Gå til innhold

Ang pseudotvillinger debatten


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I svangerskapsboken jeg fikk av jordmor da jeg var gravid står det 1,5 år. Er vel delte meninger om saken da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er meget forskelligt hvor stor en aldersforskel forældre gerne vil have imellem deres børn. Graviditeter kan ikke altid planlægges men derfor har de fleste alligevel en ide om hvornår de ønsker det næste barn. Det kan være planlagt ud fra bolig, økonomi, arbejde eller uddannelse, deres andre børn og mange andre ting.

 

Nogle forældre vælger at der ikke skal være ret stor aldersforskel mellem deres børn og nogle vælger endda bevidst ikke at bruge prævention efter fødslen og blot lade naturen bestemme farten. Bliver kvinden gravid inden der er gået ca. 16 mdr. vil de to søskende der er født indenfor max. 24 mdr kaldes for pseudotvillinger. Der er - ligesom alt andet - både fordele og ulemper ved dette.

 

Det er rent faktisk sjældent at en kvinde bliver gravid indenfor de første 3 mdr. efter en fødsel, men heldigvis sker det alligvel føder de fleste gravide sunde og raske børn og kommer som oftest også igennem graviditeten selv uden de større problemer.

 

 

 

Din mave og livmoder vokser formentlig hurtigere

 

Da det ikke er så lang tid du fødte sidste gang vil du sikkert hurtigt opdage at din mave buler hurtigere ud og din læge/jordemoder vil måske også kommentere at din livmoder virker større i forhold til hvor langt du er henne i graviditeten.

 

Du har sikkert stadig dit ventetøj liggende fra sidst og selv om det føles fjollet allerede at bruge det så hurtigt igen og endda inden du er ret langt henne, kan det være en stor befrielse. Det er aldrig behageligt når tøjet strammer og langt de fleste gravide kan slet ikke klare at tøjet sidder stramt på maven.

 

 

 

Vægten stiger - igen

 

Det er langtfra sikkert at de kilo du tog på under sidste graviditet er helt væk, men husk din nye graviditet og baby har brug for lige så mange kilo som den sidste baby du fødte.

 

Lev efter principperne

 

Spis sundt

 

Spis groft

 

Spis varieret

 

Spis grønt

 

Spis lidt men tit

 

Drik rigelige mængder vand (1 ½ -2 liter dagligt)

 

Så er der en stor sandsynlighed for at du ikke tager overflødige kilo på som kan være meget svære at komme af med igen. Lad være med at gå på slankekur under graviditeten. Tal i stedet for med din læge hvad du ellers selv kan gøre for at tage mindst muligt på.

 

 

 

Flere kontroller

 

Fordi det ikke er så længe siden at du fødte sidste gang, er din graviditet på et eller andet plan havnet i risikogruppen. Det er ikke noget du skal være bekymret for, det betyder blot at man sikkert vil holde lidt ekstra øje med dig og dit barn for at forhindre komplikationer. Hvordan lægerne og jordemødrene opfatter din graviditet afhænger også meget af hvordan dine andre graviditeter er forløbet.

 

 

 

Vitaminer og kosttilskud

 

Din krop kræver meget i sig selv hvis du ammer dit sidste barn, og fordi du er blevet gravid så hurtigt efter sidste fødsel kræver din krop endnu mere af dig. Derfor er det en god ide hvis du sørger for at få undersøgt din blodprocent jævnligt, og evt. starter på at tage et jerntilskud tidligere end normalt.

 

Uanset om du ammer eller ej, vil det sikkert være en god ide at sørge for at din krop får alle de vitaminer og mineraler den har brug for. Tag en multivitamin tablet dagligt og husk de 400 mikrogram folinsyre de første ca. 3 mdr. af graviditeten.

 

 

 

Hvile i hverdagen

 

At have et lille barn og samtidig være gravid er en stor belastning for din krop og måske føler du dig som en "slatten karklud". Sørg for at få alt den hvile du overhovedet kan i løbet af dagen. Blot det at ligge og slappe af kan være en stor hjælp, men sørg for at tage en middagslur i løbet af dagen når dit lille barn sover.

 

 

 

Aflastning

 

Du bliver nødt til at prioritere og det er formentlig dit barn og din graviditet. Prøv at lave det huslige i hjemmet uden at overanstrenge dig. Lyt til din krop og de signaler den sender dig.

 

Snak med din mand og hør om han kan aflaste dig i hverdagen med det huslige og pasning af jeres barn/børn. Det er slet ikke sikkert det kan lade sig gøre pga. mange ting, men snak om det. Det er kun jer der sammen kan finde den perfekte løsning for jeres familie.

 

 

 

Motion

 

Det er en rigtig god ide at dyrke motion men kun hvad der svarer til, hvad du kan overkomme og hvad du bør gøre i forhold til hvordan din graviditet går. Læg dit barn i barnevognen og gå en rask tur, eller meld dig til motions-kurser som er specielt lavet til gravide eller nybagte mødre med meget små børn.

 

 

 

Tænk fremad

 

Hvis du bliver gravid hurtigt efter din sidste fødsel - planlagt eller ikke planlagt - er der nogle ting der er rare at have tænkt igennem inden du kommer så langt hen i graviditeten. Der er ingen der kan forudsige hvordan denne graviditet kommer til at gå, men tag allerede nu dine forholdsregler.

 

Lyt først og fremmest til din krop og hvil meget. Får du mange plukkeveer - evt. meget tidligt - så er der endnu større grund til at hvile mere så du ikke går i fødsel, drik rigeligt så du ikke kommer til at få hovedpine pga. væskemangel, tag et jerntilskud for at forebygge træthed pga. jernmangel osv. osv.

 

Tænk dig om, og find ud af om du har nogle i nærheden - familie eller venner - som kan hjælpe dig når det hele brænder på. Nogle personer som kan gå en tur med dit barn i barnevognen så du kan få sovet, lidt hjælp til rengøringen tøjvask m.m.

 

Og ligger du i risikozonen for f.eks. at blive indlagt til aflastning, så undersøg om du har nogle som har mulighed for at hjælpe dig og din mand med at passe jeres barn/børn. Det bliver forhåbentlig ikke aktuelt, men ved allerede på forhånd at have tænkt tanken at det kan blive nødvendigt, kan du måske slå bekymringerne lidt ud af hovedet.

 

 

 

Hvad siger omverdenen?

 

Det som jeg oftest synes man møder fra andre omkring en er forbavselse og især hvis graviditeten er planlagt. De fleste kan simpelthen ikke forstå hvordan man frivilligt kan vælge at få børnene med så kort en aldersforskel.

 

Det er ligesom om uskreven standard i vores samfund er - 2 børn med 2-3 års mellemrum, allerhelst en pige først og derefter en dreng. Det er den typiske kernefamilie. Men sådan er virkeligheden bare ikke. Det er ikke alle der har den luksus at kunne planlægge deres graviditet og hvor det så lykkes og vi bestemmer jo (heldigvis) heller ikke selv barnets køn.

 

En af de kommentarer jeg ofte møder er også :"Jamen, så får du jo to blebørn."

 

Det er rigtigt nok, men så mange ulemper ved blebørn synes jeg heller ikke der er. Jeg synes slet ikke spædbørn stiller så store krav til forældrene som f.eks. børn der er lidt ældre (2-3 år) og som vil alt selv og som er over det hele. Men igen, selvfølgelig er der mere praktisk arbejde i at have flere blebørn, men så er der jo bare tilsvarende fordele. Sådan er hele vores univers jo bygget op, næsten uanset hvad vi foretager os kan vi finde både fordele og ulemper ved de beslutninger vi træffer

 

 

 

Mine egne erfaringer

 

Jeg er selv mor til 6 dejlige børn, de er alle født med mindre end 24 mdr. imellem hinanden og er derfor allesammen pseudotvillinger. Jeg synes det har været dejligt at få mine børn så hurtigt efter hinanden og synes heller ikke jeg har oplevet de store problemer børnene imellem eller under mine graviditeter som dog har været med forskellige mindre komplikationer.

 

Jeg har ikke fortrudt at vi har fået børene med den aldersforskel, men igen jeg ved jo så heller ikke hvordan det er at få børn med f.eks. 3 års mellemrum.

 

 

 

Afsluttende bemærkning

 

Jeg synes som sagt selv at det er fantastisk dejligt at have børn med kort mellemrum. Jeg vil gerne ønske dig tillykke med den kommende - eller nuværende graviditet. Jeg håber du får en pragtfuld graviditet / fødsel og at dine børn må få meget glæde af hinanden ligesom mine har.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...