phantomet Skrevet 4. november 2006 #1 Skrevet 4. november 2006 har peiling på, så er det bil. Selv junior på 3 har mer kjennskap enn meg. *ler* Og idag har vi vært på den store bilforhandler runden, siden vi skal ha oss en liten nr 2 bil. Endte opp med å prøvekjøre en liten Nissan Micra og titte på Toyota yaris, og de er sikert fine biler begge... Men dere skulle sett blikkene jeg fikk da jeg selvfølgelig kommenterte fargen....*ler* Skikkelig berte på bilbutikk... Likte best den som var "baby-blå" eller som selgeren sa,,,"Himmel-blå"...hahahahaha Nå er det phantom-mannen som skal kjøre den lille bilen, siden han ikke trenger plass til barnevogn. Men selgeren antok automatisk at vi var på jakt etter en "konebil" men den antakelsen fikk vi rettet opp i....*ler* Og da ble salgsargumentene brått litt annerledes. Fra å være en snerten, trygg og barnevennlig bil, til å være den perfekte bybil, klimaanlegg etc etc
moffi Skrevet 4. november 2006 #2 Skrevet 4. november 2006 Ja det er selgeren sin det! En egen type mennesker det der*smiler* Når de er på jobb i hvert fall. Kjenner ikke så mange selgere privat, men jeg husker du mente jeg kunne vært Quinnyforhandler! ha-ha! Begge bilene dere har sett på er vel fine synes jeg. Og hvorfor ikke klistre på et par hvite måker på den lyseblåfargen som en slags rosinen i pølsa. Se det!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 4. november 2006 #3 Skrevet 4. november 2006 Jeg har jobbet med salg i maaaaange år, både dette og hint.....flere bransjer:-) Spennende, man skal være troverdig - ikke pushy, de er de verste selgerne jeg vet om! Man skal innby til tillit med kunden, ikke skape irritasjon, hvilket mange selgere gjør dessverre.... Men jeg gikk på innkjøperskolen (nima) for 100 år siden, og der var det 1 i kullet som faktisk jobbet som selger. Og vår ene foreleser sa at han selgeren gjorde noe av det smarteste en selger kunne gjøre - nemlig lære seg innkjøperens rolle og teknikker :-) Og da jeg begynte å jobbe med salg og markedsføring noen år etterpå, så hadde jeg dette med meg i "lommen" og har det fremdeles......Respekt, forståelse, troverdighet og ikke minst tro på eget produkt - kanskje det viktigste i noen salgssammenhenger.....Hadde liksom aldri klart å selge noe jeg ikke trodde på selv jeg...:-)
♥Snulder Skrevet 4. november 2006 #4 Skrevet 4. november 2006 Er som meg når det gjelder bil du da... hvis noen spør meg om hva slags bil jeg kjører så svarer jeg kontant; En blå en!
