andregangsmor78 Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 Hvor gamle bruker barna å være ved dåp? Tenkte å ta dåpen på Januar, for å slippe i julestria. Lillegutt ble født i slutten av september. Har fått noen reaksjoner på at det er litt sent.. syntes ikke det jeg.. Hva tror dere?
Skogro Skrevet 6. november 2006 #2 Skrevet 6. november 2006 Tulla mi er akkurat 4 mnd da hun døpes i januar. Valgte jan av samme grunn som deg. Synes ikke det er sent,nei
Mersa og gutta <3 Skrevet 6. november 2006 #3 Skrevet 6. november 2006 Tror vanlig alder er rundt 3 mnd...Men hørt om mange som venter til barna er 4 mnd også....
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #4 Skrevet 7. november 2006 min datter er nesten 3 mnd, men 2,5+ mnd ca når hun døpes
turbogutt Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 Vår gutt er 5,5 mnd når han døpes. Ingen ting i veien for det. Noen døpes tom når de er voksne....
ainaogvp Skrevet 12. november 2006 #6 Skrevet 12. november 2006 ja, det er bare tull at de må være "nyfødte" for å kunne døpes! gutten min va 6 mnd
Mamman til Eline & Fredrik Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 I den siste dåpen vi var i var eldste dåpsbarnet 1 år...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #8 Skrevet 17. november 2006 Er jo litt aritg at dåpsbarnet kan være med å feire også
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 19. november 2006 #9 Skrevet 19. november 2006 Vi skal også ha dåp i januar og Mina ble født 7. september.. Jeg har ikke fått noen reaksjon på at det er sent, men mere praktisk for oss. Blir så stressende å ta det før jul
Gjest Skrevet 21. november 2006 #10 Skrevet 21. november 2006 Jeg snakket medpresten vår faktisk angående det får jeg lurte på det samme og han saat helst skal barnet være 3 mnd eller under, Jeg skal døpe jenta mi når hu er 4 mnd men jeg fikk lov siden hu er prematur.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #11 Skrevet 24. november 2006 Ja prestene/kirken ønsker at barna er under 3 mnd eller 3 mnd, min tulle ble døpt da hun var 2,5 mnd, nesten 3 mnd ! Var perfekt, da sov hun og slappet av. De barna som var 5 mnd + var jo virkelig store, presten sa noe så morsomt som: "Denne jenta er jo så stor at hun snart kan snakke med meg" på tull hehe. Jenta var 5 mnd og helt lysvåken og dro og styrte i kappen til presten. Tror nok det er meningen at de skal være litt "borte" og ikke helt kjempestore !
Gjest Skrevet 25. november 2006 #12 Skrevet 25. november 2006 Hvofor kirken vil at barna skal døpes så tidlig som mulig har nok mere med teologien å gjøre.Kirkens syn på dåp er nemlig at barna blir et Guds barn ved dåpen, det står i dåpshandlingen deres.Derfor må man liksom "skynde seg " å få den lille døpt.Hastedåp utføres på sykehus når det er fare for barnets liv f.eks. Jeg mener det er feil lære av kirken jeg da,men som tradisjon så syns jeg at den dåpssermonien er fin.Man kan jo legge i det hva man selv vil, ikke sant? Jeg tror alle barn er Guds barn uavhengig av barnedåp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå