Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #1 Skrevet 1. november 2006 Lurer på hvilke rettigheter jeg har hvis jeg forlater typen/far til mitt barn? Barnet er 1 år, ammer fortsatt, er naturlig nok mest knyttet til meg som har vært hjemme med han i 10 mnd. Han går nå i b.hage. Vet at typen kommer til å insistere på 50-50, men vi har ingen samboerkontrakt, er ikke gifte, så jeg lurer på om han likevel automatisk vil ha rett på 50%? Han kommer nok til å argumentere med økonomi, han er økonomisk mye sterkere enn meg, + søskenkontakt, han har 2 barn fra tidligere som han har 50% omsorg for. Jeg vil selvfølgelig at barnet skal ha kontakt med sin far, men så lenge gutten er så liten som han er, vil jeg at han skal bo fast hos meg. Jeg har ingen økonomiske baktanker med dette, har jobb og det jeg trenger, kommer ikke til å be om noe bidrag heller (er litt for stolt til å ta imot noe fra han), evt at vi deler på b.hageutgifter, men ikke noe jeg kommer til å insistere på. Hvordan går man fram for å lage en samværsavtale? Jeg vet med 100% sikkerhet at han aldri kommer til å godta noe mindre enn 50%..
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #2 Skrevet 1. november 2006 Samlivsbrudd med barn innblandet... Dere skal innom familievernkontoret for hjelp til å lage avtale om omsorg/samvær. Barneloven er kjønnsnøytral og gir barnet lik rett til mor og far. Du vet med 100 % sikkerhet at han vil kjempe for barnet sitt. Da bør du samarbeide med ham. Dette for ditt barns beste. Det er vondt og ekstremt vanskelig. Jeg har vært der, og atpåtil gitt faren hovedomsorgen, til beste for barnet. Jeg ønsker deg lykke til!
Maud Skrevet 1. november 2006 #3 Skrevet 1. november 2006 Det er ikke tvungen mekling når man er samboere så vidt jeg vet. Vet at det har vært diskutert endringer på dette, men tror at mekling foreløpig er frivillig for samboere. Vil allikevel anbefale det. For et barn på 1 år blir det neppe sett på som gunstig å legge opp til 50-50, i hvert fall ikke med én gang. Du bør tenke på hvor langt du kan strekke deg slik at dere har mulighet til å komme frem til et kompromiss. Meklingen foregår på familiekontoret de fleste steder, men i noen fylker finnes det andre også som mekler. Mekleren prøver å få de to foreldrene til å bli enige om en avtale begge kan leve med og prøver å hjelpe foreldrene til å se hva som er barnets beste.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #4 Skrevet 1. november 2006 Fra hvilken alder er det da "vanlig" å si at 50-50 kan være en god/rimelig/rettferdig løsning? 5-6 års alder? Vil egentlig ikke at barnet mitt skal måtte flytte annenhver uke, men det er helt uaktuelt å overlate daglig omsorg til far alene, det blir over mitt lik. Vet jo at han er like steil. Lurer på om det er lurt å la humla suse, ikke bryte opp, for ikke å risikere å miste barnet mitt...
Anonym bruker Skrevet 5. november 2006 #5 Skrevet 5. november 2006 Tror ikke det er lurt å holde sammen for barnets/barnas skyld. Hvis der ikke er kjærlighet i hengende snøre, er det best å trekke seg ut, rolig og kontrollert. Husk du er ikke alene nå, du har flere å tenke på, derfor bør du handle rolig og veloverveid
Trulte76 Skrevet 11. november 2006 #6 Skrevet 11. november 2006 nei er ikke tvunget mekling nei..jeg og min ex har ikke hatt mekling..vi greide å lage en løsning selv
Anonym bruker Skrevet 11. november 2006 #7 Skrevet 11. november 2006 er jo forhold som har ordnet seg med å gå til familierådgivning..visst du trur det kan være håp om å få det til, så kann dere jo vurdere det istedet for å bryte..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå