Anonym bruker Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Jenta vår blir snart 8 måneder og vi har begynt å legge henne til omtrent samme tid på kvelden (ca kl 19). Som siste kveldsmåltid, spiser hun en stor skål med grøt og deretter ei flaske med 190 ml mme. Likevel våkner hun stort sett hver natt opptil flere ganger. Noen ganger holder det med at vi gir henne smokken eller bare snur litt på henne og legger dyna over henne. Andre ganger virker hun sulten så da får hun ei flaske med mme. Likevel pleier hun å våkne etter dette måltidet også, selv om hun da burde vært trøtt og mett? Når hun våkner, ligger hun og pludrer og "prater" og virker veldig opplagt og våken. Vil hun vokse dette av seg og gå over til en mer stabil søvn, eller vil dette komme til å fortsette ei stund? Når skal vi egentlig slutte med å gi henne nattmåltider?
Libido- Skrevet 2. november 2006 #2 Skrevet 2. november 2006 Det må du nesten bestemme selv. Gjøre det du mener er best for barnet ditt. HS fortalte sist vi var der at når de er 6 mnd. har de egentlig ikke noe behov for mat på natta. De etterspør det, så lenge de får, var hennes ord. Jeg er imot skrike metoden, så jeg kommer hvertfall til å gi nattmåltid et par mnd fremover. (er 5 mnd nu) I håp om at han slutter selv. Men som sagt, de har ikke behov for det.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2006 #3 Skrevet 2. november 2006 Vi har flere ganger prøvd å roe henne uten å gi henne mat på natta. Hun roer seg da litt, men begynner ganske snart å skrike igjen. Slik gjentar vi det opptil en time, men til slutt må vi bare gi opp og gi henne mat. Hun pleier å vekke storebroren sin med skrikingen sin også, så da syns vi det har vært best å gi henne maten, for da stopper i hvertfall skrikingen. Kanskje prøve å bare gi henne vann heretter, som en slags tørstedrikk?
tulle15mai:) Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 hvor mye spiser jenta di i løpet av dagen? Jenta mi spiser godt hele dagen og sover fra 19- 8, 8.30. hun er seks mnd. hun spiser grøt morgen og kveld, middag, litt youghert/frukt på dagen. flaske ved siden av alle måltidene. hs mente at en av grunnene til at hun sov så godt og lenge er pga piser godt, regelmessig og jevnt hele dagen. Hva hu får i seg i løpet av hele dagen har "mer å si" enn bare siste måltidet sa hu.. Får hu tenner da? ja, veit ikke om detta var til så mye hjelp men.. lykke til!
Gjest Skrevet 2. november 2006 #5 Skrevet 2. november 2006 Hun får ikke for mye mat før hun legger seg da ? Når får hun mat i frohold til sengetid ? Du skjønner, jeg hadde det samme problemet her. Ga han Stor bolle med grøt rett før leggetid, han sov urolig og våknet mye. Holdt det gående i 1-2 timer. Han fikk også mat på natten. Men etter at jeg tok en nattavvenning og gir siste måltid 45 min før leggetid så sover han sover han så godt om natta. Sover fra 19 til 06.30-07. Bare et lite tips om hva som fungerte her : )
Libido- Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 Ja det har også min hs sagt. At det er viktig at de får skikkelige måltid på dagen. Ikke bare mange små.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2006 #7 Skrevet 2. november 2006 Hun får regelmessige måltider hver dag. Om morgenen får hun ei flaske med mme. Så gir pappaen henne ei skål grøt + mme rundt 10-tiden. Da blir hun trøtt og sover deretter fra 1-2 timer. Så får hun formiddagsmat igjen, ei flaske mme + evt. frukt el. Til middag spiser hun et helt glass middag + vann, evt. frutti eller annen most frukt. Så er det kveldsmaten, som altså er grøt + mme. Hun pleier å sove godt fra hun legger seg og frem til hun våkner, som da som regel er rundt 02-tiden, så jeg tror ikke det er fordi hun er urolig etter kveldsmaten, da ville hun vel i såfall våknet av det tidligere? Kan godt være tenner som er på vei. Hun stikker fingrene i munnen hele tiden og gnager på dem(og mye annet som hun får tak i).
Prinsemammaen Skrevet 2. november 2006 #8 Skrevet 2. november 2006 Gutten vår har alltid våknet OFTE om natten!! På det verste hver time natten gjennom. Han hadde også to timer midt på natta hvor han var lys våken og lå og pludret for seg selv. Han er nå straks 8 måneder og er blitt en DRØM å legge, og til å sove nesten hele natten. Våkner kun 1 gang om natten for melk, da ofte i 5-tiden. Det som gjorde at alt endret seg her, var to ting. For det første fikk han eget rom. For det andre gav vi han MYE mat gjennom hele dagen! Til frokost får han en hel yoghurt og en brødskive med pålegg. Så får han 100 ml mme før han tar første dupp. Et par timer etter at han våkner, får han et halvt middagsglass og en hel banan. Så får han melk igjen før neste dupp. Til kvelds får han enten grøt (de få gangene han vil ha det), eller en brødskive med olivenolje og et fruktbeger. Samt 100 ml mme før han legger seg. Altså....... Det som hjalp her var eget rom og MASSE mat på dagen! Så tror nok kanskje jenta di vokser det av seg. Så fort hun får flere måltider på dagen. Lykke til! :-)
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 2. november 2006 #9 Skrevet 2. november 2006 hva mener dere med stor posjon grøt...? jeg tar ca 5-6 toppa skeier med pulver.. dette spiser han som regel opp.. så har jeg tilbydd mme, bare for å prøve 60 ml, han drikker ikke halve engang... han er 8 mnd..
Tigergutt Skrevet 2. november 2006 #10 Skrevet 2. november 2006 Snuppa mi er 7 måneder og et lite "mareritt" om natten. Hun spiser godt gjennom hele dagen. Grøt morgen og kveld, litt middag midt på dagen og ellers så mye pupp hun vil ha. Hun sover godt i fra kl 19 til ca kl 24, men da begynner strevet. Hun våkner hver 2 - 3 time og SKAL ha mat. Hun tar i smokk eller flaske, og når jeg snur henne rundt blir hun rasende. Slik har jeg hatt det i 7 måneder, og i desperasjon etter søvn, føyer jeg henne og gir henne pupp 2 - 3 ganger hver natt. Da sovner hun godt igjen, til neste gang hun vil ha mat. Jeg flyttet henne inn på eget rom for 3 dager siden, men i motsetning til andre med god erfaring fra dette, så skal snuppa fremdeles ha mat om natten. De siste ukene har jeg hatt så lite søvn, og jeg gruer meg til hver natt. Vi må nok ta en avvenning av nattmating her i huset. Prøve at pappa gir henne vann etc... Jeg skal vekk et døgn om 15 dager, så det blir jo en prøvelse for han. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå