Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #1 Skrevet 1. november 2006 Har dere faste leggetider ? En ting er å prøve å få det til, men går det alltid ? Her er det alt fra kl 23 - 02, blir bare sånn, går ikke å bare legge han når vi ønsker dersom han ikke er trøtt !
♥Prinzessin♥ Skrevet 1. november 2006 #2 Skrevet 1. november 2006 Vi har aldri hatt problemer med å legge snuppa, hun er nå 4 mnd. Kan fortelle deg litt om rutinene våre hvis du vil. Vi passer på at hun ikke dupper de siste tre timene før hun skal legges. Og så begynner vi å "roe henne ned" den siste halvtimen før hun skal legges. Det vil si at vi ikke snakker så mye med henne, ikke leker med henne på noen måte, vi kan holde henne rolig i armene og stryke henne over ryggen, bare. Men ikke så lenge at hun sovner, hun har aldri sovnet i armene våre (på kveldstid), og dette er vi nøye på. Kveldsstellet foregår veldig rolig, med forsiktig vask av ansikt og hender (noen bader alltid om kvelden, dette kan jo være en god idé?) og bleieskift. Så tas pysjen på. Alt dette foregår uten mye sterkt lys, med rolige bevegelser og lite eller ikke noe snakk. Så bærer jeg henne til sengen vår, hvor vi begge ligger mens hun får siste kveldsmåltid (taklyset skrus av). Når hun er ferdig legger jeg henne i sengen sin. Hun kan ligge våken en stund, men hun roper aldri. Jeg går bare inn til henne hvis hun småsutrer og putter i smokken (vet ikke om dere bruker smokk til en så liten baby?) og drar dyna opp igjen hvis hun sparker den av (noe hun gjør ofte). Hun sovner til slutt av seg selv, og hun har aldri protestert på å bli lagt i sengen, selv om hun kan ligge våken en stund. Ikke gi dere! Ikke snakk til babyen, vær rolig og mild, men bestemt. Og dette med at h*n ikke får sove de siste timene før leggetid, tror jeg er veldig viktig. Lykke til!
Gjest Skrevet 1. november 2006 #3 Skrevet 1. november 2006 Det er vel så godt som umulig å ha leggerutiner på så¨små barn.
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 1. november 2006 #4 Skrevet 1. november 2006 Å neida, det er ikke umulig Her har vi hatt fast leggetid fra lillegutt var 5 uker. Har aldri vært noen problem. Han legger seg rundt 18.30 og sover til 06.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #5 Skrevet 1. november 2006 LLL : ) da har du en uvanlig "snill" unge, det er faktisk veldig varierende, noen barn vil bare ikke sove så lett og iallefall ikke så lenge
Skogro Skrevet 1. november 2006 #6 Skrevet 1. november 2006 Det må da være slitsomt for dere å holde henne oppe helt til 01 på natten. Jeg mener at man til en hvis grad kan styre leggerutiner når barna har blitt så store. Vi har en formening om å legge henne åtte, men sjelden sover hun før 2130.Da med ett måltid, noen ganger 2 før det er morgen kl 07-0730. Syv uker
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #7 Skrevet 1. november 2006 Nei, det hadde vi ikke ved 10 uker, og har heller ikke nå ved 5 måneder. Dvs i den forstand å legge barnet i egen seng tidlig på kvelden. Hun sovner ikke ordentlig før i 22.30-tiden.
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 1. november 2006 #8 Skrevet 1. november 2006 Ja, han er utrolig snill. Nei det er klart det varierer fra barn til barn, ville bare poengtere at det slett ikke er umulig å ha rutiner fra ett tidlig tidspunkt
Mini&Meg Skrevet 1. november 2006 #9 Skrevet 1. november 2006 vi begynte å få leggrutiner når han var ca 4-5 uker. Da stelte vi han, gav han mat og la ham i sin egen seng våken. Da kunne dette stellet være alt fra 9-12 på kvelden. Da han var 8 uker sovnet han som regel før 10, så 9,8 og da han var ca 3,5mnd sovnet han ca 7. Det gjør han enda. Han sov også rundt til ca 7-8 fra han var 8 uker. Nå som han er så liten er det greit å passe på at han ikke sover for lenge etter klokka 6, prøv å holde han litt våken for så å ta stellet å heller gi han mat på soverommet og så legg han med engang han er ferdig å spise.
