Gå til innhold

14 mån , går ikke og kryper ikke!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen andre som og har det sån.......litt greit og høre litt fra dere og...ellers er ju alle barn så tidligt på det.....når begynte deres barn som er litt " seine" og krype eller gå??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt begynte å krabbe da han var ett år og 8 dager gammel. Men han gjør det ikke så ofte, liker bedre å åle seg på magen (fra 9 mnd). Han er ikke i nærheten av å gå enda, så det blir nok lenge til det skjer.

Kommer barnet ditt seg fremover på noe vis? Her mista mini litt interessen for å lære seg å krabbe da han endelig klarte å åle. Det holdt så lenge han kom seg dit han ville. Regner med dere skal på 15 mnds kontroll snart. Du kan jo høre om det er ting du kan gjøre for å oppmuntre h*n (uten at det blir press på noe slags vis). Uansett, ikke alle barn krabber, og det regnes fortsatt som normalt hvis barnet ikke går før rundt 18 mnds alder. Noen går enda senere, og det er helt riktig for akkurat det barnet:)

Skrevet

han åler seg bakover, men ikkeforover... han er kjempe flink og strekke seg etter ting..og elskeeer og sitte....har kunnet sitte siden han var 4 mån

Skrevet

Alt er nok i sin skjønneste orden:)

Kanskje han trenger et lite "puff" for å skjønne at det fins måter å bevege seg på? Vår gutt sto ikke på alle fire før jeg la han på magen over beina mine og satte knærne og hendene hans i bakken. Var ikke mange gangene jeg gjorde det før han plutselig skjønte at det kunne han jo gjøre selv:) Det tok ikke tre uker en gang før han krabbet.

For å få han til å åle fremover holdt vi hendene hans forsiktig ned på gulvet når han strakte seg frem og så om han da bøyde armene. Da gikk det framover. Var heller ikke mange gangene vi gjorde det før han skjønte at han kunne "holde" seg fast i gulvet for å komme seg framover.

Hos oss var det tydelig at min trengte litt veiledning for å klare nye ting. Det var aldri snakk om å presse han, men vise han at ting var mulig. Veit noen sikkert blir provosert av dette, men vår gutt var rett og slett ikke kreativ nok til å finne på nye ting. Ålingen begynte vi ikke med før han var kjempefrustrert myye av tiden. Å stå på alle fire gjorde at han igjen var i stand til å reise seg og sette seg opp selv. Veldig frustrerende for en pjokk på ett år å ikke kunne sette seg opp selv:)

Skrevet

Husker ikke når hun begynte å krabbe eller åle seg fram, men nå er hun straks 17 mnd og går bare noen skritt. Hørte på helsest. at de ikke stresset med det før hun er 18 mnd.

Skrevet

Hører egentlig hjemme på Småtroll 2-3 år, men trykket feil - og fikk dermed øye på dette innlegget, og da MÅTTE jeg jo bare svare.. ;o)

Poden min begytne å åle seg først da han var 10 mnd. Han begynte ikke å krype (dvs på alle 4) før han var 16 mnd - og tok sine første skritt (uten støtte) da han var over 19 mnd...

Ta det helt med ro du - barnet ditt er nok bare en tålmodig liten krabat som ikke har fullt så dårlig tid som alle andre... ;o)

Skrevet

jeg ser at han elsker å sitte å har gjort det fra 4 mndrs alder, det kan nok være grunnen... de bør ikke settes opp før de setter seg selv, kan hende du må til fysio med ham, har du snakket med helsestasjonen?

Skrevet

Det kan være lurt å snakke med hs om fysio, men så lenge hun kommer seg fremover så går det så greit... Vi gjorde en del baby-armhevninger og ryggøvelser, det hjalp veldig!

Skrevet

Min gutt kunne hverken krabbe eller ale seg før han begynte å gå, og da var han 19. mmnd. gammel. han rumpearket, det begynte han men ca. 12 mnd. han er i dag motorisk som alle andre, men det tok litt tid til han kom so langt (uten fysio hjelp ) Han er nå 7 år og klatrer i alle trær, krabber i alle huler osv. Vi fikk litt fysioterapie da han var ca. ett år, men jeg tror ikke at det påvirket hans utvikling. men det var greit for oss som foreldre å se at vi kunne "gjøre" noe. Ikke sammeligner barnet ditt for mye med de andre, det er bare frustrerende.

Skrevet

Slapp av det kommer det kommer;o) Men åler han serg bortover på stumpen da eller? For det gjorde den eldste jenta vår. Begynte ikke å gå før hun var 17 mnd. Lillesøster derimot krabba leeeenge før hun gadd å begynne å gå. krabba fra ca 10 mnd alder og frem til hun begynte å gå 18 mnd gammel;o)

Skrevet

Frida er snart 14 mndr. og hun har hatt kjempefremgang bare de siste 3 ukene. Hun har vært, og er fremdeles, rumpehumper, har aldri likt å ligge på magen, men nå legger hun seg på magen selv, reiser seg opp igjen, tar tak i møbler og heiser seg opp - går skritt til sidene, og prøver til og med å krabbe litt :-) Det er skikkelig moro å følge med på den raske fremgangen. Vi har barn i familien som har gått for lenge siden, den ene faktisk 8,5 mnd. - men vi har prøvd å ikke fokusere for mye på dette - for det er så stor forskjell. De må bruke den tiden de trenger, og det er stor forskjell på forskningstrangen og kreativiteten hos de små. Alle er like normale. Hos oss kom fremgangen når hun begynte i barnehagen - det hjalp nok med litt inspirasjon fra de andre barna. Så ikke fortvil - h*n går nok når tiden kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...