Gå til innhold

javel... så lang tid tok det ... he he:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg trenger hjelp...

kan dere lage gode fløtekarameller+ kan jeg gi bort det til jul? er det vanskelig? er det dyrt? har du oppskriften? har du kviser? blir de gode? karamellene altså? er det vanskelig å pakke dem inn i snurrepapir? har dere andre gode forslag til hva jeg kan LAGE til jul?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tusen takk....!

det var til god god hjelp!

Skrevet

så du ikke skal tro jeg er.......

karameller er njammi!!

har oppskrifta en eller annen plass.den blir det hysterisk leting etter hvert år mot jul...

pleier å pakke di enten i glass eller i sånn folie man får rundt blomster.

eller kjøp små sjokoladeformer.glassene pynter jeg med julemotiv,sløyfe og tøy på lokket.putter neddi marsipan,brente mandler drops osv....lager en del slikt til jul.=0) (godteguri,det er meg)

Skrevet

her sitter jeg å skriver,og svarer slett ikke på spørsmålene!!

nei,det er ikke vankelig å lage karameller.er kokingen som tar tid.

skal se om jeg finner oppskrifta.hvis ikke noen andre har en di vet hvor er...

sorry for tullet mitt =0)

er bare bittelitt rampete i dag..hehe =))

Skrevet

FANT DI!!!!

4min karameller:

4ss kakao

4ss hvetemel

4dl sukker

1ss vaniljesukker

1 1/4 dl lys sirup

225g smør

bland alt i en kjele.

kok opp under omrøring.la fosskoke i ca 4min.hell i en oljesmurt form og la bli helt kald.skjer i biter

neste er:

fløtekarameller.

3dl kremfløte

250g sukker

100g lys sirup

5og smør

bland og kok opp.sru ned varmen og la det småkoke til massen har en farge omtrent som mysost og er tykk som grøt.dette vil ta ca 35-45min.

rør godt hele tiden.ta en vannprøve,og se om du kan lage en kule av massen.hvis den stivner fint,er den ferdig.denne er den beste karamellen,syns jeg å huske =0)

sorry igjen for tullet mitt.

Skrevet

ja det er bet du sier unskyld hahahahahahahahahahahahahahah

tullegjøk.

du glemte å svare på om du har kviser

:-)

Skrevet

tusen takk forresten! da blir det julegaver i år også.... takket være deg!

Skrevet

svarte på alt jeg =0)¨

se på remsa...å spørsmålene dine....!!!

med venlig hilsen

"suppetullegjøken"

Skrevet

Mannen min lager de aller beste fløtekarameller med og uten nøtter.

Han bruker sånne konfektformer (bitte små muffinformer) og det er veldig enkelt å få de ut av.

Han er på messe i dag, så han kommer nokså sent hjem, men jeg skal legge ut oppskrift når han kommer.

Hvis du ikke skal lage de nå da?

Skrevet

okei

da må jeg gå igjennom på ordentlig...

Skrevet

du er en kviseløs tøs...

:-) jeg fant det jeg!

Skrevet

nei ikke akkurat nå, men jeg må handle snart for dette må jeg vite at jeg får til så jeg ikke står på lille juleaften full av gode ideer og ingen gaver... det er så dumt. i alle fall når jeg elsker å gi bort gaver,. det er bare det at i år har jeg nul inntekt og det går utover julen dessverre.

men ja gjerne, legg ut når han kommer hjem.

de små formene er selvfølgelig det letteste, hvorfor tenkte jeg ikke på det? så lure dere er!

Skrevet

Hakke peiling, dritgrei!

Har ALDRI laget en eneste julegave, og kommer sannsynligvis aldri til å gi bort noe hjemmelaget heller.....

Dette er husmora si, det!! ;-/

:-))))))))

Skrevet

jeg syns du er toppen uansett...

hva hadde du kjøpt uten penger da?

Skrevet

:)))))

Tja.....hva får man gratis da??

En klem, en venn........, men det er vanskelig å pakke inn da!

Nei, da MÅ det vel bli noe hjemmelaget da!?!!! Men HVA, nei det kan ikke denne jenta fortelle deg, nei.... Du har kanskje forstått at jeg ikke er av husmortypen som strikker, hekler, vasker og baker i tide og utide!:))))

Skrevet

Hei dritgrei!

Velkommen tilbake :)

Jeg kan heller ikke lage karameller...

Skrevet

En jul lagde jeg glass fylt lagvis med grønne oliven, små sølvløk innkokt i eddik og sukker og vann til de ble møre, sorte oliven og skållede mandler. Det så fint ut. Stripete:) Også rødt bånd rundt lokket da...

Er ikke dere redde for å miste plombene i de jekslene som tannlegene på 70-tallet elsket å hule ut og fylle opp med amalgan?;);););)

Skrevet

plombene har vel i grunnen allerede falt ut... nå er munnen full av juksetenner laget av plast....

eller.... det er i alle fall sannheten om 20 år.

;-)

Skrevet

Ha, ha! Det iser i hvert fall i mine gamle plomber, så veldig seige karameller gjør meg litt engstelig....*skjelve...skjelve*

• 1 år senere...
Skrevet

SE HVA JEG FANT!!!!

det er ca ett år siden, og i fjor ble det ikke fløtekarameller, men i år skal det bli!!!!!

Jippi pippi!!!!!

ha ha ha ha ha fryktelig kosleig å lese gamle innlegg!

Skrevet

Nå må jeg si at jeg lurte på hvor jeg hadde vært når den diskusjonen om karamellene foregikk.

Når jeg skjønte at den var fra i fjor ble jeg lettet, da er det greit at jeg ikke husker den...

Lykke til med karameller :-) Hvis du lager en prøveporsjon nå, bør ikke den være for stor. Da er karamellene harske og ekle til jul og egner seg i hvert fall ikke til gaver. Ingen konserveringsmidler vet du :-) Tipset om sånne små former er lurt. Jeg har nemlig laget veldig gode karameller noen år, men hva hjelper det når de sitter klistret fast i papiret?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...