Gå til innhold

Skal alle ha mellomnavn på barna sine?


meg og min lillle sønn

Anbefalte innlegg

:) Når jeg leser her ser det ut til at veldig mange ikke synes det er "nok" med "ett" navn! Veldig sjelden jeg kommer over noen som "BARE" skal hete Ida eller Thea for eksempel :) Som regel et navn til: Ida Marie, Thea Cecilie el.l.. Er så nysgjerrig på hvorfor det er slik? Er det ingen som synes det er sjarm med korte, enkle navn lenger? :)

 

Vurderer selv noen litt lange navn, så dette er bare av ren nysgjerrighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For vår del kommer det av oppkalling. Dvs oppkalling av folk som fortsatt er i live.

Lillejenta oppkalles etter sin gjenlevende oldemor, men siden det ser ut til at hun heldigvis kommer til å leve i mange år til vil vi ha et navn til slik at det ikke blir "lille"-navnet innad i familien når det er snakk om dem...

 

F.eks oldemor heter Anna, da vil vi heller kalle jenta Anna Maria el.l. enn "bare" Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo mange grunner til oppkalling. Tradisjon i familien, oppkalling, foreldre fra forskjellig land/kultur, at man ønsker å bruke et topp 10 navn men vil ha et mellomnavn i tilfelle flere barn i området heter det samme, vil gi et veldig spesielt navn men gir mellomnavn for å "normalisere" navnet, bruker "kjønnsnøytralt" navn og vil ha mellomnavn for å vise kjønn.... og sikkert mange grunner jeg ikke kommer på her. Selv er jeg i den haugen som vil gi to navn fordi jeg og mannen min er fra forskjellige land, og vil ha et navn fra hver kultur siden det ikke finnes noen fine navn som brukes i begge land.

 

Men det er jo mange her inne som spør etter "bare" ett navn også! Synes det i det store og hele er en stor overvekt av de!

 

Selv synes jeg dobbeltnavn egentlig er greit så lenge det klinger bra og ikke blir for langt. Synes rundt 7-8 stavelser i hele navnet til sammen er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga oppkalling har ungene mine fått 2 fornavn og ett etternavn. Vi bruker kun begge på ett av barna. Det har bare blitt sånn, ikke planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel mye med familietradisjoner å gjøre. I min familie har alle kun et fornavn, mens andre gjør motsatt. Jeg liker best enkle og greie navn, men ser at det kan være koselig med mellomnavn for å ære familie med oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde mellomnavn på førstemann, men det var pga oppkalling, ikke fordi vi "måtte" ha to navn.

På nestemann blir det 99% sikkert "bare" et navn, og det holder nok helt sikkert samme hvor langt eller kort det er. Gidder ikke ta to bare for å ta to liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skal bare ha et fornavn på jenta vår, oxo blir det 2 etternavn og da synes vi det blir for mye med 2 fornavn, er ikke no særlig fan av det heller egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården er det ett fornavn og ett etternavn på hele bunten. Hvis vi gifter oss, skal jeg kanskje slenge hans navn bakpå. Syns det er finest med ett fornavn, langt eller kort.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både eg og mannen min har dobbeltnamn då (sjølv om han hatar sitt andre fornav og ALDRI brukar det!). Vi kjem nok til og ha dobbeltnamn, men berre bruke eitt av dei.

 

Men eg synes det er sjarmerande med berre korte, enkle namn altså! Vi vil berre bruke litt av mannen min sine tradisjonar når vi gjev borna våre namn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn har ett fornavn og ett etternavn og har ikke mellomnavn.

 

Husk dessuten at det heter å ha dobbelt, evt. to fornavn, og at mellomnavn er en type etternavn.

Eks:

Ola Hansen Jensen, som har ett fornavn, heter Hansen til mellomnavn og Jensen til etternavn.

Ola Per Hansen-Jensen har dobbelt fornavn og et dobbelt etternavn og ikke noe mellomnavn.

 

Vet at mange synes dette er flisespikeri, og regner med at de fleste egentlig vet at et fornavn nr. 2 ikke heter mellomnavn, men så er det dette med den gamle vanen... :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dobbeltnavn er veldig fint så lenge man har ett etternavn. Så kan man velge selv når man blir stor om man vil bruke ett eller begge navnene :)

Selv har jeg variert veldig, noen ganger har jeg brukt ett navn, så døde farmor, da var jeg veldig opptatt av å vruke navnet jeg har fått etter henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...