ettbarnsmammaen Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Nussa har nå åtte tenner, og de blir naturligvis pusset hver kveld. (En gang om dagen holder i følge min tannlege.) Eller....vi gjør et forsøk på å pusse dem! Så lenge hun bare hadde to nede, gapte hun villig, og jeg tenkte at jeg var veldig heldig som hadde et barn som gaper villig for tannbørsten. Men det endret seg da det kom tenner oppe. Fikk råd om å vise henne at jeg pusser tenner selv. Gjør det kanskje en tanke lettere, men enkelt er det ikke. Hun får også holde tannbørsten selv og spise på den. Ble anbefalt å gi fluor i grøten, men den må jeg jo ofte kaste, så jeg vet ikke om det er noen løsning. Hvordan har dere andre det med tannpussen? Gode råd mottas med takk!!!
phantomet Skrevet 2. november 2006 #2 Skrevet 2. november 2006 Det viktigste ved tannpussen er at dere har gode og faste rutiner, og at dersom det er mye motvilje så gjennomfører dere tannpussen likevel. (Det skal bare noen få ganger med uavklart kamp, før barnet skjønner at her er det fleksibilitet å spore) Ta gjerne å syng en spesiell sang, som f.eks Trond Viggo sin pusse sang...*smiler* Om Nussa ikek synes det er veldig stas, så er det å gi henne noe annet å være opptatt av også en mulighet...som en liten kopp som hun kan søle vann med eller likn. Men viktigst er som sagt faste rutiner. Etterhvert så gjenkjenner hun dem... Etter at du har pusset, så ikke fall for fristelsen å gi henne vann å drikke, fluoren i tannpastaen skal helst bli værende i munnen. (Jeg har faktisk opplevd at bekjente ikke fikk pusset tennen på datteren, og det la seg belegg på tennene. Da de endelig ba om hjelp for å få tennen pusset, hjelp det lite at jeg tok det på meg å gjøre det en gang for dagen...var dagbarn her...dermed endte det med besøk til tannlegen før fylte 2år for å skrape bort tannsten og belegg.....)
ettbarnsmammaen Skrevet 2. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 2. november 2006 Trond Viggos sang synges hver dag! Vi prøver naturligvis hver dag, men hvordan kommer man til i en munn som er lukket med syv segl? Er litt redd for å lage rifter i tannkjøttet eller på innsiden av leppen.
phantomet Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 Tvang er aldri et gode...men i verste fall må det til. Du kan jo bare gjøre kort prosess å legge henne ned på fanget...men jeg tror jeg ville ha prøvd andre ting først.. Dersom hun nå har låst seg helt, kan det være lurt å bryte det mønsteret ved å ta tannpussen f.eks et annet sted til en annen tid... Hva med å sitte på kjøkkenbenken? Fortelle en vill historie, mens du pusser tennene, eller kom med en regle eller en sang som er så morsom at hun fascineres helt...
ettbarnsmammaen Skrevet 2. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 2. november 2006 Takk for rådet! Skal prøve det. Har imidlertid ofte problemer med at hun ikke vil åpne munnen når hun skal spise. Hvis vi prøver å avlede henne med ord, en leke eller annet, kniper hun nesten enda hardere igjen. En skikkelig stripomp!
phantomet Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 Men veldig snakkesalig i festlig lag har jeg hørt...*ler* da manglet det ikke på munngymnastikk om jeg ikke husker feil...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå