Gå til innhold

angående bostøtte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har jeg forstått riktig at man må ha bodd minst 4mnd en plass for å søke om bostøtte?? jeg skal flytte til egen leilighet nå og hadde trengt bostøtta med en gang

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bo der innen situasjonsdatoen. For å få utbetalt i januar nå så må du ha bodd der fra senest 1 september. Husbanken etterbetaler.

Har du ikke meldt flytting enda så er neste situasjonsdato 1 januar å da får du ikke penger før i mai.

Jeg var max uheldig å flytta 1 oktober i fjor så jeg fikk ikke bostøtte før mai neste år.

Skrevet

Nå er reglene slik at det er tre terminer i året man kan søke om bostøtte. Neste søknadsfrist er 10. februar. Du søker da om bostøtte for januar-februar-mars-april. Det som legges til grunn for søknaden din da er hvordan du bodde/hva du tjente pr. 1. januar. Det er viktig at de personene du oppgir på søknaden er folkeregistrert på den plassen du søker bostøtte om på denne dato. Dersom du får innvilget bostøtte for disse månedene får du pengene utbetalt i mai-juni-juli-august.

Det tidligste du kan motta bostøtte fra er dermed 1. mai. En enorm treghet i systemet mao.

I statsbudsjettet for 2007 er det derimot lagt inn forslag om å gå over til månedlig behandling av bostøttesøknader. Dersom dette går gjennom burde man i januar allerede kunne gå å søke om bostøtte og få pengene utbetalt allerede neste måned. Med all sannsynlighet vil dette forslaget gå gjennom, men da det alltid tar litt tid å innføre nye rutiner og regler når det kommer til offentlige kontorer kan vi vel ikke regne med å se resultatet av dette før til våren en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...