Gå til innhold

Hvorfor krever dere stemødre at stebarna skal passe barna deres??????


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

HERREGUD!!!!! De er ikke født for å være barnevakt for sine småsøsken de ikke en gang har bedt om å få!!

De må få kunne være hos sin egen pappa uten og være barnepike vel??

En ting er å hjelpe til å huset, men barna er det de voksnes ansvar- ene og alene og ta seg av!!!

Jeg er mor, og skal love deg at den dagen jenta mi kommer hjem og sier hun MÅ være barnevakt når hun er hos pappaen sin,kommer jeg til å slutte å sende henne dit!!!

Går bare ikke an!!

 

Dette mener jeg ellers også!! Mi særkulls er 12 år og har to småsøsken hos pappaen og en her hos meg!!! Og det hender jeg spør om hun vil, men å KREVE det?? Hva rett har man til det da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat der er jeg faktisk litt uenig med deg av den grunn at jeg ikke gjør forskjell på stebarn og andre barn. heldigvis har jeg ikke det dilemaet for min stesønn er ikke gammel nok til å sitte barnevakt for noen enda og han har enda ingen å sitte barnevakt for. men er enig i det at det skal ikke kreves. verken av bonusbarn eller egne barn at de skal sitte barnevakt for søsknene sine. men jeg ville ha brukt dem som barnevakt om de gikk med på det selv og jeg ville gitt dem noe for det for det er det jeg er vant til fra jeg var yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemødre har sammen med fedre rett til å bestemme hvordan oppgaver skal fordeles i hjemmet og hvor mye hjelp de forventer av barna i husholdningen. På samme måte kan mamma og hennes mann bestemme hjemme hos seg. Ville ikke akkurat satt pris på at pappa'n sa til meg at du kan ikke kreve at han skal rydde ut av oppvaskmaskinen.

 

Om det er lurt å kreve masse barnevakt av eldre søsken er en annen sak. Min sønn (7) må passe lillesøster hos pappa hver lørdag og søndag morgen til foreldrene står opp. Jeg synes det er dumt både fordi han er liten til det ansvaret og fordi han i utgangspunktet synes hun er "masete". Har formidlet dette til pappa'n som er uenig og da må jeg finne meg i det. I deres rike er han og kona konge og dronning og jeg er knapt en Odelstingsproposisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7år synes jeg er litt ungt å måtte sitte barnevakt. uansett om foreldrene er i rommet ved siden av eller ikke. Jeg personlig synes at det skulle være de voksenes jobb å stå opp med barna, ikke storesøsknene sitt... og i alle fall ikke når de er så unge som det... Hadde han villet det og synes det var helt greit så hadde det vært en helt annen sak men høres jo ikke sånn ut i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir jo sånn. men om barnet sier i fra til pappan sin selv så burde jo pappan høre på det... barn har en rett til å bli hørt de også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss passer også de eldste på de minste til vi står opp lørdag/søndag morgen, det er blitt helt naturlig. De eldste er 7 og 8 og de er uansett tidlig oppe. Vi har en stor stue, de eldste ser barne-tv, de yngste sitter og bygger lego og pludrer med sitt. Vi ligger vegg i vegg og hører hvis det skjer noe.

 

Jeg trodde kanskje ikke stebarna ville få et "ekte/vanlig" søskenforhold til de yngste fellesbarna, ettersom de er her bare annenhver uke. Men faren deres/mannen min har hele tiden forventet at de oppfører seg som 100%søsken, og det innebærer bl.a. å passe på de yngste, leke med dem osv i helgene og etter jobb mens vi lager middag. De har fått et kjempegodt forhold til sine yngre søsken, mye bedre enn jeg som stemor trodde ville vært mulig gitt at de er her bare halve tiden + at jeg ikke har stilt krav til dem overfor de yngste søsknene, det er pappan som har tatt styringen på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg, men hvor mange ganger måtte jeg ikke passe mine mindre søsken? Og hva er så galt med det? Søsken fra to ulike kull har jo ofte litt aldersforskjell, og da kan jo barenevaktrollen (ikke FOR mye, men litt) være med på å skape et godt søskenforhold.

