Gå til innhold

Til dere som har født to tette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var fødslene i forhold til en og to? Jeg får 16 mnd mellom mine, hadde en flott førstefødsel som varte i 9 timer. Den startet med to ekle maserier-døgn da. Likevel, denne fødselen var absolutt fin, det som var værst var igrunnen den timen jeg brukte på å presse henne ut. Revnet lite, hadde bare to pyntesting. Hvordan var det med dere? Revnet dere mer eller mindre med nr to? Og presset dere like lenge med nr en som med nr to? Jeg håper noen kan svare. Jeg skal føde om tre uker, og er veldig spent!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 12 mnd mellom mine, og syns fødsel nummer to gikk litt lettere. Det var minst like vondt, og varte 12 timer lengre, men jeg visste hva jeg gikk til og klarte å slappe av og puste og sånt.

Første gang jeg fødte fikk jeg helt panikk pga smertene. Det var ikke vellykket og jeg revnet en god del.

Revnet nesten ingenting andre gang, nettopp fordi jeg var mer avslappet og klarte å lytte til instruksjoner om når jeg skulle puste og ikke puste..

Lykke til med fødselen, det går sikkert kjempefint:-)

Skrevet

Ojj, brukte du 12 lengre på andremann selv om de var så tette?? Hjelpesmin!! Hvis det er det som venter meg, ja da blir jeg nesten litt motløs. Håper jo på at jeg skal være såpass preget av at jeg har født for ikke så lenge siden da, men tydeligvis så vet en aldri...

Andre som har erfaringer de vil fortelle om?

Skrevet

Jeg har 22 mnd mellom mine - så det er jo ikke så tett. Men fødsel nr 2 ble langt lettere enn fødsel nr 1.

Skrevet

heisann:)

jeg har de to tette som nr2 og 3 da, så var ikke førstegangs...Fødslene blir da som følger:

1mann- rask, enkel fødsel, lite revning, baby på 2160(4uker før termin)

---7år går før jeg får to til (ja, med samme pappa ;) )--

2mann-rask, enkel fødsel, lite revning, baby på 2770(3uker før termin)

3mann-dobbelt så lang fødsel, middels revning, baby på 3700 til termin

Nå må tas med at fra vannet gikk til barna var ute gikk det 2timer på de to første og 4timer på den siste, så er jo ikke så voldsomt som det kan se ut som! Dessuten hadde sistemann hos meg fødselssvulst på hodet og satt fast i tillegg til at jeg hadde dårlige rier og bekkenløsning+svangerskapsforgiftning....så er vel ikke så rart at det tok lengre tid...Jeg har i grunn ikke hørt om noen som har gjort ting på den måten før, så er vel ikke den vanligste måten å få nr3 på heldigvis.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Første fødsen gikk raskt, men med rier stort sett uten pauser... Og verken lystgass eller epidural virket. Ble klippet bittelitt, og sydd tilsvarende. Denne fødselen startet med rier.

Andre fødsel (17 mnd senere) startet med vannavgang, varte lengre enn første fødsel men var mer kontrollert enn den første. Dvs. jeg rakk å ta meg igjen mellom riene, og det ble tid til å sette epidural på skikkelig vis slik at jeg fikk effekt av den en periode. Ble ikke klippet, men fikk en liten rift som ble sydd igjen med tre små sting.

Altså to helt forskjellige fødsler både mht hvordan de startet og hvordan de forløp.

Skrevet

Jeg har to med 17 mnd mellom.

Første fødsel varte i ca 10 timer, hadde to døgn med masrier før fødselen kom igang. Jeg syns igrunnen det var en veldig fin fødsel, men brukte en time på å presse henne ut. Det var ganske hardt, men revnet lite, sydde 4 pyntesting.

