Gå til innhold

Ett eller to etternavn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og samboren min er ikke gift, så det er en av grunnene til at jeg lurer på om jenta vår skal ha to etternavn. Vi har to sjeldne etternavn, blir alltid møtt med et HÆ eller kan du stave det?

 

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lei den der. Men er det to sjeldne etternavn ville jeg nok brukt begge, det er jo trist å ikke føre slike navn videre.

 

Her har samboer to etternavn og jeg et, men vi har bestemt oss for å bare gi barnet det sjeldneste av hans navn, de to andre navna er -sen navn, så de dropper vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har begge realtivt sjeldne etternavn, begge må stave hver gang. Så vi tok bare pappens, selv om mitt er sjeldnere. Syns det holder med ett sånn etternavn. Hadde jeg hatt et kort etternavn så hadde vi nok tatt det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er heller ikkje gift, men valgte å kun bruke hans etternamn på jenta vår. Syns det blei for tungvindt med begge namna, spesiellt sidan hans er litt langt. Hans namn er dessutan mykje sjeldnare enn mitt, og har meir tradisjonar knytt til seg enn mitt har. Syns det er litt greit med berre eit etternamn, og skal sjølvsagt gje nestemann same etternamnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere har to etternavn som må staves synes jeg det er en unødig byrde å belemre barnet med begge to. Det må klare seg med ett etternavn som må forklares hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det klinger best med 3 navn, så hvis barnet skal ha ett fornavn, ville jeg tatt med begge etternavnene. Blir det to fornavn, holder det med ett etternavn...men det er min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna våre kommer til å få to vanskelige etternavn, de er ikke lange (6 + 5 bokstaver) men begge har uvanlige skrivemåter... f.eks 1 Æ, en "i" ending der det er vanlig med "ie", en W, en "øi" der det er vanligst med "øy"... men det er våre navn, og vår historie =) Derfor skal våre ha begge navna.

 

I en periode holdt jeg på å gi opp det uvanlige navnet mitt og gå til å bare bruke -sen navnet jeg har fra den andre sida, men da "forsvinner" jeg i mengden av "Anne Hansen" for å si det slik...

Derfor staver jeg gladelig og retter på de som skriver feil, jeg heter XX, "med Æ, uten E" ferdig med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det har noe å si om det ene av foreldrenes etternavn er vanlig med f.eks -sen ending, og at en derfor ikke skal ta det med...

 

Er jo ikke derfor en vil føre navnet videre, fordi det er så spesiellt eller sjeldent - det er jo fordi en vil at barnet skal ha med seg begge foreldrenes slekt og identitet i navnet sitt.

 

Vi har iallfall gitt barnet vårt begges etternavn med bindestrek mellom slik at det midterste ikke bare teller som et mellomnavn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også kun samboere, men håper vi blir gift en dag. Men vi valgte uansett kun ett etternavn.

Mest fordi jeg har vokst opp med to og har egen erfaring at dette bare er "tull" Det er uansett bare det siste som blir etternavn. Det andre blir mellomnavn og glemt i de fleste sammenhenger eller brukt som bare en bokstav.

 

Men dere må jo gjøre hva som dere føler er rett, men uansett hva dere velger vil barnet bare få ett etternavn med mindre dere bruker bindestrek da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...