Gå til innhold

åhh, gi meg styrke kjære medmødre!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå har jeg bestemt meg for at natta ikke skal begynne kl 24 for min kjære snuppe. orker ikke det.. hun er våken hele dagen. vi legger oss sammen og står opp sammen. trenger litt voksen tid. så nå har jeg bysset, ammet og kosa i evigheter til hun sovnet og nå hører jeg på babycalleren at hun våkner igjen.... det letteste er å slenge meg på sofan med henne og ligge der å se tv og amme og kose men føler det blir feil for henne... skal klare det, men blir et styr uten like tenker jeg:( hun er nemmelig ikke en sovebaby:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars dere sier jeg bare. Det kan ikke være noe lett med en baby som ikke vil sove. Høres ut som dere har ei lita frøken med en litt feil døgnrytme og dere kan kontakte helsestasjonen og be om råd der hvis dere ikke har gjort det allerede.

Har ingen tips og triks til dere annet enn å si at hvis dere vurderer skrikemetoden ville jeg sterkt anbefale å lese mye om den før dere hiver dere ut i noe...

Skrevet

nei nei jeg er helt i mot alt av skrikekurer. men hun er en sta liten sjel som skal ha med seg alt og liker ikke å sove. hun sover 8-12 timer i døgnet. men ingen lurer på dagen. kanskje 5-10 min når vi kjører bil. hun har vært sånn sia vi kom fra sykehuset da så begynner å bli vandt til det nå. får lage min egen "kose til du sovner metode" :)

Skrevet

Vi hadde det akkurat sånn som du beskriver. Da gutten vår var tre måneder, orket jeg ikke mer. Da var jeg kjempelei av å legge meg sammen med babyen. Han var dessuten utrolig trøtt på kvelden og skreik hele tida. Måtte gå rundt med han for å roe han (eneste som hjalp). Vi brukte skrikemetoden light. La han i senga da han var trøtt (gjespet, gned seg i øynene). Tok han opp stadig vekk og ammet han etter at vi hadde lagt han, prøvde å gi han smokk, trøste han m.m. Etter hvert lærte han seg å sovne på egenhånd, men det tok tid... Utrolig godt å ha kveldene for seg selv. Dessuten har det ført til en mer fornøyd gutt! Nå sovner han uten problem, men han måtte lære å finne roen selv.

Lykke til!

Skrevet

Les boken "Sove hele natten". Det er mange gode tips her som har hjulpet både meg og flere i barselgruppen min.

Lykke til!

Skrevet

Syns det hørtes super-hyggelig ut å amme, kose og se på tv i sofaen jeg..... Savner den tiden jeg... Syns du skal nyte den jeg. Plutselig er det natti og farvel "av seg selv" i 19-tiden. Hvor gammel er babyen din?

Skrevet

Mai-mamma:

Hva var det du oppnådde?

Begynte du å legge han tidlig da når da?

har lyst å få min tidligere i seng, men vet ikke om det lar seg gjøre. Han sovner alltid av seg selv,men det er sent

Skrevet

hun er 10 uker gammel... klart jeg nyter det. vi koser mye i løpet av en dag siden hun er våken hele dagen, hun har ingen lurer på dagen som de fleste babyer... så+ her nytes kosing fra morgen til kveld altså:) men jeg trenger litt tid til å ta en dusj uten å måtte ha hun med på badet og litt tid til å stelle meg liksom uten å haste hele tiden.

Skrevet

Gutten vår har alltid vært urolig fra 17-tida. Han sover lite på dagtid. Begynte å legge han i 19-tida og han sover i 12-13 timer (får pupp flere ganger om natta, ingen rytme der - våkner ofte i perioder og kan sove rundt i perioder). Før sovnet han kun ved puppen, og det kunne ta timesvis før han sovnet. Nå sovner han av seg selv, og han koser seg i senga før han sovner (ligger og snakker med seg selv, turner o.l.). Nå synes han tydeligvis at det er godt å legge seg. Vi legger gutten vår i 18-19 tida, når han er trøtt. De gangene vi først får lagt han seinere på kvelden, våkner han til samme tid på morgenen, så det er tydeligvis ingen sammenheng der... Men vet ikke helt hva du skal gjøre med at han sovner seint... Kan jo ikke legge babyen tidligere hvis ungen ikke er trøtt...

Skrevet

Huff det hørtes litt slitsomt ut ja. Stakkars baby da. Virker hun ikke trett heller? Merkelig. Har ingen råd, unntagen at søvn avler søvn. Hva med trilling i søvn? Eller en vugge i stuen?