 

Hvorfor skal ikke tenåringer som ellers passer nabounger kunne passe mindre søsken??

 

Nei, her er jeg uenig. Om de som skal være barnevakt er gamle og ansvarsfulle nok til å gjøre det da, vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du sier men samtidig uenig... fordi jeg mener at det er naturlig at eldre søsken passer de små de er kommet opp i tenårene, men jeg er uenig at det skal kreves av dem. jeg mener at det er noe de skal være enige i selv også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke kunne kreve noe av en tenåring? Som å se etter lillesøster mens man er i butikken?? Det handler ikke om barnearbeid, men om å være en del av en familie!! Og i en familie stiller man vel opp og hjelper til vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man må kunne kreve noe av tenåringer. Det nytter ikker å basere seg på enighet på alle områder. De fleste tenåringer kommer til et punt der de helst ikke vil yte noe særlig. Vi voksne må da være tydelige på at her trekker alle lasset. Ok, vil du ikke passe lillesøster mens jeg handler, så får du handle i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med tenåringer tilsier at det som ikke kreves av dem, blir ikke gjort! Ikke denne uka i alle fall! Selvsagt skal de av og til passe småsøsken, enten de er hele eller halve. Det er ikke dermed sagt at de skal utnyttes heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en annen erfaring når det gjelder tennåringer så jeg har også en annen mening. Min erfaring tilsier at de gjør mer om man blir enige om det enn om det kreves av dem. men alle er forskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de som oss har ulike personligheter. Jeg har ingen problemer med å bli enig med tenåringen, men vi sliter litt med gjennomføringen av avtalene. Dvs han sliter når jeg blir lei av å vente ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer på spm i overskriften jeg: Hvorfor vi stemødre krever at stebarna skal passe på barna våre??

 

Hmm.. jeg tror rett og slett det står i stillingsbeskrivelsen over onde stemødre (for dere vet at de fleste stemødre er onde - født til å bli onde stemødre!). Joda, slår opp her på punkt 4.5, der står det at som god, ond stemor, så skal man kreve sånne ting.

 

Klart far ikke skal KREVE, men det kan jo hende at frk 12 år også overdriver litt. Oj - der stod det jo far, og ikke stemor. Men det er klart, far og stemors barn er kun stemors og hun bestemmer alt. Står også i stillingsbeskrivelsen!

 

;-) Ok, sorry, kunne ikke dy meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det vel ikkje slik at det er så veldig vanleg for ungar å be om å få søsken, same kva familie konstellasjon dei lever i. Men det er vel ikkje verre for eit storesøsken å sitje barnevakt for halvsøsken, enn heil søsken? Det er vel til ein viss grad vanleg å bruke større søsken til barnevakt. Eg har brukt 12 åringen her i huset som barnevakt i 10 minutter, mens eg stikker å kjøper noko til middag 100 m lenger borte.

Eg meiner at eg kan kreve det, eg meiner at eg og kan kreve at eg vert heime med babyen, og at ungen må kjøpe poteter, melk eller kva det skulle vere. Her i huset er det slik at det er mykje meir populært å passe småen, enn å gjere andre jobber. Dei hjelper lite til, har ingen oppgaver, og blir skjeldan spurt om å hjelpe til, og ofte er svaret nei.

Slik vil min mann ha ting, eg vil gjere det annleis med fellesen. Eg trur det er sundt å lære ungar til å ta ansvar for fellesskapet, og ansvar for dei som er minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krever ikke at min stedatter på 10 år skal være barnevakt.

 

Men det hender hun ser etter dem mens jeg kler på meg når vi skal ut og de er allerede ute, tar meg en dursj eller at hun leker litt med dem.

