Gå til innhold

Mange boller i bunadene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjærlighetsekteskap og seksuell frigjøring er ikke nødvendigvis et moderne fenomen, leser jeg her jeg sitter. Graviditet var en vanlig vei inn i ekteskapet i norske bygdesamfunn på 1700-og 1800-tallet. Det viser en doktorgradsavhandling fra Universietet i Oslo. Ved å studere folketellinger og kirkebøker, har forskeren funnet ut hvorfor folk i Rendalen giftet seg på 1700- og 1800-tallet. Både blant husmenn og bønder var det vanlig at kvinner var gravid eller hadde fått barn når hun giftet seg. Halvparten av brudene var allerede mødre, mens èn av fem var gravide da de gikk oppover kirkegulvet. (forskning.no)

Husker jeg spurte min mamma hvorfor min søster ble født prematurt - ha ha ha;-))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der kan man se...c",) Hvis sannheten endelig skal frem, må jeg jo tilstå at jeg foreksempel, hadde TO barn da jeg giftet meg - i bunad...!

Siden jeg hadde vært gift før, skulle vi ta det hos byfogden. Og ettersom vi ville ha det på en lørdag, måtte vi til Oslo siden ingen på Romerike hadde vielser på lørdager.

Og fra landet som vi var, både brudepar og forlovere, så ante vi ikke hvor vi kunne parkere nærmest mulig tinghuset... Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at vi spaserte i minst 15 minutter i bunad og dress gjennom Oslos gater den lørdag formiddagen.... c",)

Skrevet

Ha ha ha ha ha!!!! Ser følget for meg:-)

Jeg hadde også to barn når jeg giftet meg, giftet meg 7 uker etter at mellomste var født! Tenk det da! Men så skilte jeg meg etter 13 år.....nå er jeg sambo og det synes jeg holder nå:-)

Skrevet

Tror dette var veldig vanlig. Når jeg fikk min første for var det jo veldig vanlig å være i 4.-5. mnd når man giftet seg. Ikke var det så mye samboerskap heller.

Skrevet

Hmmm... ja da jeg skulle ha min første...så var han med under brudekjolen ... Jeg og min nåværende samboer var veeeeldig enige om to ting da vi møtte hverandre.... Unger hadde vi nok av, og ekteskap var vi ferdige med!!! Men vi har nå fått 2 små smørklumper alikevel da:)

Skrevet

Du har forresten veldig fin bunad, Snulder! c",) Flott farge, også!

Skrevet

MIn eks og jeg var samboere i 5 år før vi giftet oss. Da eldstejenta ble født nøyaktig 9 måneder etter bryllupet, fikk mamma helt hakeslepp og lurte på om jeg ikke trodde på sex før ekteskapet ;-) Ha, ha.

Min sambo og jeg derimot var vel knapt offesielt sammen før den første var på vei.... Og har nå da fått to på rappen. Og denne gangen holder det med å være samboer ja. Grenser for hvor mange ganger man kan love evig trosskap...

Skrevet

Jeg giftet meg på Tinghuset med stor mage. For en fin dag vi hadde!! Selv er jeg et typisk 60-talls barn, født etter ca 6 måneders svangerskap. Nå har de vært gift i 41 år, så det funker det også :)

Skrevet

Juuhuu... må prøve bilen før du kjøper den veit du Gummelillan:) Ihvertfall når man kjøper bruktbil sånn som jeg har gjort...*blunk,blunk*

Skrevet

øøøhhhh.... det var den sida der igjen ja:)

Skrevet

Må ALLTID prøvekjøre bruktbil!! Gjorde det jeg og kjøpte (nesten) på flekken.

Skrevet

Jepp, ble jo skilt også da vet du første gangen... Så med nr 2 var det full prøvekjøring og NAF-test før handelen var i boks ;-))

Skrevet

*storskratter* Naf-test... Det tenkte ikke jeg på!!!! Full understells-test!!!

Skrevet

Jeg har nemlig maken! Hvis du ikke alt har gjettet det, da c",)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...