Gå til innhold

Når skal han begynne å spise litt selv..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pjokken er 13,5 mnd og vil fortsatt ikke ta mat til munnen sin selv! Jeg prøver å gi ham kjeks, osv, men da kaster han det bare på bakken/golvet, men om jeg tar en bit opp mot munnen hans så gaper han men en gang! aaargh! Det samme gjelder med skjeen... Jeg ser andre barn som gnager på kjeks og boller når de er mye mindre enn min...

Hvordan er deres barn her? Når begynte de å skjønne at de faktisk kan spise litt selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte allerede da hun var 7-8 mnd. La brødbitene foran henne så hun kunne prøve selv. Nå spiser hun det meste "selv". Når vi spiser grøt, nekter hun å spise om hun ikke får en egen skje, så da har hun en og jeg en. Til middag spiser hun selv med skje eller gaffel. (Hun holder den da, men vanskelig å bruke den, men hun øver seg og når det går for tregt bruker hun fingrene:) )

Øvelse gjør mester :)

Hun er 14 mnd

Skrevet

.......får vel masse pes fra "spesialister" nå, men men ;)

Tøtta mi på året ville ikke selv, og ville ikke få til fingergrepet, men alt på gulvet var spennende og skulle undersøkes, så jeg slo tre fluer i en smekk.

Støvsuga og vaska gulvet først. Smurte så opp ei brødskive, skar denne i små terninger, og mista dem tilfeldigvis litt overalt på gulvet....

Resultat; Lærte fingergrepet kjapt, spiser selv og ble en racer til å krype i kjempefart........;)

Skrevet

Det som funket her i huset var å legge et par småbiter foran henne på matbrettet (hun har babystol med 'bord' på) og la henne spise litt etter litt. For store / for mange biter, så fikk hun det ikke til. Stor takhøyde for søl i begynnelsen, men har blitt gradvis strengere på mat som slenges veggimellom.

Uansett, trøst deg med at det er få barn som begynner på skolen uten å kunne spise selv ;-) Plutselig en dag finner gullet ut at spise selv er gøy, og du får sikkert ikke lov til å hjelpe til i det hele tatt.

Skjønner godt at du er utålmodig, men det der går seg til!

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...