 

Så det mener jeg at jeg kan kreve. Hun er tross alt søsken til barna og skal ikke behandles annerledes enn om hun hadde vært "hel" søsken. Men ikke å passe på dem over lengre tid. Da bør de være litt gamlere og ville det selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Krever at de skal passe stesøskenet sitt?? Ikke jeg hvertfall!! Jeg vil helst at de lar h*n være litt i fred i stedet for å klenge rundt hele tiden! Babyer trenger ro! Dessuten hadde jeg aldri stolt på dem nok til å gi dem ansvar for min lille skatt! Kanskje jeg er hysterisk? Ja, men så la meg være det da! Dette er min første og eneste, og jeg hadde dødd om noe skjedde. Det hører med at mitt barn ikke er tre mnd enda da, men jeg kommer nok ikke la stebarna trille eller holde babyen på leenge leenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde det som deg, og nå et år etter har jeg det fremdeles som deg.

jeg blir sprø av at de klenger rundt babyen, og jeg ser ingenting i deres oppførsel som tyder på at de kunne være ansvarsbevisste nok til å se etter en liten.

jeg mener ikke nødvendigvis at det er feil, for de er tross alt barn og det er alt for mye ansvar å la en 9 åring ha ansvaret for en liten. jeg er generellt veldig skeptisk til å la unger passe andre unger.

 

like før vår begynte å krype, lå han på sofaen og pludret, jeg satt med han, min stedatter kom selvsagt til å ville leke, så hun tok over. jeg sa at nå måtte hun passe godt på at han ikke rullet på gulvet, jeg var fremdeles i rommet og holdt på med noen gardiner i andre enden.

hun drev samtidig å snakket med faren om å få lov å reise til en venninne, i dette ble hun så ivrig at hun spratt opp av sofaen og sprang inn på kjøkkenet til sin far.

vel jeg fikk lempet gardinene og kom meg ned av stolen og inn i den andre delen av stua fortere enn svint. jeg sa ingenting, plutselig hører jeg fra kjøkkenet. OPS jeg glemte babyen!

jeg anklager dem ikke, de er kun små, hun er mitt yngste stebarn, og egentlig den mest ansvarlige. De glemmer seg så fort, tankene deres holder på med egne ting.

 

jeg forstår meg ikke på dem som lar unger passe babyene sine, en er jo som forelder ikke mer ansvarlig, enn den man overlater barnet til!

med søsken, spesiellt halvsøsken så har en også et veldig sjalusimoment, som ikke bør undervurderes. ikke bare for babyens skyld bør en være forsiktig med å sette dem i en situasjon der de impulsivt kan skade søskenet i et sjalusi anfall, men også for det elstebarnets skyld, det kan komme i en situasjon der det faktisk gjør skade på et annet menneske som de egentlig ikke vil, men som de ikke greier å kontrollere.

 

til hovedinnlegger må jeg bare si at jeg tror det er flere som tenker slik jeg og den ovenfor gjør, enn som tenker at stebarna skal passe babyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver du å finne en årsak for å slippe å sende datteren din til sin far?

 

om dette er den eneste "feilen" du kan finne hos far syns jeg du skal være riktig fornøyd.

 

jeg har passet tre mindre søsken (hel eller halv spiller ingen rolle) og har ikke tatt skade av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Antarctica

OGHVORFOR SKAL HUN VASKE OPP?Rydde?Hente posten, pante flasker eller løpe ærender?HUn burde få være en rosa prinsesse....

 

Naivt, kjære HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krever det ikke, jeg spør, men mannen min har faktisk krevd det et par ganger. (Fellesen er 1,5 år og stebarna 14 og 17) Jeg ser ikke noe problem i at man krever av barna at de skal delta i hjemmet. Om det er ved å lage middag eller passe småsøsken. Nå skjer det ikke så ofte her fordi far er veldig glad i å være "snill" og gjør alt for alle tre barna. Det gjør det litt vanskelig for meg når jeg ønsker at de skal hjelpe litt til. Jeg ønsker det ikke bare for at vi skal få hjelp i en travel hverdag, men også for at de skal føle seg som en del av familien. Konklusjonen min er vel; Klart at man skal kreve at stebarna passer mindre søsken, så lenge de er kapable til å takle ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...