Gå til innhold

Bidrag fra far.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita tulle på 2,5 mnder. Far har enda ikke møtt henne pga han er bortreist nå, og farsskapet ble nettopp fastslått. Vi har snakket om å inngå privat avtale, men jeg lurer på hvor mye som er vanlig? Og skal far betale fra denne måneden i.o.m at farsskapet ikke ble fastslått før nå, eiller skal han etterbetale fra da hun ble født?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Birdrag skal betales/etterbetales fra den mnd. barnet er født.

Skrevet

Men er ikke dette urettferdig overfor far som ikke "ble pappa" før nå?

Og hvor mye er vanlig i bidrag?

HI

Skrevet

Han ble jo pappa den dagen barnet ble født, selv om han ikke har erklært farskapet da.

Hva han skal betale kommer ann på hvor mye du og han tjener, men pleier som regel å ligge på rundt 1500 i mnd for de med gjennomsnitt. inntekt..

Skrevet

Det er nå fastslått at han er far til barnet, og han er jo da far fra dag 1 selv om han ikke har hatt noe med barnet å gjøre før nå.

Bidraget utregnes etter fars og mors inntekt og etterhvert etter hvor mye samvær han har med barnet. En privat avtale gjør at dere slipper å betale gebyr til NAV, rundt 800,- og du kan sjekke hvor mye han må betale deg hvis du går inn på nav.no.

Skrevet

Vi har en veldig grei tone oss imelom, og jeg ønsker å beholde det sånn. Vil ikke virke grisk.

Han tjener godt. Vet at han tjente ca 500000 ifjor (takket være skattelistene, hehe) Jeg har vel under halvparten tror jeg.

Ingen som har konkrete tall å komme med?

Skrevet

Som noen andre skriver så gå inn på nav.no så finner du ut hva han skal betale. Vi har ikke alle de opplysningene du må fylle ut for å finne ut hva bidraget blir så best om du gjør det.

Skrevet

Som sagt, det kan du selv beregne på nav.no, men jeg vil tro det er ca. 2000,- pr.mnd.

Skrevet

Men kjære deg, jeg ber jo ikke om at andre folk skal finne ut hva han skal betale til meg. Jeg lurte bare på hvor mye DERE får i bidrag.

Skrevet

Ok. Trodde du mente om vi hadde noen konkrete tall å komme med hva DU kom til å få i bidrag.

Er ikke så lett å sammenligne siden bidraget går utifra mors og fars inntekt, samvær og alder på barnet.

Men jeg får 1450kr å far tjener 200 000 å jeg tjener 145 000, han har ikke samvær å hun er 13mnd.

Skrevet

Takk takk! Der ble jeg litt klokere ja:)

Skrevet

Skjønner ikke hvordan du kan bli klokere av å få våre tall, fordi det er dere to sin inntekt som betyr noe.

Bruk bidragsveilederen på nav.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...