Gå til innhold

Om dyr iE drømmetydning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter innlegget til moffi, satt jeg meg ned med en bok om drømmers betydning. Spennende lesing og et eget kapittel som omhandler dyr. Interessant dette med hva slags dyr vi drømmer om/føler tiltrekning mot og hva de symoliserer.

For eksempel apen, den er leken, morsom og flink, men oppfører seg også rampete, og som et symbol på uovervunnet synd iflg gammel kristen tro.

Enhjørningen symoliserer jomfruelighet, renhet, dydighet og kvinnelighet. Symbolet for Jomfru Maria. Hornene var en motgift mot gift, og for de første kristen symboliserte den derfor makten til å ødelegge synd. I drømmen kan den for kvinner, stå for behov for beskyttelse. For mannen kan den stå for sårbarhet med hensin til den feminine siden av personligheten hans, eller en uoppnåelig kvinne.

Hunden blir i mytologien forbundet med trofasthet, årvåkenhet og adel. Våker over de døde, budbringer og venn. Har også blitt forbundet med trollmenn og hekser:-)

I jødisk tradisjon ble hunden sett på som uren og ond, og demonisk. I Gresk mytologi så man på hunder som sleske og smigrende (grekerne er faktisk ikke så snille mot hunder......grrrr....

Geiten blir i nesten alle sivilisasjoner forbundet med virilitet og seksuell kraft, til og med uanstendig. Kreativ energi, kreativ varme, morsfølelse, ambisiøs, resignert.

Dette er bare noen......kunne fortsatt og fortsatt!

Dette er så spennende - tror jeg må lese denne boken igjen...:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spennende Klatten:)!

Er jo også masse fabler om dyr, eventyr med dyr som viktige hovedpersoner og hjelpere. Alle disse har symblsk innhold med psykologiske lag for både liten og stor:) Personlig er jeg mest glad i HC.Andersens eventyr fordi disse er så vakre og har så rikt språk.

Vet du? I mine drømmer drømmer jeg ofte om et akvarium med mye eller lite fisk, mye eller lite vann osv. Pleier og tenke på denne drømmen som et symbol på hvordan jeg har det:)Men for en uke siden hang varmekolben seg opp i det virkelige akvariet mitt og jeg oppdaget det ikke før vannet var noenogførtigrader. Uff!!! Var ikke mange fisk som overlevde nei:(

Indianerne har alltid et symbolsk kraftdyr i hver av himmelens retninger-nord, sør, øst og vest. Disse dyrene og i hvilken himmelretning de befinner seg er individuell for hvert enkelt menneske. Tror de tar seg en liten neve urter av noe slag, og tilkaller en sjaman for å finne ut av sine 4 kraftdyr:):)

Skrevet

Indianske sjamaner......hmm.......var med på noe veldig spennende forrige søndag......skal fortelle deg om det når jeg møter deg;-)

Skrevet

Og jeg som valgte meg ikke bare èn geit - men to.....c",)

Skrevet

Jeg er imponert :-)

Ikke dårlig det altså ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...