Anonym bruker Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 Jeg har mensen. Og som vanlig blør jeg mye. Det vil si, jeg vet jo ikke hvor mye andre blør og hva som er vanlig. Og å lese at det er vanlig å blø slik eller sånn mange ml det hjelper jo ikke, for det er jo ikke lett å se i forhold til det som kommer i bindet. Men jeg bare lurer på om det er NORMALT å ha det slik som jeg har det. Det kommer litt ekle detaljer her, så dersom du ikke tåler det, ikke les videre. Jeg bruker ikke prevensjon, har ikke gjort det på en del år. Har ettt barn. Jeg blør normalt sett 7 dager, hvorav de første 3 dagene blør jeg mye, synes jeg. Det kommer altid en god del større slimklumper, blodklumper, jeg kan sitte eller stå, og så kjenner jeg de kommer. Ekkelt. Jeg bruket nattind heile døgnet, alle dagene. men de første 3 døgnene må jeg konstant gå med 2 nattbind. Festet etter hverandre, slik at jeg mer eller mindre har bind fra navlen til over rumpesprekken`s slutt. For blodet rinner bakover og oppover rumpe sprekken. Slik at selv om jeg sitter fremmoverbøyd i sofaen kan jeg kjenne at blodet siver oppover i rumpesprekken. Så rett etter jeg har skiftet bind, har jeg ofte opplevd at jeg må skifte truse, forde jeg har blødd utom, høyt oppe, altså blodet har rent opp rompesprekken og opp på ryggen, samtidig som det nesten ikke er noe i bindet..... Og så er det plutselig den varmen på heile venusberget, og vips så har jeg blødd igjennom over hårkanten ogspå.... Er dette normalt? Jeg kan ikke minnes en gang jeg har hatt mens og IKKE blødd igjennom slik som dette. Selvsagt kommer det også masse rett ned i bindet, og jeg blør igjennom på sidene også. Når jeg går på do, og reiser meg igjen må jeg ALTID vaske doringen, forde alt blodet som er oppover i rompesprekken setter merker på doringen...... Er det sånn hos flere, eller er det bare jeg? Sorry detaljene, men det er lissom vanskelig å spørre noen også..... Men her kan man være anonym.
Gjest Skrevet 6. november 2006 #2 Skrevet 6. november 2006 Jeg går på piller da, men har mensen i 3-4 dager jeg da ...
meg & to små vampyrer Skrevet 6. november 2006 #3 Skrevet 6. november 2006 Det høres ut som at du blør mye, ja. Jeg har også vært plaget av kraftige blødninger og fikk i sin tid blodmangelanemi pga dette. Da fikk jeg cycklokapron av legen min (for å få blodet til å koagulere litt). Dette hjalp littegrann. Jeg vet ikke hvordan mengden din er i forhold til min, for har ikke kunnet bruke bind uten å blø igjennom noen gang. Derfor ble det tamponger her i gården. Men jeg måtte bruke de største tampongene og på det verste holdt de kun i 2-3 timer, dvs de 2-3 første dagene (av 8 dager totalt). I tillegg har jeg de siste årene blødd mellom vanlige blødninger og i perioder har jeg følt jeg ikke har gjort særlig mye annet enn å blø. Uff, høres ille ut, men føltes sånn. He he:) Nå skal jeg begynne på hormonspiral og håper dette hjelper litt. har gått på mange ulike typer p-piller og ande hormonpreparat som ikke har hjulpet. Mitt råd er: gå til legen din og forklar problemet. Man skal jo kunne leve et normalt liv selv om man er fruktbar kvinne! Kan hende legen din vet om noe som kan hjelpe for deg, for det der hørtes veldig plagsomt ut. Jeg VET hvor plagsomt det er. Selv om du nok har blødd mer enn meg tror jeg... Lykke til!
Isa Naemi Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 Det hørtes utrolig slitsomt ut. Husker ikke den "normale" mengden, og som du sier er det jo ikke akkurat lett å få "målt opp" uansett, men dette er nok ikke normalt. Jeg synes du skal ta en tur til legen din, eller til en annen lege dersom det kjennes lettere å snakke med noen som du ikke møter igjen ved neste legesjekk - og si at du blør svært mye ved menstruasjon og at du lurer på hvorfor det er slik, og om det er noe som kan gjøres med det. Får du lett blåmerker, og blør du lett neseblod? Noen kvinner har forstyrrelser i enkelte komponenter i blodet, som gjør at man får unormalt store/lange mensblødninger, og det er jo verdt å sjekke dette ut. Det er jo ikke farlig, men plagsomt og kanskje unødvendig? Jeg tror forresten ikke at det bare er du som har det slik, jeg har faktisk to venninner som blør like mye som deg høres det ut som - og de har ikke vært hos legen ennå. Men jeg tror jeg ville bestilt time og fått sjekket det ut. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 syns det høres ut som at du blør unormalt mye. hvis du går til legen din og forklarer akkurat det du skriver her, blir du kanskje henvist til gynekolog for innvendig ultralyd. jeg har hørt om folk som har blødd så mye som deg som må ha en utskrapning, fordi endometriet, det cellelaget som er det som blør ut under mens er fortykket. dette kan gi ekstra stor blødning.
MintCondition Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 Jeg har akkurat fått igjen mensen etter fødsel (9 1/2 mnd siden), og blør mer nå enn før. Men på langt nær så mye som det høres ut til at du gjør ja, men har brukt den grønne ob´en (superduperstor , og de første par dagene måtte jeg bytte annenhver time, og gjerne bruke et bind i tillegg. Dog ga det seg etter det, og ble "normalt" ganske små blødninger. Lurer på om det blir slik fremover, eller om det vil forandre seg når ting får gått seg til.. Jeg hadde nok ville tatt en tur til legen om jeg var deg, bare for å få sjekket ut ting ihvertfall
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 Hei. Huff, dette hørtes ikke greit ut. Ta deg en tur til legen. Der kan du få piller mot store blødninger. Jeg ville tro at musklene dine der inne er slappe og derfor blør du såpass kraftig. Lykke til
*smil* m/ snupp06 & gutt 07 Skrevet 8. november 2006 #8 Skrevet 8. november 2006 Hmm, ja, du blør nok litt mer enn gjennomsnittet.... Men noen blør mer og noen blør mindre... Jeg ville nok tatt en tur til legen og spurt i allefall. Når man mister så mye blod kan det og skape mangel på vitaminer, jern osv. Selv blør jeg i ca 5 dager når jeg er uten prevansjon og 3-4dgr når jeg går på p-piller..
meg & to små vampyrer Skrevet 8. november 2006 #9 Skrevet 8. november 2006 Hei igjen! Svarte deg litt lenger oppe her, men glemte å si et par småting:) Jeg har jo blødd mye hele livet og fått ultralyd innvendig og slikt (for å utelukke cyster der inne). Legen min sa at grunnen til at jeg blødde mye var at jeg hadde blødertendenser og at den slimhinnen (den som befruktede egg skal feste seg i) var tykk. De ville ikke gjøre noe med tykkelsen på denne på meg, da jeg ikke hadde fått barn (da, men har jo det nå) og da jeg var så ung. Men jeg har hørt om at det går an å få denne til å bli mindre.... De tablettene jeg fikk og tok hver måned skulle få blodet til å koagulere lettere og forhindre at jeg ble mer anemisk. Håper du har bestilt time hos lege/gynekolog nå. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå