Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et litt teit spørsmål, men grunnen til at jeg lurer er at vi vurderer å flytte dit fra Sørlandet. Grunn: mannen har fått tilbud om jobb.

Ser for meg at det kan bli ensomt hvis ikke en er frampå og utadvent (slik jeg ikke er) og at det kan bli et kaos med henting og bringing i barnehage og til og fra jobb. Og så lurer jeg på hvordan det er å finne sted å bo med si, 3 barn? (har ett nå, men vil ha flere).

Er det en forstad som er barnevennlig men ikke for dyrt mtp bolig?

Hva er positivt og negativt med Oslo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Er det en forstad som er barnevennlig men ikke for dyrt mtp bolig?"

Selv om jeg ikke bor i Oslo så tør jeg påstå at det der høres ut som en umulighet for tiden...

Skrevet

Klart det kan være fint å bo i Oslo med barn!

Mange fine steder å velge mellom. Finn noe langs T-banelinje 3 eller 4 (se kart hos www.trafikanten.no. Der er det ikke nødvendigvis så dyrt

, og fint å bo, mange hyggelige drabantbyer.

Det er lett å bli kjent med andre når man har barn, det er mange aktiviteter å melde seg og barnet på, og så blir man kjent med foreldrene. Dessuten har de fleste bydeler åpne gratis barnehager for småbarn som er hjemme med foreldre, der kan man gå hver dag om man vil, og du blir garantert kjent med noen i nabolaget! Dessuten er det alltid mange andre innflyttere i nærheten i samme situasjon som deg selv! (altså kontaktsøkende..).

På mindre steder kan det være mye verre å bli kjent med noen, kanskje "alle" andre har bodd der bestandig og har nok med sitt etablerte nettverk. -det er i hvert fall min erfaring.

Sjekk også her inne på DIB-treff for Oslo, så ser du at det er mange som vil bli kjent med dere!

Barnehage og sånt er et mas ja, hvis man må ut og kjøre bil i rushtrafikken - men det funker jo ofte greit å ta kollektivt og det er en fordel med Oslo.

Skrevet

Det er store prisforskjeller her i byen, men dyrt! Østover er det mulig å kjøpe for "vanlige" folk, men enebolig er nok ikke mulig innenfor bygrensa, liksom. Viktig å vurdere hvor mannen din skal jobbe når dere skal se på leiligheter, da behøver det ikke bli kaos med henting etc. Greit å ha en bil og bruke kollektivt i tillegg, det gjør vi. Man lærer å styre unna rushen og sånn.

Vi trives godt, bor i leilighet som vi leier, har ikke kommet oss inn på boligmarkedet enda, vil vente.

Barnevennlig? Ja, det finnes sånne steder. Ensomt? Hvis du har en baby kan du komme deg inn på barselgruppe, og det er jo fordelen med en by at det finnes mange å ta av, på en måte. Alltids noen i nærheten som er i samme situasjon. Vi har god kontakt med naboene våre f.eks.

Lykke til! Det er nok bare snakk om litt planlegging.

Skrevet

Hmm...

Synes det er litt ensomt ja, hvis man ikke er frampå som du sier. Jeg hadde jo ikke barn da jeg bodde der, kan være at det er enklere å bli kjent med feks foreldre i bhg eller naboer som også har barn.

Kaos med henting og bringing kan det bli, spørs vel hvor nært bhg/jobb dere bor. Kollektivtrafikken er ikke alltid pålitelig, spesielt ikke når det snør.

Såvidt jeg har fått med meg, er vel alt i Oslo dyrt nå.

Positivt:

Klima

Tilbud (kulturliv, butikker, reiser, utdanning osv.)

Så lenge du ikke bor midt i sentrum, vil nabolaget ditt føles som et hvilket som helst nabolag, ikke spes storbyaktig.

Negativt:

Vanskeligere å bli kjent med folk enn på mindre steder

Man benytter seg kanskje ikke så mye av tilbudene som man skulle tro

Lettere for barna å ta gale valg i livet (feks dop og sånt) uten at foreldre oppdager det, siden man er mer anonym i en såpass stor by

Jeg kommer sikkert til å få juling hvis noen som bor i Oslo leser dette, men jeg har aldri angra på at jeg flytta derfra. Bodde der i 7 år og syntes det var greit, men til slutt ville jeg bare hjem. Kunne aldri tenke meg å oppdra barn der, selv om mange sikkert vil være uenige.

Skrevet

Vi har det kjempefint, men hvis dere ikke har masse penger må dere nok kjøpe bolig utenfor byen. På bra steder i byen får du ikke rekkehus under 3,5 mill nå. Der boligene er billigere er det mye dårlige skoler ol. Eventuelt kan dere kjøpe i Skedsmo, Asker/Bærum el.l.

Må vel alltid være litt frampå for å få nye venner, men det går vel lettere med barn. Finnes mange her inne som sikkert vil møte deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...