K&K2 Skrevet 4. november 2006 #1 Skrevet 4. november 2006 Hei! Vår datter er 8 uker og har frem til nå samsovet med meg siden fødsel. Vi føler nå at det er på tide å venne henne til hennes egen seng, men vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det da hun skriker så fryktelig når vi ikke tar henne opp. vi går med henne til hun sovner og så legger vi henne ned, men etter ett par minutter våkner hun igjen og vil opp. Sånn er det hele kvelden - utrolig slitsomt. LIgger hun på brystet vårt kan hun sover flere timer. Har dere noen råd til oss? Takk på forhånd!!
Gøril (210406) Skrevet 4. november 2006 #2 Skrevet 4. november 2006 Har egentlig ikke store råde og gi deg, men kan hende jenta deres synes senga si er for stor og skummel. Har du hard bag i vogna di? Jeg la jenta vår i den og så putta jeg baggen i senga hennes. Hun sov i den til hun var nesten 5 mnd..
mjk Skrevet 4. november 2006 #4 Skrevet 4. november 2006 Hei! Vi slet med det samme med vår lille gutt. Når vi la han i egen seng så illskrek han, men han sov veldig godt på brystet vårt. Dette var veldig slitsomt fordi dette gjaldt hele dagen. Vi gikk og bar på han til han sovnet og la han ned i sengen men han våknet etter kort tid..så var det på han igjen...vi måtte rett og slett ligge med han på brystet HELE tiden..både på dagtid og natten. Men så etter ca 7-8 uker så prøvde vi å legge han på magen og vips så var det hele løst...han sov og sov i flere timer i egen seng og vi var helt overrasket! MEN jeg vil selvfølgelig ikke anbefale deg dette, men det var dette som var løsningen for oss. Nå er han 3 mnd og sover fortsatt på magen og vil ikke sove på ryggen. Jeg har tatt det opp med helsesøster og hun sier at hun ikke kan anbefale dette men at jeg må ta hensyn til barnets søvnbehov...vi fikk ihvertfall et nytt liv og en ny gutt.. Igjen jeg vil bare fortelle deg vår erfaring og jeg anbefaler selvfølgelig ikke mageleie. Jeg er fortsatt bekymret for lillegutt som sover på magen og har nettopp hørt om en pustemonitor som jeg vurderer å kjøpe.. Lykke til!
Gjest Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 Rull sammen et teppe og legg som en omvendt U rundt hode og nedover kroppen,pakk dynen litt undre denne om du skjønner så hun har det tett rundt seg.Legg noe med din lukt ilamme henne.
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 4. november 2006 #6 Skrevet 4. november 2006 har ikke noen gode tips.. men gutten min og samsov med meg, da han var rundt 2-3 mnd så skulle jeg prøve, tenkte vel ikke på noe annet enn at "han må jo sove i egen seng", men prøvde en kveld og det gikk brille bra... så er jo bare å prøve, kanskje den lille trenger den tryggheten enda lengre?? jeg ville ikke latt den skrike og skrike.. heller bare prøve innimellom.. jeg la lillegutt der om kvelden, slik at han visste at det var plassen hans, tok han heller opp i senga når han våkna på natta... jeg har ikke sliti med at han har fått vanen med å opp i senga.. inatt våkna jeg av at han hylskreik, tok han inn til oss, der roa han seg, men sovna ikke,bare låg jabba på... etter en time bar jeg han inn på rommet sitt og oppi senga hans.. da sovna han.....). har merka det flere ganger at han ikke sovner så lett i senga vår lenger.. jeg og trodde på den tiden når han var 2 mnd at han aldri kom til å sove i egen seng... håper du skjønte noe av det her...;o)
mamma til fire små Skrevet 4. november 2006 #7 Skrevet 4. november 2006 fungerer veldig bra med baggen med voksiposen i her også forbinder vel den med soving. har alltid sovet vledig bra i vogna når vi går tur da. ellers er det mange som liker å ha en klut (f.eks en gulpeklut) brettet og lagt litt stramt rundt hodet. i tilegg må de ligge trangt. nå blir det stramt med voksiposen pakket tett rundt kroppen, men tidligere brukte vi et helseteppe som vi pakket babyen stramt inn i. må nok begynne å bli "streng" også nå. - legg henne til en bestemt tid hver kveld. sørg for at hun ikke er overtrøtt, og kos,- sørg for at hun ikke mangler kos. hvis du vet hun er mett, har tørr bleie, ikke har luftsmerter, så er det ikke noe kjære mor, men natta! når du har lagt henne, kan du jo sitte litt inn til henne, (men ikke i timesvis!) ha på lys i gangen, med døra inn til soverommet litt på gløtt. gå ut og inn av rommet uten å prate med henne hvis hun eventulet gråter. de fleste babyer sutrer seg i søvn. (kjemper litt i mot søvnen tror jeg) og det må være varmt nok i sengen. ull er bra! hvis hun tar smokk, og gråter fordi hun har mistet den, så kan du forsøke å vente litt med å gi smokken, etterhvert gråter hun kanskje ikke så mye at hun mister smokken;) men hvis hun vet at du springer inn og gir smokken med en gang, så vil hun nok bare fortsette. slik har det ihvertfall fungert tålelig bra her da, gutten er 21/2 mnd. nå sovner han stort sett med en gang, Maks 10 minutter etter vi har lagt han, (bank i bordet! har inntrykk av at hver gang jeg "skryter" så skjærer det seg dager etter:) ) de liker også at du legger en hånd over pannen og øynene ser ut til at de slapper av bedre da. og at man hjelper til å holde smokken på plass med tommelen samtidig, slik at den ikke mistes. ble litt langt og rotete dette, men håper det kan være til hjelp:) lykke til!
mamma til fire små Skrevet 4. november 2006 #8 Skrevet 4. november 2006 må bare tilføye at jeg har aldri latt guttungen ligge skrike i timesvis altså! kunne nesten tolkes sånn når jeg leste innlegget selv.. mener bare at du ikke tar opp med en gang, men trøster mens hun fremdeles ligger i sengen. hvis hun ilskriker må du selvfølgelig ta henne opp, og finne ut om det kan være rap eller sult, men stå ved sengen uten å gå rundt å bysse. når hun virker beroliget, legger du henne ned igjen.
Mikroline Skrevet 4. november 2006 #9 Skrevet 4. november 2006 Dette funker hos oss. Vår sønn ville ikke sove i egen seng, men sovner fint i vognbagen når den ligger på gulvet ved siden av meg. Det har han gjort fra han var ca 2 mnd. Nå forsøker vi å få han over i sengen sin.
Happy Ignorant Skrevet 5. november 2006 #10 Skrevet 5. november 2006 Fikk dette tipset her inne, og det fungerte for oss: Legg en varmeflaske i sengen hennes før hun legges og mens du nattammer, slik at det er godt å varmt for henne å legge seg der.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 5. november 2006 #11 Skrevet 5. november 2006 Mina har sovet i sengen sin fra dag 1 og det går jo så fint.,.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå