80% dekningsgrad. (Inkludert i disse månedene er pappa's 6 uker, som forsvinner om han ikke tar dem. Kun i sjeldne tilfeller kan disse overføres til mor).

Du kan også velge å starte permisjonen din tidligere enn disse 3 ukene, helt fram til 12 uker før termin kan du begynne fødselspermisjonen. Men det er viktig å huske at den da blir tilsvarende kortere i den andre enden! Starter du 9 uker før 3-ukers-regelen, må du altså ut i jobb 9uker tidligere etter fødsel.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med ditt trygdekontor her. En mulighet er jo sykemelding - hvis du blir sykemeldt før vikariatet går ut (så lenge det har vart over en viss periode) vil du fremdeles kunne motta sykepenger selv etter vikariatet er avsluttet, og du slipper dermed å starte permisjonen din "for tidlig".

sjekk www.nav.no for regler :) lykke til!

Skrevet

Takk for svar!

Dersom jeg får sykemelding før vikariatet går ut- hvor mye får jeg da av lønnen? og hvor lenge må jeg ha vært ansatt?

Skrevet

Kan ikke noe for det, men jeg blir provosert av å lese at folk sier at man skal sykmelde seg uten egentlig å være syk.

Det er neimen ikke noe rart at det er høyt sykefravær i dette landet her når folk har sånn innstilling.

Snakk med trygdekontoret og få dem til å hjelpe deg med beregningene så finner du ut hvilken løsning som er best for deg.

Skrevet

Nå blir jeg direkte provosert her!!!!!!! jeg mente overhodet ikke at hun skulle sykemelde seg med vilje! Selv var jeg så uheldig å få bekkenløsning noen få uker før kontrakten min gikk ut, det var overhodet ikke noe jeg planla!!! Kanskje vanskelig å skjønne for folk som aldri har opplevd det, men jeg hadde gladelig gått pengelens i to mnd hvis jeg hadde kunnet slippe disse smertene!!!!! Det er fremdeles noen mnd igjen, poenget mitt var at om noe skulle skje som gjør at hun blir sykemeldt (en situasjon som ikke er helt utenkelig i et svangerskap) så vil hun faktisk kunne motta sykepenger selv om hun ikke har jobb.

Skrevet

Men hvorfor skriver du så ikke det med en gang?

Jeg er selv sykmeldt pga bekkenløsning og har et veldig stort ønske om å få lov til å jobbe, men det får jeg ikke love til.

Uansett så mener jeg at altfor mange gravide gjør seg langt sykere enn det de er og sykmelder seg for ingenting fordi de er gravide. Så ikke oppfordre friske gravide til å sykmelde seg uten grunn.

Skrevet

Hei igjen! Ville ikke lage noen problemer her da men:)..

Spør igjen om hvor mye av lønnen jeg får utbetalt DERSOM jeg skulle være uheldig å bli sykemeldt før vikaritatet går ut.. Får jeg full lønn utbetalt som sykepenger, eller deler av den?

Håper på svar igjen. Har selvfølgelig ikke lyst til å bli sykemeldt- vi ljohelst være i arbeid - skal jo ha nok fri etter fødselen:)

Skrevet

Ja jeg glemte en setning for å presisere i det første innlegget. Kanskje bekkenlønsinga har spredt seg til hjernen.

Jeg er forøvrig enig når det gjelder generell holdning til sykemelding her i landet. Terskelen for å sykemelde seg er for mange alt for lav.

Skrevet

Du mener 3 uker....

Skrevet

Permisjonspengene dine beregnes fra de 6 beste av de 10 siste månedene før permisjonen startet. Altså er det kun de ukene frem til ca 1 feb(3 uker før termin) der du får utbetalt dagpenger. Permisjonsutbetalingene dine går som om du hadde jobbet helt frem til permisjonsstart..

Hvis du er plaget av bekken, dårlig nattesøvn, kvalme eller andre ting så kunne kanskje legen din sykemeldt deg isteden? Da får du sykepenger, som er en høyere sats enn dagpenger. Uansett må du ikke bekymre deg! Det går ut over babyen..

Du kan sjekke regelverket for permisjonsutbetaling på www.nav.no

Skrevet

Må bare presisere: man skal ikke sykemelde seg bare for å få mer utbetalt. Men bekymringer av alle slag skader babyen! Bare ha det i bakhodet, dere anonyme som er så snare til å kritisere...

Skrevet

Takk for svar igjen:) Lurer bare på hvordan satsen for sykepenger er?? Er det full lønn utbetalt eller ?

Håper på svar:)

Skrevet

Litt av en diskusjon her......

Man får utbetalt 100% av lønnen da man er sykmeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...