moffi Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 Jeg og sambo sitter kveld etter kveld og sikler på Toyota Landcruiser. Herregud for en stilig bil! En svart sånn kanskje med kufanger, 4 hjulsdrift. Men har vurdert lykkefaktoren seriøst og funnet ut at det nok ikke hjelper såååå mye med en sånn. Blir lykkeligere av å bruke penger på noe annet. Også bulker vi sikkert bare hele tiden hvis vi har fin bil:):)
phantomet Skrevet 4. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2006 At selgere er en egen raser er sikkert og visst...Men jaggu er det forskjell på dem også. På det ene stedet vi var kunne selgeren knapt fortelle oss noe om bilen vi var interessert i. han var særdeles sparsommelig med enhver form for info faktisk, På det andre stedet var selgeren en blid og hyggelig mann, som kjente produktet, som var på tilbudssiden, og solgte akkurat passe pågående... Det som imponerte mest med ham var at han snakket direkte til Junior da han skjønte at gutten var "bilgal", lot guttungen sitte på i den ene bilen da den ble kjørt ut av salgshallen, og ikke minst...han merket seg navnet på gutten og sa hyggelig adjø til junior da vi var ferdig med prøveturen og mottat et tilbud. Moffi: Du har helt rett....for et syn det ville være med en himmelblå bil med etpar hvite måker på...Det må jeg eventuelt sjekke muligheten for om det blir den fargen!!! Var forresten på titte runde på nettet igår og fant en liten Merzedes med rosa skinn-interiør...*ler* Prøvde å overbevise phantom.mannen om at det var et knall kjøp, men siden det er han som skal kjøre den, var han ikke overbegeistret... Men tenk så kult...Jeg vet ikke hva slags bil vi har, men den er rosa inni...hahahahahaha For tre år siden kjøpte vi stor familiebil. Jeg var gravid, og vi skulle kjøpe helt ny fin bil med alt av utstyr. Hadde bestemt oss for en VW , siden Toyota hadde veldig lang leveringstid. Dro til forhandleren av VW. Der var det en kvinnelig selger som møtte oss, og hun var særdeles agressiv i salg... Da hun skjønte at vi stod mellom 2 forskjellige merker, men at det var avgjørende at vi fikk bilen før babyen kom, tok hun en "spansk" en. Peilet inn levering rett rundt termin... dette viste seg i ettertid å være helt umulig, og alle i bransjen visste at disse bilene hadde mye lengre leveringstid. Med andre ord løy hun for å få signert kontrakt. Gjett om det ble liv i leiren da vi skjønte dette, da leveringstiden ble utsatt ved jevne mellomrom. Salget ble opphevet med krass skriftlig henvendelse til ledelsen, og så fikk vi skaffet samme bil av annen forhandler i et annet fylke. Fikk da utstillingsmodellen, som var slik vi ønsket bare en annen farge... Eiendoms meklere er også en egen rase har vi erfart,....men det er en annen og mye lengre historie...
phantomet Skrevet 4. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 4. november 2006 Svigerfar skal også kjøpe seg ny bil. Han kjører nå en Rav4 men den er visstnok for pinglete...Han vurderer samme som dere, eller en Nissan i samme liga eller en Chrysler... Jeg personlig synes det er vilt å bruke så mye penger på bil, men han har råd til det, så da er det jo greit. Morsomt når han prøver å overbevise meg om hvor flotte disse bilene er...og jeg spør om fargen...*ler*
Maud Skrevet 4. november 2006 #8 Skrevet 4. november 2006 Jeg er som deg (merkelig så mange damer som er det...) og vet forsvinnende lite om bil. Jeg kjøpte meg ny bil for tre år siden. Var noen ganger ute og så med han som da var kjæresten og som nå er mannen min. De selgerne som kun henvendte seg til ham, ble jeg sur på og ville ikke kjøpe av. Det var snakk om mine penger og jeg skulle bruke bilen. De glatte selgerne som bare fremhevet fordeler og som sa at bilen inneholdt alle de kvalitetene jeg ville ha (liten og greit å parkere, plass til barnesete, kollisjonssikker), droppet jeg også. Noen bilselgere er virkelig verre en parodien på dem selv! Jeg endte med en Polo i en kjempefin blåfarge. Kjøpte den på grunn av fargen og fordi selgeren fremhevet dens negative sider.
Trollmora Skrevet 5. november 2006 #9 Skrevet 5. november 2006 Vet ikke helt hvor mye peiling jeg har på bil, men etter å ha jobbet i mannsdominerte miljø i 20 år så er det endel som har seget inn. På min gamlme bil skiftet jeg olje og eksosanlegg, rett og slett for å vise for meg selv at dette ikke var så vanskelig! Bytte av dekk og renhold av min bil er mitt ansvar, selv om Trollfar av og til trår til. Skiftet bil da eldstemann kom til verden og det var mitt valg selv om det er vår familiebil. Så da trålet jeg rundt hos forskjellige forhandlere som trakk konklusjonen om at det var mannen min som skulle ha bil. Litt frekt egentlig når det kommer et par inn og skal handle verdier for store summer! Ser for meg phantom-mannen suse rundt i byen med en snerten bil med rosa interiør )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå