findus Skrevet 3. november 2006 #1 Skrevet 3. november 2006 Hei. Jeg lurer litt på om jeg skal prøve å søke meg over på ABC-klinikken, men det er så lite informasjon ute om hvordan ting er der i forhold til på den "vanlige" fødestua, så jeg er veldig usikker. Jeg er nemlig ikke så veldig veldig redd for smertene mest, men veldig redd for å havne i en situasjon der jeg blir liten, eller "tilskuer", eller ikke vet hva som foregår. I så fall hjelper det ikke med bedøvelse tror jeg, snarere tvert imot. Dessuten er jeg gjerne så redd for å få satt bedøvelse at den eneste bedøvelsen jeg ser for meg at jeg vil ha glede av, er lystgass. Og den ofrer jeg gladelig hvis jeg tror jeg kan få føde et sted der jeg selv får være "in charge" og få ordentlig informasjon og oppfølging hele veien. Men nå er det jo første gangen jeg føder, og jeg kan jo ta feil. Jeg vet ikke egentlig om det er så mange flere valgmuligheter på ABC, eller om jeg får være mer "in charge" og får vite hva som skjer noe bedre der. Dessuten har jeg nettopp fått vite at det kanskje er for seint å søke uansett, siden jeg har termin midt i februar. Men jeg har jo ikke fått noe informasjon, så hvordan skulle jeg ha søkt tidligere??! Uff, dette blir visst langt. Men hvis noen har erfaringer med å føde på ABC-klinikken, eller for den saks skyld på en vanlig fødeavdeling på Ullevål, vil jeg gjerne høre hvordan ting foregikk...
Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Jeg fødte på Ullevål, og lå på barselhotellet etterpå. For snart 3 år siden så fødte jeg min datter i hui og hast. Rakk så vidt fram til sykehuset. Jeg "forberedte" meg veldig til fødselen, leste alt som var av bøker og informasjon. Jeg ville ha full kontroll! FULL KONTROLL!! Hadde klare tanker på hvordan jeg ville ha det. Tenkte at 6 timers fødsel var akkurat passe, ville ikke ha lystgass pga redd for å spy og ville helst ligge i badekar for å døyve smertene....etc etc Føler at din frykt kanskje ligger i det å miste kontroll...? Eller tar jeg helt feil? MEN... En ting kan jeg fortelle, det er ikke MULIG å ha kontroll!.. Du kan sende et brev til Ullevål med ønsker om hvordan du vil ha det. Snakk med lege eller jordmor. Jeg brukte 2 timer på fødselen min, fra det begynte med rier til datteren min var ute. Det var så vidt jeg rakk sykehuset, jeg var ikke engang innom fødestua og hadde ennå mine egne klær på da jenta mi kom ut...Samboern hjalp til å kle av sko og buksen. Det var knapp tid til å spørre om jeg ville ha smertestillende.. Men tilbake til Ullevål. Jeg var svært fornøyd med tilrettelegging, oppfølging og opphold. Kom midt under vaktskiftet, men de kom innom å sa i fra så snart en ny var på plass. Etter jeg hadde vært på barsel ett par timer, ble jeg flyttet over til barselhotellet. Der fikk jeg et eget rom, med tv og et "fresh" bad. Alt av midler og ting til jenta mi var på badet i små prøvepakker fra "Sebamed". Det gikk en infovideo på tv ang amming. Det var samtale dagen etterpå med andre mødre og en jordmor. Der var det åpent forum for å spørre og for å dele erfaringer. Viktig å snakke ut om selve fødselen. Følte at min fødselshistorie ikke ble helt tatt på alvor av de som hadde brukt 30 timer. Noe som irriterte meg litt siden det sies at styrtfødsler er dobbelt så vondt, siden de går dobbelt så fort. Men smerte og opplevelser er jo forskjellige. Jeg foretrekker 2 timersfødsel istedet for 30 timer ;-) Det eneste jeg var litt fortvilt for var at jeg ikke fikk oppfølging av ammingen av en jordmor, med det første. En kom inn tidlig første dagen og ga meg tips... men jeg fikk ikke til. Men på dagen neste dag kom en trivelig dame som ga meg instruksene inn med tskje ;-) Det var utrolig koselig på rommet, samboern min kunne bo sammen med meg om natten for en "billig" penge. Det gjorde den nye situasjonen og ansvaret for den lille ekstra trygt. Det var så godt å ha datteren min inne hos meg hele tiden. Min venninne som fødte noen mnd tidligere syntes det hørtes slitsomt ut, hun var glad at noen kunne ta gutten hennes ut slik at hun kunne slappe av helt. Men tror jeg hadde blitt stresset om en nazi jordmor kom og tok barnet ut fra rommet mitt... ville bare tenkt på om babyen lå å skrek inne på ett annet rom... Så det var min opplevelse av det hele.... I ettertid alt jeg kan si er at jeg grudde meg unødvendig til å ikke ha kontroll over situasjonen... for uansett hvor mye jeg forberedte meg så kunne jeg ikke være forberedt på det som kom... Noen hadde kjempevondt når morkaken kom ut, og var ikke forberedt på det, jeg kjennte det ikke engang... Vi opplever det så forskjellig, og kroppene våre er så forskjellig. I mars 2007 så skal jeg helt klart unngå smertestillende, og neddoping. Føler at jeg vil stole på kroppen min på at den gjør den jobben den skal. Håper at jeg får en erfaren jordmor som kan instruere meg best mulig slik at jeg ikke sprekker. Noe som er svært vanlig ved styrtfødsel, men det unngikk jeg sist. Så skal jeg ha klart hemoridesalve, for det vet jeg at jeg vil ha behov for ;-) Det kommer helt sikkert til å gå bra. Ta vare på deg selv. Vær sikker på at du tar det med ro de dagene før terminen din, slik at du er uthvilt.. Bak noen kaker eller kjøp inn noen kjeks før all barselbesøk hjemme, men husk å sette grenser for de rundt deg. Du vil trenge hvile både rett etter fødslen og i den første barseltiden!! Ikke grue deg, gled deg til det som kommer! Stol på at Ullevål vet hva de gjør, og har gjort det før. Husk at du er en kvinne med en kropp som er bygd for å føde barn, og at millioner av kvinner har gjort dette før deg under mye verre forhold ;-) Lykke til, håper min opplevelse kan bidra til å gjøre deg litt tryggere!
findus Skrevet 3. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2006 Tusen takk:-) Nå skal jeg sove. God natt!
Gjest Skrevet 4. november 2006 #4 Skrevet 4. november 2006 Jeg fødte på ullevål i september 04. Min fødsel varte i 4 timer fra rier til den var over. Jeg følte at jeg ble godt tatt i mot, fikk epidural,- det fungerte fint for meg. Prøvde lystgass, men ble veldig kvalm og spydde av det. Jeg ammet rett etter fødsel uten problemer, fikk også oppfølging ang det, men hadde aldri noen amme-problemer. Jeg lå en natt på barsel på føden fordi jeg mistet mye blod, men liker ikke sykehus, så jeg gikk hjem dagen etter fødsel. Jeg har egentlig bare positive erfaringer fra fødsel, og skal føde der i mars og. Denne gangen blir jeg nok noen dager på hotel, mest fordi jeg har ei datter fra før av.
lillebøllaspringmadrass Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 hei! jeg fødte på ABC avdelingen på ullevåll april 05. kjempeflott!!! jeg fikk bestemme selv hvordan jeg ville ha det.. det var MIN fødsel med flott hjelp fra jordmor!! anbefales på det sterkeste!! men som du kanskje vet er d trangt om plassen der.. jeg søkte når jeg var 4 uker på vei nå.. skal føde der i april men send dem et brev hvor du forklarer hvor viktig det er for deg å føde "selv" uten smertestillende.. og at du ikke fikk vite om muligheten å føde på abc før nå og at du håååper de har plass til deg fordet.,. jo mer du forteller og sånt jo bedre er det, da er sjansen for at de skjønner bedre,. jordmødrene på abc er kjempehyggelige:) jeg begynner nesten å grine når jeg tenker på sist jeg fødte, for det var den beste opplevelsen i mitt liv. det var så flott, og når jordmor som hadde fulgt meg gjennom svangerskapet kom på jobb dagen etter jeg hadde født (hadde en annen super jordmor mens jeg fødte) løp hun inn på rommet mitt uten å banke på en gang.. hun var så gira og glad. hun løp bort i senga og ga meg en klem!! hehe, søt da:) så på gutten og gratulerte masse. skrøyt av meg og sa hun hadde hørt jeg hadde vært kjempeflink skriv et brev til abc i dag og send det!!! håper du får plass!!
findus Skrevet 4. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2006 Oi, nå sitter jeg med tårer i øynene. For en fin historie! Skal jammen kvinne meg opp og ta en telefon dit på mandag, jeg.
Nå blir det to :-) Skrevet 4. november 2006 #7 Skrevet 4. november 2006 Heisann! Fint at du har bestemt deg for å ringe, det tror jeg du gjør rett i! Måtte bare skrive noen ord likevel, for jeg kjente meg så godt igjen i det du skriver. Bortsett fra at jeg var (og er, nå når jeg er gravid med nr. 2) redd for smertene. Men det viste seg at det jeg nok var mest redd for var å bli "tilskuer" til min egen fødsel, at det skulle bli en "fesjå" med fullt av folk. Jeg er nok litt privat av meg. Fødte på ABC på Aker for noen år siden, og det var en bra opplevelse. Jordmødrene var til stede for meg hele tiden, vi hadde med musikk, det var ingen "sykehusfølelse". Jeg bestemte, og fikk råd underveis. Som ei skriver her, så var jeg redd for å miste kontrollen. Fikk et råd av en jordmor på forhånd: Å bestemme seg for å gi fra seg kontrollen er også en form for kontroll. Nå skal jeg ha nr. 2 på våren neste år, og skal føde på ABC på Ullevål. Har vært på kontroll, og flere av jordmødrene husket meg og mannen min igjen, og vi ble ønsket velkommen tilbake. Hun som skal ha oppfølgingen nå, er hun samme som tok i mot babyen min sist. For meg oppleves dette som ganske unikt og på mange måter betryggende! Håper du får plass på ABC, lykke til!!
janne82 Skrevet 5. november 2006 #8 Skrevet 5. november 2006 hei findus! jeg skal føde på ABC med termin den 17.feb-07. har en gutt fra før på tre år, og han fikk jeg på aker (da det fortsatt var fødeavd. der...) fødte ikke på ABC den gangen, men hadde en "ABC" fødsel med "ABC" jordmor. (hun er tanta til min samboer) hun skal også ta i mot denne gangen, og jeg føler meg veldig trygg på henne og stedet...skal dit til uka på kontroll, og jeg gleder meg masse. atmosfæren der er helt spesiell, føles ikke som noe sykehus, og man har selv kontrollen på hva som skjer... min forrige fødsel gikk relativt fort og greit, fødte i vann. håper du får plass da. lykke til:)
findus Skrevet 11. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 11. november 2006 var en liten tur der i går, og kanskje kanskje det fortsatt er plass til meg! skal i hvert fall skrive søknad nå! vet du hva det er vanlig å ta med i den søknaden?
janne82 Skrevet 12. november 2006 #10 Skrevet 12. november 2006 du må bare skrive litt om deg selv...hvorfor du søker, vekt, høyde, kanskje legge ved kopi av helsekortet ditt.
findus Skrevet 27. november 2006 Forfatter #11 Skrevet 27. november 2006 Hurra, hurra, hurra!!!! Nå er jeg så glad. Jeg har fått plass!!!!! Tusen takk for snille svar:) findus findus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå