Gå til innhold

Fingrene mine "sover"


tøtsi

Anbefalte innlegg

En morgen jeg våknet "sov" hele armen og hånda mi.. sånn prikking og nesten ikke noe følelse liksom.. Går jo over bare man får beveget litt på den og får igang sirkulasjonen, men 2 av fingrene (langfingeren og ringfingeren) prikker enda.. etter 1UKE!! Ser ikke ut til at det blir bedre heller.. Er ikke vondt, men litt irriterende må jeg si.. disse to fingrene er liksom ganske stive også i forhold til de andre. Også veldig rart... noen andre som har det sånn eller? Har det noe med vann i kroppen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje magen presser på noen nerver? Kusinen min sovnet ufrivillig på ryggen en natt, og våknet uten følelse på hele venstre side., hadde prikking og nummenhet akkurat som at hele venstre side sov.. Sånn som man får hvis beinet feks sovner..Hun fikk helt panikk, fikk hjelp av kjæresten til å komme seg opp i sittende stilling og fikk ringt føden... Så fort hun fikk sirkulasjon i kroppen og kroppen "våknet" fikk hun følelsen tilbake! Veit ikke om dette hjalp deg så my da men.. :-) Får jo hvertfall dytta litt her så kanskje du får svar fra noen som har opplevd det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Carpal tunnel syndrom, som jeg hadde under min første graviditet. Har hentet dette fra Doktor Online :

 

Sykdom

Latinsk/gresk betegnelse - Syndroma canalis carpi

Publikumsbetegnelse - Carpal tunnel syndrome

 

Årsak

Kanalis karpi er en tunnel som ligger på undersiden av håndleddet.

Bunnen i tunnelen dannes av de små håndrotbena, og taket består av kraftig bindevev. Gjennom tunnelen løper 9 bøyelige sener til fingrene samt en nerve, nervus medianus. Det er trykk på nerven som utløser symptomene.

 

Forekomst

Kanalis carpi-syndromet er 2-3 ganger så hyppig hos kvinner som hos menn. Aldersfordelingen er litt merkelig:

 

10-40 år: 28%

40-60 år: 56% og

over 60 år: 16%

 

Tilstanden forekommer dobbelt så hyppig på den dominerende hånd som den ikke dominerende. Begge håndledd angripes i ca 20% av tilfellene.

 

Hos gravide forekommer syndromet i 6. til 9. måned, og ofte angripes begge hender. 15% av pasientene med sykdommen har sukkersyke, og det kan være det første symptomet på sukkersyke. 10% av pasientene har gikt.

 

Sykdomsmekanisme

* Opphovnede seneskjeder rundt de bøyelige senene er den hyppigste årsaken til trykk på nerven.

* Etter et håndleddsbrudd kan blødning og hevelse økte trykket i tunnelen.

* Seneknuter som går ut fra seneskjeden oppstår i 2% av tilfellene.

 

Symptomer

* Dovnende fornemmelse i tommelfinger, pekefinger, langfinger og ringfinger.

Ubehaget er som oftest mest påtagelig i langfingeren. Fenomenet kommer i begynnelsen periodevis og kan forårsakes av arbeid.

* Klassisk er at pasienten våkner etter et par timers søvn på grunn av en murrende følelse i fingrene. Fornemmelsen forsvinner når hånden ristes eller holdes nedover. I visse tilfeller venner pasienten seg til å sove med håndleddet bøyd nedover.

* Smerter i samme fingre og i håndledd eventuelt med stråling ut til skulderen.

* Nedsatt følelse i de fire fingrene, tydligst på fingertuppene.

* Tiltagende fomling som gir seg uttrykk i vansker med å plukke opp slike småting som nål og tråd eller tre i en nål.

* Redusert styrke i tommelfingeren.

* Stivhetsfølelse i håndleddet.

 

Hva kan du selv gjøre?

Hvis årsaken er en hevelse i seneskjedene på grunn av overbelastning (seneskjedebetennelse) kan redusert belastning kanskje få symptomene til å forsvinne.

 

Hvis du har for vane å sove med kraftig bøyd håndledd, så vær oppmerksom på dette så dette kan unngås.

 

Når søke lege?

Hvis symptomene har pågått mer enn en par uker. Hvis du venter for lenge, kan tommelfingermusklene svekkes. De er meget vanskelige å trene opp igjen.

