Gå til innhold

er jeg en dårlig bestemor??

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser det er debatt om oss.og da jeg fant dette lurer jeg på hva dere mener om meg.

jeg er bestemor,ikke så gammel,men mitt på treet.

har fått barnebarn,og er i konflikter med svigersønn min.(svigermor,ja dere vet...)

fra jeg ble bestemor har jeg gjort det jeg makter for å hjelpe.gitt ting,kjøpt mat,klær,gitt penger osv.vet ting ikke er lett for unge,nyetablerte par.har prøvd å ikke blande meg inn i deres oppdragelse av barnet,men heller kommet med gode råd,innspill og måter man kan løse ting på.har passa ungen ofte.nesten hver dag.dette for at di unge skal få litt tid for seg selv.selv har jeg grått mange ganger i frustasjon.for uansett hva jeg gjør,eller sier,føler jeg at svigersønn misforstår.blir krangel av det minste,ja for filleting.han har egne meninger,ja vell.men jeg som godt voksen og med flere år på baken som mor kan jeg egentlig mye mer.han overprøver meg i alt føler jeg.vil jo ikke dette,men i mitt hus mener jeg at respekt for meg og mitt er noe jeg kan kreve.eller??

sitter bestandig igjen med en følelse av avmakt.for dette går ikke bare ut over oss to,men også min datter som da blir 3part...

er jeg virkelig en dårlig bestemor?? er det ting jeg kan gjøre bedre??

hva skal jeg gjøre for å bedre ting??

har prøvd å skygge unna når det starter,men da følger han etter,og vi er igang.hvordan vil dere her inne at besteforeldre skal være?

hva gjør jeg egentlig galt??

håper noen av dere kan gi meg oppskrifta,for dette tærer på!!

å til dere som ikke har besteforeldre til ungene.stå på!! jeg hadde heller ikke det,og vet hva det vil si.hadde jeg hatt helse til det,skulle jeg gjerne hjulpet noen av dere med avlastning.for jeg vet hva det vil si å sitte der uten avlastning av noe slag.

takk for eventuelle inspill fra en sliten bestemor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du passer ungen hver dag omtrent, eller i det hele tatt er hos dem så ofte, så kan det jo være at han bare har fått en liten "overdose" svigermor.Og at han derfor iriterer seg lett over småting o.l som egentlig ikke er noe å bry seg om. Det kan jo også være at han føler at du er litt belærende med dine kunnskaper, og kanskje tror du ikke syns at han gjør en god jobb som far, du sier jo selv at du vet bedre enn ham med din erfaring. Det har du sikkert rett i, men det er hans barn, og for å bli gode foreldre må man få lov til å prøve og feile.. Kanskje du kan prøve å ikke være der hele tiden, og la de få tid alene sammen som en familie. Så kan du jo også prøve å skryte litt av pappaen når han gjør ting med babyen sin, det hjelper gjerne litt også.

Skrevet

er jo det som vi ikke gjør.vi belærer ikke,men lar di prøve selv.kommer heller med tips og gode råd.ungen er her når vi passer.mulig vi er overdosert begge to,av hverandre.men i mitt hus kan jeg vel kreve en smule respekt.jeg gjør aldri annet enn slik di gjør med ungen.skal jo ha den trygge rammen den er vandt til.

mulig jeg har vært for mye barnevakt.men klarer ikke si nei når di spør.

min evige småkrangling med svigersønn går sikkert over,men om det ikke er lett å være foreldre,så er det jammen ikke lett å være svigermor og bestemor heller.men takk for råd.skal prøve ut noen av di.

er jo som regel bagateller det dreier seg om.å den berømte fjæra som blir til fem høns.

er jo en veldig koselig gutt,og jeg er fryktelig glad i han.bare synd det blir slik.

Skrevet

syns nesten du virker for snill jeg. de skal prise seg lykkelig for og ha en sånn bestemor som deg.

lykke til

klem

Skrevet

høres ut som de burde være takknemlig de har deg :)

vise dette innlegget, slik de forstår at du synes det er sårt?

Skrevet

Hei.

Jeg syns ikke du er en dårlig bestemor. Du høres veldig snill ut.

Men det er noe med det å være for mye sammen. Jeg skjønner at du ikke vil si nei når de spør, men ikke vær der så mye utenom. Og ikke belær og fortell de hva de skal gjøre hele tiden. Kom heller med råd når de spør, ikke før de spør. Selv om du føler du vet best, så er det deres tur til å være foreldre nå og prøve det. Du er ferdig med det du.

Når du spør hva du gjør galt, så tror jeg det er det at du hele tiden forteller de hvordan de skal gjøre ting, uten at de får tenkt seg om selv.

Skrevet

Jeg hadde også reagert om svigermor var her så ofte og kom med råd..holdingen din er jo at du som har så mye erfaring kan jo dette best..det oppfatter sigersønnen din helt sikert uten at du sier det. Prøv heller å la de komme til deg om de vil ha råd så spør de deg.

Svigermoren min vil også veldig mye og veldig gjerne, jeg skjønner det er godt ment, men det kan fort bli litt mye. La de få tid og sjens til å finne ut av ting selv og finne ut hvordan de vil ha det i sin lille familie. Du som har erfaring husker sikkert også hvordan det var å være nybakt forelder og likte sikkert heller ikke om andre kom og fortalte deg hvordan du skulle gjøre ting.

Skrevet

Klart de skal ha respekt for deg i ditt hus, og i deres hus har jo du respekt for de........

Skrevet

Er du virkelig bestemor?

Når jeg leser innlegget blir jeg slått av at dette er skrevet av en ung og relativt uutdannet person.

Rotete skrevet og uoversiktlig.

Hva mener du med respekt i ditt hjem?

Og om du er bestemor så er det virkelig ikke sikkert du vet mer om barn. Ting har forandret seg en del de siste 20-30 årene og alle foreldre gjør ikke ting på samme måte.

Så lenge de ikke direkte har bedt om råd så ikke gi noen.

Skrevet

Spørs hva du mener med respekt i ditt eget hjem, selvfølgelig skal de respektere "husregler" å sånn, men når det gjelder barnet deres er det du som må ha respekt for deres synspunkter hvor enn dere er.

men håper det ordner seg for dere,

her har jeg omvendt problem, føler svigers er respektløs i mitt hjem så ikke bare bare å bli medlem av en ny familie nei...

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du kanskje burde ligge litt lavere i terrenget. Ikke kom med råd uoppfordret og fortsett å gjøre ting på samme måte som foreldrene.

Det viktigste du kan gjøre er nok å ansvarliggjøre datteren din og samboeren hennes. Hvis de involverer deg så mye i livet sitt, tar imot gaver, ber om barnevakt osv, så må de forstå at det gir deg stort innblikk i hvordan de har det. Jeg vil derfor råde deg til å si til dem hvordan du opplever relasjonen og si at du heller vil holde deg unna enn å ha det slik som du har det nå. Hvis jeg skal gjette synes datteren din det er helt topp at du er der, hun føler seg trygg på deg og det er lettere for henne å ta imot ting fra deg. Svigersønnen føler seg kanskje i en takknemlighetsgjeld og synes kanskje det er vanskelig at hans foreldre ikke bidrar i samme omfang.

Han har ingen rett til å gå etter deg hjemme hos deg og kjefte. Finner datteren din seg virkelig i det? Gjør ditt ytterste for å ikke trenge deg på med meninger, da er det enklere å kreve at han skal oppføre seg hjemme hos deg.

Skrevet

Tviler også veldig på at dette er et ekte innlegg. Bestemorgenerasjonene skriver med fullstendige setninger, stor bokstav i starten av setningen, og mellomrom mellom punktum og ny setning. Og ikke flere spørsmålstegn etter hverandre.

Noen som gjerne bruker av andres tid fordi de kjeder seg og vil ha litt underholdning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...