Gå til innhold

Er gutter generellt mer krevende enn jenter??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde to jenter fra før da sønnen min som nå er 3 år ble født. Erfaringen jeg har gjort så langt er at gutter er langt mer utagerende enn jenter, og langt mer krevende!! Eller er dette personavhengig?? Jeg synes ihvertfall at mine to jenter var rene ferien sammenlignet med gutten som nå er 3 år. Nå har jeg fått enda en gutt, som så langt bare er 4 måneder. Jeg venter spent på hva slags type han viser seg å være!! Den yngste var ihvertfall den mest aktive som foster...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke så mye om alle andre, men vi har en gutt som er "normalt" krevende. Han har ikke vært så glad i å sitte og "pusle" med ting, han er to og et halvt, og sånn sett tror jeg jenter er lettere. Men han viser tendenser til å fokusere mer nå. Generelt tror jeg kanskje at gutter liker mer "action" enn jenter, og det kan jo være ganske krevende å følge opp i tillegg til hverdagspliktene...ikke sant?

 

Nå venter vi gutt nr. 2 og er spente på om han er mer eller mindre aktiv enn storebror...

Skrevet

Jeg tror det kommer an på personligheten. Gutten var litt vill og aktiv da han var liten, men det er ikke noe sammenlignet med hva jenta var. De roet seg ned begge to etter hvert som de ble større, så jeg synes ikke det er noen stor forskjell. En annen sak er at jeg har hatt større forståelse og kanskje også interesse for jentas leker, siden hun liker samme leker som jeg gjorde. Så hun har kanskje hatt det litt enklere på den måten.

Skrevet

Gutter er kanskje mer krevende når de er små,men gud uff av meg og jentene er krevende når de er tennåringer.Men er jo en sitat som sier at "Gutt først sånn at du får noe å øve deg på til neste kanskje en jente?"

Skrevet

Nå har jeg bare et barn, og det er en gutt, men han har vært, og er en rolig gutt som jeg på ingen måte oppfatter som krevende. Han var svært aktiv som foster, men kom ut som en rolig liten soveengel :)

 

Han er 4 år nå og er fortsatt en ganske rolig gutt, men han skravler masse :)

Skrevet

Tror gutter gjør mer ut av seg, men det er klart at barn oppfører seg som de blir forventet å oppføre seg. Hvis man aksepterer at gutten gjør mer ut av seg så vil han fortsette med det...

  • 2 uker senere...
Skrevet

Ettersom jentene har vært roligere og mer lydige(!) må jeg si at jeg reagerer på at gutten ser ut til å gå inn for å gjøre det motsatte av hva vi foreldre sier! Skjønner ikke denne type atferd jeg! Jentene var mer slik at de så ut til å ønske å være flinke. Gutten derimot må man visst mer bruke omvendt psykologi på. Han ser ikke ut til å ønske å være flink i det hele tatt, men prøver grenser til det ytterste!! Tror ikke han har fått veldig forskjellig oppdragelse enn de andre, det må isåfall være enda mer kos, og oppmerksomhet, enn det jentene fikk...

Skrevet

Ja, de er det. Gutter er mer fysiske av seg. Hva mener du med utagerende? Det er forsket på hjerneforskjeller på gutter og jenter, og resultatene er interessante. Gutter klarer f.eks ikke å sitte i ro for lenge av ganga, de liker ikke stillesittende aktiviteter, mens jentene liker og klarer nettopp dette. Og dette er på grunn av hvordan hjernene våre er skrudd sammen.

 

Har vært på kurs med forfatteren av denne boka:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1446244&rom=MP

 

Boka kan anbefales :-)

Skrevet

Det enkle svaret på spørsmålet ditt er vel ja. I snitt er gutter litt mer krevende enn jenter, det er flere gutter enn jenter som henvises til PPT og BUP fordi de har atferdsvansker. Dette betyr selvfølgelig ikke at alle gutter er krevende og at ingen jenter er det. Å se på dine egne og konkludere er derfor for enkelt. Den største jobben du som mor kan gjøre er vel å innstille forventningene dine slik at du ikke tillater mer av den lille fordi det er "slik gutter er". Barn har en fabelaktig evne til å leve opp til forventningene våre. Boka en annen refererer til, har sikkert rett. Det er allikevel ikke slik at alle guttehjerner utvikler seg slik og alle jentehjerner utvikler seg sånn. I snitt er det en forskjell mellom kjønnene, men den trenger ikke være der på individnivå.

 

Kan fortelle deg at jeg selv har to gutter. Den eldste er 7 og har vært lekende lett hele livet. De av venninnene mine som har jenter, har vært misunnelige hele veien. Han var rolig som baby, tok nei for et nei fra han begynte å bevege seg og sitter rolig på skolen. Nå har jeg en liten gutt, han er 15 mnd. Han var mer urolig som baby og har et høyere aktivitetsnivå nå. Får se hvordan han blir etter hvert.

Skrevet

gutten vår er ganske krevende,han er 10 mnd. han var veldig aktiv i magen. jeg ser jo det at han er mye mer krevevde enn jentene som er på hans alder.. men det kommer sikkert ann på personligheta hans også.. vet at faren hans var høyt og lavt da han var liten,akkurat slik lillemann er..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...