Gå til innhold

Han blir så stresset - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som nærmer seg 2år. Han er veldig aktiv - har alltid vært ekstremt aktiv. Nå som han er blitt større gjør han mye mer "farlige" ting enn når han f.eks var 1år. Nå kan han klatre i bokhyller, hoppe på bordet, lage "stige" av div. ting slik at han kommer opp på kjøkkenbenken, slår på varmtvannet, klarer å låse opp ytterdøren osv.

Selv om vi har barnesikringer over alt, finner han raskt ut hvordan disse fungerer. Så det blir mye mas og kjefting (les snill kjefting) fra min side.

"Nei, ikke gjør det", "Fy, nå må du være snill gutt" osv.

Jeg er så lei av å mase, men der verste av alt er at sønnen min blir så stresset av det. Han stenger seg inne i seg selv - virker nesten som han i perioder blir deprimert. Noen ganger vil han slå av alt lyset i huset for han vil sitte i mørket. Han kan da begynne å f.eks legge alle legoklossene sine i et langt tog bortover stuegulvet - og leke slik i ca.30min. Det er nesten skummelt.

Jeg underholder og leker med han hele, hele tiden. Han klarer ikke å leke alene. Gir jeg han en leker vil han heller klatre i bokhyllen osv. Føler som vi er i en ond sirkel. Han er i banehage og vi er mye ute ellers også. Og vi har et flott familieliv.

Er det vanlig at dette er en periode hvor man kjefter mye?

Noen som har hatt det som meg?

Ser frem til at han får litt mindre energi, og klarer å konsentrere seg mer. Når vil dette skje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe svar til deg...

Men hva med å be om en samtale med ped.leder i barnehagen? Høre litt om hvordan de opplever hverdagen med gutten din?

Helsesøster kan også bidra. Kanskje noe i kostholdet "skrur" ham opp?

Har selv en toåring som er veldig aktiv, og får han noe som er sukkerholdig, som brus eller godteri, blir han helt turbo og må fotfølges...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...