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 1. november 2006 #10 Skrevet 1. november 2006 Når det gjaldt kvelden hadde jeg rutine, bare ikke på når han la seg... når han var så liten var det 23-24, men dette gikk seg til etterhvert.. rundt ca 5 mnd la han seg i 19 tiden... de blir gjerne tidligere og tidligere trøtt... men alle barn er forskjellig, akkurat som vi foreldre er det....
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #11 Skrevet 1. november 2006 Enig i at det er forskjellig om babyene kan legges med rutiner så tidlig. Vi har ihvertfall prøvd det, men vår har ikke så lett for å sovne av seg selv. Er helt overbevist om at det er stor forskjell på babyer når det gjelder dette, men det er absolutt fint å begynne med det så snart som mulig for å se om man klarer det.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #12 Skrevet 1. november 2006 nå prøver vi å få han til å legge seg, men han gråter som bare det etter en stund, dvs. vi legger han inntil oss i sofaen med neddempende lys og har det helt rolig. Der blir han rolig og sovner, så fort man rører på seg for å legge han i sengen sin, begynner han å sprelle febrilskt og starter sutre for så å gå over i gråt. Aner ikke hva vi skal gjøre...tar nok et par timer ja ! sukk
kreps-76 Skrevet 1. november 2006 #13 Skrevet 1. november 2006 Fram til mine barn var 3 mnd klarte jeg ikke å få dem til å roe seg til kvelds, før enn jeg la meg selv. Fra 3 mnd alder var det akkurat som om de ble klare til å legge seg til faste tider og sovne i egen seng. Da begynte jeg å ta på pysj til fast tid, og innføre leggeritualer. Andre mann har jeg tatt på pysj til fast tid siden han ble født, men først nå siste uka har han sovnet til "rett tid"(er 3,5 mnd).Det er utrolig godt å ha fått tilbake kvelden igjen:-) Eldstemann har sovnet kl 19 fra han var 3 mnd, i høst har vi drøyd det til kl 19.30. Han sovner alltid momentant, uten den minste protest. Yngstemann sovner som regel i (bank i bordet) i 19.30-20tida.HAn våkner og får mat (ammer) ca hver 3.time om natten, og sovner med det samme. Babyen din er litt liten enda, men du kan begynne å styre han littegrann. Ha på pysjen, kveldstell, sørge for ro rundt han, og at det er likt fra kveld til kveld. amming og kos. Men du kan ikke bestemme når han sovner, de sover jo ikke før de er trøtte.Men etterhvert når babyen modnes så tror jeg det ofte går seg til av seg selv.
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 2. november 2006 #14 Skrevet 2. november 2006 lillegutt sov forresten oppå brystet mitt han de først 2 mnd.... savner litt den kosen, men godt når han sov i egen seng...
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 2. november 2006 #15 Skrevet 2. november 2006 Vi har hatt faste leggerutiner for jenta vår hele veien. Ikke vet jeg om det er noe vits i når de er nyfødte men jeg synes det er greit å komme inn i en slags rutine selv også. Vi har gjort det for å unngå at hun snur døgnet noe som hun faktisk ikke har gjort. Leggetiden endret seg da hun var ca 2 mnd gammel. Før det så la hun seg sammen med meg sånn ved 22-23 tiden. Men da hun ble 2 mnd var hun moden for senga i 20-20,30 tiden. Vi har slitt med å få henne til å sovne selv, men det går seg heldigvis til ser jeg. Ikke stress med dette, det kommer av seg selv i de aller fleste tilfeller. Nyt tiden og kos dere med nurket!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå