Gå til innhold

dere som har varmepumpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er på høy tid at vi får opp varmen i hjemmet vårt nå, og vi vurderer varmepumpe. Er det noen her som har erfaring med slik oppvarming?? Holder en varmepumpe HELE huset varmt, både 1. og 2. etasje. Er varmepumpen effektiv nok i 20-30 kuldegrader??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke erfaring ennå, men skal innstalere det i huset vi bygger.

Der forstod vi at vi må ha 2 "innedeler" en i første og en i andre etg.

Men det holder med en "utedel".

Det bør visstnok ikke være eneste varmekilde i 20-30 grader minus.

Men som et tillegg til ved, strøm osv.

Er ikke sikkert at du ble noe klokere da men....

Skrevet

Anbefaler deg å lese den testen som ble gjort i 2004, søk på google "test av varmepumper" så får du det opp. Lykke til!

Skrevet

Vi bruker varmepumpe som "basisoppvarming". På milde høstdager er dette nok, men når gradestokken går mot 0 bruker vi vedfyring i tillegg.

Tror nok ikke det finnes pumper som holder et helt hus varmt i 20-30 minusgrader, så jeg vil på det sterkeste anbefale annen oppvarming i tillegg. :)

Skrevet

Da tror jeg ikke varmepumpe er noe for oss. Det vi trenger er noe som holder huset varmt i 20-30 kuldegrader, for da er det ikke nok med bare elektriske ovner lenger, og skal vi fortsette med de elektriske ovnene i tillegg til annen oppvarming kommer det til å bli for dyrt...

Skrevet

Tror vedfyring er det eneste som er virkelig bra når det blir så kaldt...

Skrevet

Her har det aldri vært 20-30 minusgrader. det meste jeg kan huske er -8, men nå har vi ikke varmepumpe heller da.....:-)

Min far derimot har en installert i første etasje. det blir veldig godt og varmt der, men luften går liksom ikke opp og rundt hjørner...så tror ikke jeg ville ha satset på en sånn dersom du vil ha hele huset varmt. Da er det sikkert lurt som noen her over sa...å ha to sett.

Her i huset (100 år gammelt) har vi lagt ned strålevarme i matter under gulvet, og så er det vedfyring da!

Veldig varmt her så lenge det ikke blåser.

Skrevet

I dag har jeg kjøpt ved, og det er deilig og varmt hos oss endelig. Vurderer allikevel fortsatt varmepumpe for å kombinere denne med ved i de kaldeste periodene=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...