Fødsel nr to måtte jeg hjelpes igang med drypp, etter å ha gått ti dager over. Jeg hadde 4-5 cm åpning, men ingen rier. Brukte 2,5 time fra første rie til hun var ute, og hun var stor, hele 38,5 cm rundt hodet og over 4 kg. Men alt gikk sååååå mye bedre og det føltes helt kontrollert. Det var topp å være med å "styre" fødselen, det var nesten gøy! Brukte 12 minutter på å presse ut henne, og sydde 4 pyntesting også denne gang. Jeg har absolutt erfaring med at fødsel nr to var veldig mye lettere!

Lykke til med fødselen! :)

Skrevet

Har 22 mnd mellom mine. Fødslene var forskjellige som natt og dag. Med førstemann hadde jeg timevis med ineffektive rier, det var vondt som et hel.... Måtte ha epidural. Med andre"mann" gikk det mye fortere, trengte ikke smertestillende, men måtte ha drypp på slutten pga. dårlige pressrier. Pressetida var nok atskillig kortere enn første gang.

Så ja, fødsel nr. 2 var atskillig enklere.

Revna forresten ikke noe særlig noen av gangene.

Skrevet

Ca 13 mnd mellom mine, begge var ganske like fødsler, presset ikke like lenge med nr to, tror grunner var at jeg viste mer hva jeg skulle gjøre og klarte å "slappe av mer". Fra jeg kjente murring i magen til babyen var ute tok ca 6-7 timer på begge to. Ganske lik som din fødsel. To sting på første og en på andre. Fødsel nr to var absolutt bedre enn med nr 1.

Skrevet

Har 12,5 mnd mellom mine barn. Førstemann ble tatt med akutt keisersnitt etter 22 timer. Med andremann gikk det "lettere", hadde mer effektive rier, men etter rundt 9 timer måtte hun vakuumforløses, og det endte med full ruptur...Så jeg er nok ingen fødemaskin...

Skrevet

Jøss, da er jeg heldig for jeg brukte bare 4 timer på begge mine;-)

Skrevet

Første var 3100gr og minstemann var 4100gr når han ble født.Og det er 12mnd og 6 dager mellom mine glemte og skrive det;-)

• 3 måneder senere...
Skrevet

lenge siden innegget ble startet, men svarer likevel.

1.mann brukte jeg 2 og en halv time på...

2. mann 2 timer og ett kvarter.

fra første rie til de var ute. kan telle riene på en hånd, rakk ingen bedøvelser.. Var intenst, men siden det gikk så raskt, så overlevde jeg for å si det sånn, hadde vart lenger skulle jeg gjerne hatt full narkose.

revnet ikke noe utvendig, men fikk ei rift innvendig etter handa til 1.mann.

føler meg faktisk litt snytt for fødselsopplevelsen.

• 1 måned senere...
Skrevet

første mann var 5 uker fortidli og fødselen varte 21 timer fra vannet gikk til han var ute.. andre mann gikk det 4 timer fra jeg begynte å misstenke at det var rier på gang til ho var ute.. begge fødslene vare helt greie og ukompliserte..

Skrevet

Er 14 mnd mellom mine, begge fødselene startet med vannavgang.

Storesøster så dagens lys 4 timer etter at vannet gikk, og lillebror kom ut 1,5 time etter vannavgang... Kjappe og greie fødsler begge gangene! (men, sinnsyk vonde)

• 3 uker senere...
Skrevet

18 mnd mellom mine, og fødslene er som natt og dag.

Første fødsel varte i nesten to døgn, etter to døgn med maserier. Epidural. Endte med vakum, og ble derfor klippet. Hadde pressrier i flere timer.

Fødsel nr 2 varte i underkant av 10 timer fra første ri til hun var ute. 5-6 skikkelig vonde rier, ti minutter med pressrier og så var hun ute. Hun kom med armen langs hodet, så noen sting ble det jo. Brukte kun lystgass, som jeg synes ikke fungerte som noe annet enn pustehjelp.

• 3 uker senere...
Skrevet

19 mnd mellom mine, fødsel nr 2 varte lenger og var minst like vond som nr 1...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...