Anonym bruker Skrevet 5. november 2006 #1 Skrevet 5. november 2006 Har et meget bortskjemt søskenbarn på 6 år(faktisk - en attpåkladd) som var på besøk med moren sin hos oss i går. Mens jeg var på do, fikk han lov til å holde snuppa mi på 3,5 mnd. Da jeg kom tilbake, sa tanta mi at "Nå tar vi oss friheter her", siden han fikk lov til å holde henne. Så kom jeg med en spøk om at "jeg trodde du bare fikk være barnevakt når hun lå på leiketeppet jeg"(han liker å ligge å se på henne leike). Så begynner han å sutre, blir sur på meg, og klynger seg inntil mamman sin. Mamman blir litt forlegen tror jeg, men later som om hun kjefter på meg, og sier "fy deg, sånn skal du ikke si til ...", etter at jeg hadde prøvd å forklare situasjonen for han(han tåler vanligvis en spøk). Synes dere det er riktig måte å takle en sånn situasjon på? Burde moren komme seg ut av situasjonen med å la meg være den "store stygge ulven"?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2006 #2 Skrevet 5. november 2006 Vanskelig for en 6åring å tolke hva du egentlig mener med "Jeg trodde du bare fikk lov til..." når det til og med kommer fra deg som setter reglene for hva han kan gjøre med ditt barn! Mener du at han ikke får lov? Eller husker du ikke dine egne regler? Har han gjort noe galt? Mammaen sa jo ja, og dere voksne er vel enige om reglene? Om det er riktig måte å takle situasjonen på kommer an på hva du legger i at du prøvde å forklare situasjonen for ham. Hvilken forklaring gav du? Jeg ville forklart at det selvsagt ikke var hans skyld hvis mora lot ham gjøre det. I utgangspunktet burde du nok heller formulert deg slik: Mora: Nå tar vi oss friheter her Du: Jeg vil ikke at du lar ham gjøre noe jeg ikke tillater selv om jeg er ute et øyeblikk. Bedre å fornærme mora direkte enn å gi signaler og føringer gjennom uklar "spøk".
Anonym bruker Skrevet 5. november 2006 #3 Skrevet 5. november 2006 Vi passa han i helga også, og da gikk det helt greit "å tulle med han". Ble vel litt annerledes når mora var i nærheten. Jeg forsvarer heller ikke det jeg gjorde. Jeg har ei lita datter selv nå, og hvis jeg ikke klarer å omgås en 6-åring nå - hvordan skal jeg klare det når hun blir 6 år? Ble faktisk veldig lei meg jeg.
Gjest Antarctica Skrevet 27. desember 2006 #4 Skrevet 27. desember 2006 Ikke få panikk. Men dette er mellom deg og den andre voksne. Det er med henne du burde ha samtalen. Han følte seg kritisert, og siden mor var der kunne han også "gjøre litt ut av " situasjonen. Sutre og få trøst, f eks. Feilen var at du ikke henvendte deg til DEN VOKSNE, og sa" Det er helst når hun ligger på leiketeppet at vi lar andre barn får være banrevakt" så kunne du se på han, ta babyen og si" jeg legger henne på gulvet så du kan kose med henne" .
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #5 Skrevet 29. desember 2006 Ja, jeg er vel enig i at jeg burde ha henvendt meg til den voksne i stedet. Men jeg må presisere at spøken ikke var ondsinnet. Jeg synes ikke noe om at han holder henne, han er ganske ukontrollert i faktene, men mora passet på. Etter å ha lest svarene deres(takk for de!) har det gått opp for meg at mora kanskje tolket det sånn som dere, kanskje derfor hun ble litt fornærmet. Men da burde HUN ha henvendt seg til MEG, ikke gjennom sønnen sin, mener nå jeg. Som sagt ble jeg veldig lei meg selv for at jeg hadde sagt det, jeg angret før jeg så reaksjonen hans.
Gjest Antarctica Skrevet 29. desember 2006 #6 Skrevet 29. desember 2006 Husk, det er hun som har dumma seg ut, ikke du. Et bortskjemt barn er en plett på foreldrenes rykte, og når hun har skjemt bort gutten må hun selv ta ansvar hver gang han kommer i en dum situasjon som skyldes hans "bortskjemthet."
Pufsepufsa Skrevet 2. januar 2007 #7 Skrevet 2. januar 2007 Bare tenkte jeg skulle si noen ord om å holde - jeg har barn på 6,5, 5, 2,5 og 3mnd (de første var år da)* Alle får holde babyen - med så mye hjelp de trenger.... På steder der barnas venner er står det gjerne en liten kø av små holdere, og såsant mini er i form får også disse holde - litt tilrettelagt i sofaen eller noe og selvsagt med mine armer klare om de er små. Men skjønner du ble litt redd kanskje, spesiellt siden du ikke har større barn selv. Men jeg ville absolutt lagt litt tilrette for at 6-åringen kan få holde og kose litt med babyen om jeg var deg.... Og ellers så sier nå de fleste av oss litt dumme ting i blandt - synes også det var litt teit av mammaen...
Tonita Skrevet 6. januar 2007 #8 Skrevet 6. januar 2007 Selvfølgelig skal 6-åringen få lov å holde den nye babyen! Under oppsyn og kyndig veiledning fra deg eller mamman sin. Tenk så stas å få en baby i familien. Har selv flere "små" slektninger og venner som vil hilse på snuppa og jammen skal de få gjøre det! Sett dere godt tilrette i sofan og vis han at han må holde hodet etc (det gjør jo babyen på 3,5 mnd selv snart). Disse stundene vil han garantert huske når han blir eldre:)
Millamor - 77 Skrevet 6. januar 2007 #9 Skrevet 6. januar 2007 Hei må si meg enig i hun som svarte deg først her(anonym) Er ikke lett for gutten å skjønne hva du mener, spesiellt når moren lar han holde babyen. Så neste gang ta det opp men moren. Men et barn på 6 år kan vel holde en baby? om barnet sitter selfølgelig. Men der er vi jo alle forskjellige, hadde sikkert også reagert om barnet gikk å løftet rundt på babyen min. Men får å komme med en komentar på innlegget , så var det nok du som forvirret gutten litt + mamma'n hans;) Det er min mening
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå