Gå til innhold

er det mange her som får svangerskapspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hvorfor får dere det?

Min jordmor vil søke om dette til meg, for hun vil jeg skal ta det mest mulig med ro. Jeg har bekkenløsning, og er mye plaget med migrene. Min arbeidsgiver har sagt at hun kan tilrettelegge litt kontorarbeid. Jeg er litt usikker på hvordan ryggen min takler det, og min jordmor og fysioterpeut, mener jeg bør hvile meg så mye som mulig i løpet av en dag. Har to barn på 3 og 5, som jeg er mye alene med...

noen som får svangerskapspenger for lignende årsak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får svangerskapspenger, på grunn av bekkenløsninger, jobber i barnehage. I morra skal jeg på jobb, fordi vi har planleggningsdag å skal på kurs, er spent på å se hvordan det går.. om jeg takler å sitte så mye stille... hehe blir litt flaut om jeg må reise meg til tider hehehe

Skrevet

Hei.

Jeg jobber på småbarnsavdeling i en barnehage. Får svangerskapspenger resten av svangerskapet. Har tre svangerskap fra før hvor jeg alle tre gangene har hatt høyt blodtrykk (svangerskapsforgiftning). Det siste svangerskapet mitt endte med hastekeisersnitt pga morkakeløsning i uke 34.

Legen min bestemte derfor at jeg ikke fikk jobbe lenger enn uke 17 dette svangerskapet for å unngå løfting og stress. Så kanskje blodtrykket holder seg lavt lenger.

Skrevet

Jeg fikk svangerskapspenger i forrige svangerskap fra 5 mnd. Det var pga jobb med mye gåing, ståing og stress.

Nå er jeg 12+2 og ble sykemeldt i 5 uker pga kvalme. Men hvis det viser seg at jeg har bekkenløsning blir det nok svangerskapspenger denne gangen også.

Min jobb kan ikke tilrettelegges fordi vi er bare 1 på jobb om gangen, så er det stress kan jeg ikke bare gå å sette meg liksom (=

Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor ikke sykemelding i steden...? Hva er svangerskapspenger i forhold til pengene man får ved sykemelding...?

Skrevet

Hei . Legen min anbefaler meg å søke om svangerskapspenger,men da sier noen at antall uker du mottar svangerskapspenger blir trekkt fra permisjonen min senere slik at eg ender opp med 10 uker mindre permisjon for min del. Stemmer dette jenter????????

Skrevet

det stemmer ikke!! jeg går også på svangerskapspenger pga. manglende tilrettelegging. svangerskapspengene har ingenting med permisjonen å gjøre! det eneste er at man ikke tjener seg opp feriepenger mer en den 1. mnd man får svangerskapspenger...

Skrevet

Jeg har ikke helt skjønt dette med svangerskapspenger i forhold til sykepenger (ved sykmelding) hva er forskjellen? Og vil ikke dette gå utover barselpermsisjons penger??

Skrevet

Niks, stemmer ikke! Svangerskapspenger teller som lønn. Svangerskapspenger er en ordning som eksisterer for arbeidstakere som har arbeid som kan være skadelig for fosteret - fx at du jobber med stråling eller tunge løft/mye ståing...sånn at du skal slippe å jobbe og skade barnet bare fordi du skal ha mat på bordet. Du kan også få det selv om du ikke er dårlig nok til å forsvare en sykemelding. Du får bare kortere permisjon etter fødselen dersom du velger å gå ut i permisjon fx 12 uker før termin....og det er det du selv som søker om i så fall og ikke lege/jordmor :)

Skrevet

Jeg får 60% svangerskapspenger fordi arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge mer enn 40% av arbeidet mitt. Jeg jobber som miljøterapeut i akuttinstitusjon for ungdom i barnevernet og ble satt på kotoret fra den dagen jeg sa jeg var gravid. Så nå sitter jeg der 40% mens de resterende 60% av min stilling går til miljøterapeut vikar. Alt er bedre enn å gå 100% hjemme slik som mange andre i tilsvarende jobb må. Jeg føler meg kjempeheldig.

Det var noen som spurte om forskjellen på sykepenger og svangerskapspenger. Forskjellen er at svanger skapspegene får du ikke feriepenger av (gjelder ikke stat og kommune, tror jeg). Svangerkspaspenger skal du ha dersom jobben ikke kan tilrettelegge arbeidssituasjonen din slik den bør. Sykepenger får du ( det skal hvertfall være slik ifølge reglene) dersom graviditeten gjør deg så dårlig at du ikke kan utføre arbeide. Så dersom du har bekkenløsning og det er derfor du ikke kan jobbe, skal du ha sykepenger (og dermed også feriepenger dersom du jobber i privat sektor).

Skrevet

Ja det stemmer nok det. Var hos jordmor i går, og hun anbefalte meg å gå sykmeldt...ettersom tilrettelagt arbeid ikke er så enkelt for meg. Jeg er like plaget om jeg sitter eller går, så jordmor anbefalte meg å hvile mest mulig, og sa at da ble sykepenger det rette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...