Skrevet

Vesla vår snudde døgnet en periode for jeg brukte også å legge meg samtidig som henne. Men når klokken ble 01 og 02 om natta før hun sovnet ble jeg alvorlig trøtt. Så begynte med å gå opp på soverommet når hun ble sutrete på kvelden og amme henne der. Dette kunne ta opp til en time eller to med grining,amming,vugging og trøsting. Nå er hun 9 uker og leggerutinene starter kl. 20.00 med bleieskift og pjamas-så inn på soverommet-kl. 2100 sover hun og (tro det eller ei) våkner mellom 07.00/08.00 på morgenen-får pupp og sover til halv ti/ti. Har fulgt denne rytmen i 3 uker nå. Mi si sover nesten ikke hele dagen da vel og merke. Bare 15 min. her og der.

Skrevet

Trodde kanskje var 6 mnd jeg! Ti uker er jo ikke lenge :-) Slapp av og nyt tiden, det er sånn det er å få baby. Noen babyer er mere selskapssyk enn andre og hun kommer tidsnok til å legge seg kl 19. Nyt dagene, tiden går og vips er hun stor :-)

Skrevet

Tror det er kjempe viktig med faste rutiner, ikke bare om kvelden, men hele dagen. Da lærer babyen hva som skjer og etterhvert vil kveldsrutinene gå av seg selv (at h*n blir trøtt og vil finne roen). Men man må være konsekvent, ikke bryte rutinen før den er godt innarbeidet. Det er mitt råd.

Viktig og huske på at alle barn er forskjellige også når det gjelder kos og nærhet..... kanskje h*n er en av de som trenger mye..? Så kos deg med minsten mens du har muligheten, og husk at h*n er jo enda veldig liten...........

Lykke til og husk at det vil ordne seg :o)

Skrevet

Det er ikke så lett å bare nyte tiden når man er sliten. Min lille gutt vil også at natten skal begynne ved 24-tiden, tidligst. Og vi bysser og bærer og bysser og bærer. Han sover riktignok mye på dagtid, men akkurat nå har jeg ikke mulighet til å hvile meg på dagen. Og da blir man så innmari sliten og sur og irritabel. Er nok ikke lett å bo sammen med meg for tiden.....

Til HI: hold ut, det er slitsomt å innarbeide nye rutiner, men det lønner seg i lengden.

Skrevet

Ser at du har fått mange svar allerede, og at de peker i litt ulike retninger, men tenkte likevel å bidra til forvirringen med å komme med noen flere innspill, fordi jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Først: Jeg husker hvor slitsomt det var, og du skal ikke ha dårlig samvittighet for å ønske deg noen få timer for deg selv. Alle babyer og alle mødre er forskjellige, og det som er slitsomt for deg er kanskje ikke noe problem for noen andre og omvendt, derfor må alle finne ut selv hva som passer for dem.

Flere skriver at det er viktig å få gode rutiner, og det er sikkert sant, men hos oss har vi måttet komme dit skritt for skritt. Vi begynte med å fremskynde leggingen et kvarter annenhver dag. Det tar tid å gjøre det på den måten, men for oss funket det bra.

Dagsovingen ble veldig mye bedre da vi begynte å pakke henne godt inn og legge henne på balkongen. Fra å ha hatt en baby som knapt sov på dagtid, kan vi nå legge snuppa våken på balkongen, og hun sovner av seg selv i løpet av fem minutter. Sover fortsatt ikke veldig mye, men det blir gjerne én halvtimes lur, og en litt lengre soveperiode (1-1 1/2 time) i løpet av dagen.

Det var bare to små tips, hadde egentlig noen flere på lager, men de har ammetåka gjemt... Uansett: Ønsker deg lykke til, og håper det går seg til.

Skrevet

Ser du har fått mange svar allerede. Men jeg skriver allikevel. Vi har hatt det akkurat sånn med jenta vår også. Og det er klart det er koselig og alt sånn, men man kommer til et punkt hvor man er trøtt, sliten og ønsker seg litt tid alene og sammen med kjæresten. Vi prøvde alt for å få snuppa til å sove for seg selv og endte med gråtemetoden. Men det har gått helt fint. Hun har aldri ligget og grått lenge altså, og man hører jo på gråtingen om det er ting som plager henne. Nå sovner hun som regel etter 10 min sånn mellom 1930-2000. Og det er så deilig å ha noen kveldstimer for seg selv og jeg har i hvertfall fått tilbake gnisten pga av dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...