 

Hva kan legen gjøre?

Undersøke deg for å se om diagnosen er riktig eller om det eventuelt kan samtidig kan være snakk om sukkersyke eller leddgikt. Symptomene kan også skyldes slitasjegikt eller diskprolaps i nakken - eller trykk på samme nerve i underarmen (pronator teres syndrom).

Hvis det er tvil om diagnosen, kan en undersøkelse av nervens elektriske ledningsevne over og under håndleddsnivå vise om det er nedsatt nerveledningsevne nedenfor håndleddet.

 

Behandling og bivirkninger

Hvis symptomene har oppstått under graviditeten, forsvinner de som oftest kort tid etter fødselen. I mellomtiden kan symptomene dempes ved å legge en lettvektsbandasje på underarm og håndbak. Bandasjen bæres konstant i fire uker og brukes deretter som nattbandasje i ytterligere 4 uker.

 

Når tilstanden er mindre alvorlig: Samme behandling kan brukes hvis du bare har lette smerter og mindre problemer med føleevnene. Behandlingen kan suppleres med giktpiller som i noen tilfeller kan redusere hevelsen i seneskjedene.

 

Når tilstanden er mer alvorlig: Legen kan gi 2-3 blokkeringer med binyrebarkhormon i tunnelen. Hvis ovenstående behandling ikke har noen effekt, eller hvis føleevnen er påtagelig nedsatt og tommelfingermusklene har blitt svekket, kan en operasjon være løsningen.

Operasjonen kan utføres med lokalbedøvelse og går ut på gjennomskjæring av den bindevevsbjelke som danner buen i kanalis karpi. Ved operasjonen lettes trykket på nerven. Operasjonen kan i visse tilfeller utføres med kikkertteknikk. Hvis syndromet har oppstått i forbindelse med et håndleddsbrudd, vil man som oftest velge operasjon før det er gått for mange dager.

 

Bivirkninger

Giktmedisin kan irritere magetarmkanalen, men med dagens preparater er dette mindre vanlig. Etter operasjonen kan det oppstå en viss ømhet langs operasjonsarret. Ømheten forsvinner i de fleste tilfeller i løpet av noen måneder. Som ved alle operasjoner finnes det alltid en liten infeksjonsrisiko (ca 2%).

 

Sykdomsforløp

I lettere tilfeller hvor symtomene har oppstått i forbindelse med overbelastning, kan de forsvinne når belastningen unngås. Det er ganske store sjanser for at symptomene kan komme tilbake i løpet av de første månedene.

 

Etter operasjon forsvinner de dovnende fornemmelsene relativt hurtig, mens det tar ca 2-3 måneder før fomlingen og den nedsatte styrken blir bedre.

 

I de tilfeller hvor tommelfingermusklene er synlig svekket før operasjonen, vil de i 20% av tilfellene ikke få tilbake sin normale funksjon.

 

Hva kan du selv gjøre - forebyggende

Unngå overbelastning av hånden i de første 3-4 månedene etter at symptomene er forsvunnet.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har carpel tunnel syndrom, verking i fingre, hender, armer. Dette kommer av at vannet i kroppen presser på nervene. Har hatt det halve svangerskapet, og har det fremdeles, blir værre for hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Akkurat sånn hadde jeg det også en stund!

Tror det gikk over etter ca.3 uker...

Spurte legen min da jeg var der, og han sa det var hormoner som gjør at årene blir litt større noen ganger. Og da disse klemmer på nervene blir det sånn!

Er visst helt normalt...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt carpal tunnel syndrom siden uke 12-13..... Har vært veldig plaget, og er det fortsatt! Sover svært dårlig om natten. Har vært til utredning hos nevrolog - som ville foreta et inngrep, men jeg valgte å vente til å se om det går over etter fødsel!! Bil ikke skjære i kroppen om jeg ikke må.

Jeg er mest plaget i høyrehånd, men kjenner det nå mer og mer i venstre også. Det er spesielt vondt om natten, men også mye på dagtid.. Når jeg sminker meg - føner håret - skriver på pcèn - leser blader - bøker - støvsuger - kjører bil..... etc.

Vi får håpe det går over.

Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk jenter for meget informative svar. Det er nok carpal tunnel syndrom ja. Kjenner det kun i høyre hånd, og er som du sier Popkind spesielt vondt om natten og morgenen. Satser på at det går over etter fødselen... :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...