Gå til innhold

ang overgangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at man kan begynne å motta overgangsstønad 2 mnd før fødsel. Altså med termin i januar kan jeg få første utbetaling i desember.

Hva skal til for å få dette. Er det slik at alle som oppfyller kravene for OS kan velge å få den utbetalt fra før fødsel eller stilles det spesielle krav?

Hvor lang tid i forveien bør man søke, noen som vet noe om behandlingstid?

På trygdekontoret mitt..eller nav som det heter vil de ikke informere om noe som helst...får forskjellig svar hver gang jeg kontakter de..blir gaaal...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stå at man kan få 2 mnd før ja,men det gjør man faktisk ikke"!...gjorde iallefall ikke jeg og heller ingen jeg kjenner som har os..

Men hvis du har termin i januar blir desember bare en mnd før, så du kan få i desember ja, du kan søke nå, og råder deg til å gjøre det siden de kan være litt treige..

Vanlig behandlingstid er vel 6 uker tror jeg, for min del søkte jeg i november (ifjor) og fikk ikke svar før i februar, termin var i mars..

Så søk nå du=)

Skrevet

Jeg hadde termin 7 okt i fjor å fikk første utbetaling 20 sep. Man får bare OS en mnd før termin så 2mnd er feil.

Jeg søkte da i begynnelsen av august for å være sikker.

Så du får første utbetaling i desember ja. Søk nå i november du :)

Skrevet

Glemte å skrive at dersom du ikke bor med barnefaren nå så har du krav på OS allerede fra desember så det er bare å søke :)

Skrevet

oki, takk :-)

Tenker jeg stikker ned på trygdekontoret i morgen og søker jeg da. Barnefaren har jeg aldri bodd sammen med så da skulle jeg kunne få det...Hu idiotiske kjerringa på trygdekontoret sa jeg ikke fikk lov å søke før i desember...men er jo vanskelig å rekke utbetalingen i desember da..jaja, får prøve og krangle litt. Hun samme mente jeg ikke kunne søke om engangsstønad før ungen var født, så har jo tydeligvis ikke peiling.

Skrevet

Må visst ha valgt riktig Trygdekontor jeg da, for jeg hadde termin 23.januar og fikk første utbetaling 20.nov, deretter 20.des og 20.jan osv.

Det pleier å stå at det tar ca 4 uker, så det er bare å slenge inn søknaden fortest mulig, så får du pengene når perioden starter.

Stilles ingen andre krav enn at du er alene og tjener lite/ingenting, slik at du får OS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...